Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Inkluzja społeczna jako projekt edukacyjny. Pedagogiczne implikacje stanowiska Kościoła Ewangelickiego w Niemczech
  • Strona domowa
  • /
  • Inkluzja społeczna jako projekt edukacyjny. Pedagogiczne implikacje stanowiska Kościoła Ewangelickiego w Niemczech
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda /
  4. Artykuły / Articles

Inkluzja społeczna jako projekt edukacyjny. Pedagogiczne implikacje stanowiska Kościoła Ewangelickiego w Niemczech

Autor

  • Renata Ernst-Milerska Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-7320-750X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.010

Słowa kluczowe

edukacja włączająca, inkluzja społeczna, odpowiedzialność edukacyjna Kościoła, polityka edukacyjna

Abstrakt

Inkluzja jest wielowymiarowym projektem społecznym. Włączanie możliwie wszystkich jednostek do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym dokonuje się m.in. w obszarze edukacji i poprzez edukację. W prezentowanym artykule omówimy ideę inkluzji, jej aplikacje, uwarunkowania i ograniczenia na podstawie tekstów programowych Kościoła Ewangelickiego w Niemczech (EKD). Opierają się one na określonej koncepcji człowieka i życia wspólnoty. Z perspektywy antropologicznej inkluzja jest nie tylko
kwestią polityczną, prawną, etyczną, lecz również wiąże się z określoną koncepcją edukacyjną. Dotyczy ona kształtowania nowej świadomości jednostkowej i społecznej, której podstawowym wyznacznikiem jest wrażliwość inkluzyjna jako stała praktyka życia.

Bibliografia

Booth, T., Ainscow, M. i Kingston, D. (2006).Index für Inklusion (Tageseinrichtungen für Kinder). Lernen, Partizipation und Spiel in der inklusiven Kindergarteneinrichtung entwickeln. Frankfurt am Main: Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft.

Bourdieu, P. i Passeron, J.-C. (1990).Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.

Czykwin, E. (2021). Nierówności społeczne jako wyraz dysproporcji w partycypacji w zasobach językowych. Studia z Teorii Wychowania, 12(2), 11–20.

Dewey, J. (1972). Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Wrocław i in.: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Dolata, R. (2008). Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Dryżałowska, G. (2018). Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem pedagogiki. W: G. Dryżałowska i in. (red.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (s. 19–48). Warszawa: Wydawnictwa UW.

EKD (2008). Schulen in evangelischer Trägerschaft. Selbstverständnis, Leistungsfähigkeit und Perspektiven. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

EKD (2014). Es ist normal, verschieden zu sein. Inklusion leben in Kirche und Gesellschaft.Eine Orientierungshilfe des Rates der Evangelischen Kirche Deutschland. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

EKD (2021). Vielfalt und Gemeinsinn. Der Beitrag der evangelischen Kirche zu Freiheit und gesellschaftlichem Zusammenhalt. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

Freire, P. (2007). Unterdrückung und Befreiung. Münster i in.: Waxmann.

Giroux, H. A. i Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Impuls.

Grümme, B. (2014). Bildungsgerechtigkeit. Eine religionspädagogische Herausforderung. Stuttgart: Kohlhammer.

Harrison, J. (2019). Exploring Educational Attainment by Immigrant Background. An Analysis of PISA Data in Six OECD Countries. Stockholm Research Reports on Demography, 29, 1–44.

Kostyło, P. (2008).Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Komentarz do badań empirycznych. Kraków: Impuls.

McLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Naumiuk, A. (2018). Rola pedagogiki nastawionej na inkluzję w warunkach demokracji. W: G. Dryżałowska i in. (red.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (s. 49–77). Warszawa: Wydawnictwa UW.

ONZ (2006). Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169).

Speck, O. (2013).Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Stojanov, K. (2011). Bildungsgerechtigkeit. Rekonstruktionen eines umkämpften Begriffs. Wiesbaden: VS Verlag.

Szumski, G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Impuls: Kraków.

Witten, U. (2021). Inklusion und Religionspädagogik. Eine Wechselseitige Erschließung. Stuttgart: Kohlhammer Verlag.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Ernst-Milerska.pdf

Opublikowane

2023-01-15

Jak cytować

1.
ERNST-MILERSKA, Renata. Inkluzja społeczna jako projekt edukacyjny. Pedagogiczne implikacje stanowiska Kościoła Ewangelickiego w Niemczech. Paedagogia Christiana [online]. 15 styczeń 2023, T. 49, nr 1, s. 181–196. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1064
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja włączająca, inkluzja społeczna, odpowiedzialność edukacyjna Kościoła, polityka edukacyjna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa