Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Religijne inspiracje do działań wychowawczo-resocjalizacyjnych. Świadectwa uczestników programów terapeutycznych misji Teen Challenge w Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Religijne inspiracje do działań wychowawczo-resocjalizacyjnych. Świadectwa uczestników programów terapeutycznych misji Teen Challenge w Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda /
  4. Artykuły / Articles

Religijne inspiracje do działań wychowawczo-resocjalizacyjnych. Świadectwa uczestników programów terapeutycznych misji Teen Challenge w Polsce

Autor

  • Mirosław Patalon Akademia Pomorska w Słupsku https://orcid.org/0000-0003-4914-1106

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.011

Słowa kluczowe

social rehabilitation, resilience, probation, Teen Challenge

Abstrakt

W artykule ukazano koncepcyjne podobieństwa między eklezjalnym i świeckim rozumieniem rezyliencji i probacji, ich ewangeliczne podłoże oraz powiązania tych pojęć z działalnością pedagogiczno-resocjalizacyjną. Na tym tle przedstawiono zarys historii ruchu Teen Challenge wraz z jego współczesną aktywnością na świecie i w Polsce. Szczególną uwagę poświęcono ośrodkowi ruchu w Broczynie koło Słupska. Następnie zaprezentowano fragmenty świadectw uczestników programów terapeutycznych tego ośrodka wraz z fenomenograficzną mapą wynikową podstawowych powtarzających się w wypowiedziach kategorii. Ustalono, że specyfiką omawianej terapii są wynikająca z założeń negatywnej antropologii (ludzka niemoc) wiara w Boga i poleganie na nim w procesie zdrowienia.

Bibliografia

Argyle, M. (2004). Psychologia szczęścia. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.

Bałandynowicz, A. (1996). Probacja. Wychowanie do wolności. Grodzisk Mazowiecki: Primum.

Bałandynowicz, A. (2006). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza.

Batty, D. (2008). Present Day Miracles at Teen Challenge. Columbus: Global Teen Challenge.

Batty, D. i Campbell, E. (2008).Teen Challenge. 50 Years of Miracles. Grand Rapids: Color House Graphics.

Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (1995). Warszawa: Towarzystwo Biblijne w Polsce.

Borucka, A. (2011). Koncepcja resilience. Podstawowe założenia i nurty badań. W: W. Junik, (red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 11–28). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Bzymek, A. (2020).Wymiary resilience w naukach o wychowaniu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Cyrulnik, B. (2015). Opiekunowie i proces rezyliencji. Studia Poradoznawcze, 4, s. 121–130.

[Dwanaście] 12 kroków i 12 tradycji (2020). Warszawa: Fundacja Biuro Służby Krajowej Anonimowych Alkoholików w Polsce.

Fergus, S. i Zimmerman, M. A. (2005). Adolescent Resilience: A Framework for Understanding Healthy Development in the Face of Risk.Annual Review of Public Health, 26(1), 399–419. Pobrano 5 maja 2022 z: https://www.annualreviews.org/ doi/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357.

Frankl, V. (2015). Bóg ukryty. Warszawa: Czarna Owca.

Fromm, E. (1966). Szkice z psychologii religii. Warszawa: Książka i Wiedza.

Grzebień, L. (red.) (1996). Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564–1995. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Jan Paweł II (1980). Encyklika Dives in Misericordia. Poznań: Pallottinum.

Konaszewski, K. (2020). Pedagogika wrażliwa na „resilience”. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Konaszewski, K. i Kwadrans, Ł. (2020). Sense of Coherence and Resilience for Coping with Stress in the Group of Juveniles Referred to Probation Centers by Family Courts. Kwartalnik Pedagogiczny, 255(1), 134–159.

Lacan, J. (1966). Écrits. Paris: Editions du Seuil.

Marton, F. (1986). Phenomenography: A Research Approach to Investigating Different Understandings of Reality. Journal of Thought, 21(3), 28–49.

Masten, A. S. (2006). Regulatory Processes, Risk, and Resilience in Adolescent Development. Annals of the New York Academy of Sciences, 1021(1), 310–319. https://doi.org/10.1196/annals.1308.036.

Masten, A. S. i Powell, J. L. (2003). A Resilience Framework for Research Policy and Practice. W: S. S. Luthar (red.), Resilience and Vulnerability (s. 1–28). Cambridge: Cambridge University Press.

Mazurek, W. (2014).Kuratela sądowa w kształtowaniu warunków bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Michalak, M. (red.) (2018). Standardy ochrony praw dziecka. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Michel, M. (2006). Możliwość zastosowania kuratorskiego programu Straight Thinking on Probation (STOP) w warunkach polskich. W: B. Zinkiewicz (red.), Współczesna kuratela sądowa (s. 62–69). Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach.

Mudrecka, I. (2016). Kształtowanie poczucia odpowiedzialności u podopiecznych w pracy kuratorów sądowych. W: M. Konopczyński, Ł. Kwadrans i K. Stasiak (red.), Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Nadzieje, oczekiwania, dylematy (s. 93–105). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

O’Leary, V. E. (1998). Strength in the Face of Adversity: Individual and Social Thriving. Journal of Social Issues, 54(2), 426–446. https://doi.org/10.1111/0022-4537.751998075.

Opis terapii i skrócony regulamin ośrodka. Pobrano 26 stycznia 2022 z: http:// teenchallenge.pl/onas/opis-terapii-i-regulamin/.

Opora, R. (2012). Sposoby pomiaru efektywności resocjalizacyjnej. W: B. Urban i M. Konopczyński (red.), Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym (s. 69–76). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Patalon, M. (2012). Religia. W: M. Cackowska i in., Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Patalon, M. (2013).Teologiczne inspiracje w pracy socjalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Rogers, C. (2002). Sposób bycia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Skowroński, B. (2018). Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa: Difin.

Skowroński, B. i Domżalska, A. (2017). Duchowość osób odbywających karę pozbawienia wolności. Resocjalizacja Polska, 13, 87–108.

Strzemieczny, J. (1984). Etnograficzne metody badawcze w pedagogice.Edukacja, 1, 51–57.

Świadectwa uczestników programów resocjalizacyjnych ośrodka Teen Challenge. Pobrano 30 stycznia 2022 z: https://teenchallenge.pl/category/swiadectwa/.

Talik, E. i Skowroński, B. Ł. (2018). Radzenie sobie ze stresem a jakość życia osób osadzonych w placówkach penitencjarnych. Psychiatria Polska, 52(3), 525–542. https://doi.org/10.12740/PP/77901.

Uglorz, M. (1995). Od samoświadomości do świadectwa wiary. Wprowadzenie do dogmatyki ewangelickiej. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. z 1997 r. Nr 90, poz. 557).

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362).

Węgliński, A. i Kuziora, G. (2016).W poszukiwaniu wychowującej kurateli sądowej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wilkerson, D. (1987). Within a Yard of Hell. How to Help Those Without Hope. Orleans: Paraclete Press.

Wizyta studyjna studentów AP w Chrześcijańskim Ośrodku dla Osób Uzależnionych „Teen Challenge” w Broczynie. Pobrano 5 lutego 2022 z: https://ip.apsl.edu.pl/instytut-pedagogiki/aktualnosci/wizyta-studyjna-studentow-ap-w-chrzescijanskim-osrodku-dla-osob-uzaleznionych-teen-challenge-w-broczynie.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Patalon.pdf

Opublikowane

2023-01-15

Jak cytować

1.
PATALON, Mirosław. Religijne inspiracje do działań wychowawczo-resocjalizacyjnych. Świadectwa uczestników programów terapeutycznych misji Teen Challenge w Polsce. Paedagogia Christiana [online]. 15 styczeń 2023, T. 49, nr 1, s. 197–213. [udostępniono 23.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 602
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

social rehabilitation, resilience, probation, Teen Challenge
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa