Inkluzja społeczna jako projekt edukacyjny. Pedagogiczne implikacje stanowiska Kościoła Ewangelickiego w Niemczech
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2022.010Słowa kluczowe
edukacja włączająca, inkluzja społeczna, odpowiedzialność edukacyjna Kościoła, polityka edukacyjnaAbstrakt
Inkluzja jest wielowymiarowym projektem społecznym. Włączanie możliwie wszystkich jednostek do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym dokonuje się m.in. w obszarze edukacji i poprzez edukację. W prezentowanym artykule omówimy ideę inkluzji, jej aplikacje, uwarunkowania i ograniczenia na podstawie tekstów programowych Kościoła Ewangelickiego w Niemczech (EKD). Opierają się one na określonej koncepcji człowieka i życia wspólnoty. Z perspektywy antropologicznej inkluzja jest nie tylko
kwestią polityczną, prawną, etyczną, lecz również wiąże się z określoną koncepcją edukacyjną. Dotyczy ona kształtowania nowej świadomości jednostkowej i społecznej, której podstawowym wyznacznikiem jest wrażliwość inkluzyjna jako stała praktyka życia.
Bibliografia
Booth, T., Ainscow, M. i Kingston, D. (2006).Index für Inklusion (Tageseinrichtungen für Kinder). Lernen, Partizipation und Spiel in der inklusiven Kindergarteneinrichtung entwickeln. Frankfurt am Main: Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft.
Bourdieu, P. i Passeron, J.-C. (1990).Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.
Czykwin, E. (2021). Nierówności społeczne jako wyraz dysproporcji w partycypacji w zasobach językowych. Studia z Teorii Wychowania, 12(2), 11–20.
Dewey, J. (1972). Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Wrocław i in.: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Dolata, R. (2008). Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Dryżałowska, G. (2018). Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem pedagogiki. W: G. Dryżałowska i in. (red.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (s. 19–48). Warszawa: Wydawnictwa UW.
EKD (2008). Schulen in evangelischer Trägerschaft. Selbstverständnis, Leistungsfähigkeit und Perspektiven. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.
EKD (2014). Es ist normal, verschieden zu sein. Inklusion leben in Kirche und Gesellschaft.Eine Orientierungshilfe des Rates der Evangelischen Kirche Deutschland. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.
EKD (2021). Vielfalt und Gemeinsinn. Der Beitrag der evangelischen Kirche zu Freiheit und gesellschaftlichem Zusammenhalt. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.
Freire, P. (2007). Unterdrückung und Befreiung. Münster i in.: Waxmann.
Giroux, H. A. i Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Impuls.
Grümme, B. (2014). Bildungsgerechtigkeit. Eine religionspädagogische Herausforderung. Stuttgart: Kohlhammer.
Harrison, J. (2019). Exploring Educational Attainment by Immigrant Background. An Analysis of PISA Data in Six OECD Countries. Stockholm Research Reports on Demography, 29, 1–44.
Kostyło, P. (2008).Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Komentarz do badań empirycznych. Kraków: Impuls.
McLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Naumiuk, A. (2018). Rola pedagogiki nastawionej na inkluzję w warunkach demokracji. W: G. Dryżałowska i in. (red.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (s. 49–77). Warszawa: Wydawnictwa UW.
ONZ (2006). Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169).
Speck, O. (2013).Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Stojanov, K. (2011). Bildungsgerechtigkeit. Rekonstruktionen eines umkämpften Begriffs. Wiesbaden: VS Verlag.
Szumski, G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Impuls: Kraków.
Witten, U. (2021). Inklusion und Religionspädagogik. Eine Wechselseitige Erschließung. Stuttgart: Kohlhammer Verlag.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 585
Liczba cytowań: 0