Doświadczanie (nie)sprawiedliwości społecznej przez młodych dorosłych
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2022.008Słowa kluczowe
doświadczanie (nie)sprawiedliwości, wolność, równość, umowa społecznaAbstrakt
W artykule podjęto próbę przedstawienia sposobów doświadczania fenomenu (nie)sprawiedliwości społecznej przez młodych dorosłych z dużych aglomeracji miejskich. W prezentowanym badaniu kategoria (nie)sprawiedliwości spełnia funkcję kryterium oceny relacji społecznych jako faktycznie doświadczanych, odgrywa więc rolę zasady/wzorca etycznej i moralnej idei, będącej zarazem efektem jednostkowego i wspólnotowego działania. Wychodząc z założenia, że doświadczanie tego fenomenu jest ciągłe i ściśle relacyjne, przyjęto, że znaczenia, jakie rozmówcy – w efekcie własnych osobistych doświadczeń – nadają (nie)sprawiedliwości, pozwalają na wgląd w procesy przyswajania ładu społecznego, tożsame z fenomenem całożyciowego uczenia się.
Świadomie wykraczając poza ramy metodologiczne narzucone przez fenomenografię, autorki dążą do poznania dominującej współcześnie w Polsce racjonalności partycypacji w ładzie społecznym (sprawiedliwość społeczna jest jego dominującą częścią),
ukształtowanej na skutek negocjacji między uczącym się podmiotem a światem zewnętrznym.
Bibliografia
Arystoteles (2008).Etyka nikomachejska. Transl. D. Gromska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Barnard, A., McCosker, H. & Gerber, R. (1999). Phenomenography: A Qualitative Research Approach for Exploring Understanding in Health Care. Qualitative Health Research, 9(2), 212–226. https://doi.org/10.1177/104973299129121794.
Fraser, N. & Honnet, A. (2005). Redystrybucja czy uznanie. Debata polityczno-filozoficzna. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Friedman, M. & Friedman, R. (1985). Wolny wybór. Transl. J. Kwaśniewski. Warszawa: Wydawnictwo Aspekt.
Hobbes, T. (1954). Lewiatan. Transl. C. Znamierowski. Warszawa: PWN.
Kolańczyk, K. (2001). Prawo rzymskie. Warszawa: Wydawnictwo LexisNexis.
Kołakowski, L. (2011). Po co nam pojęcie sprawiedliwości społecznej? In: L. Kołakowski, Moje słuszne poglądy na wszystko (pp. 216–217). Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Krzemiński, I. (2021). Solidarność a narodziny demokratycznej Polski. Powtórzone interwencje socjologiczne 1981–2015. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji? In: A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Lang, W. (2005). Sprawiedliwość. In: H. Kubiak (ed.), Encyklopedia socjologii. Suplement (pp. 289–296). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Margalit, A. (1996).The Decent Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Marton, F. (1988). Phenomenography: Exploring Different Conceptions of Reality. In: D. M. Fetterman (ed.), Qualitative Approaches to Evaluation in Education. The Silent Scientific Revolution (pp. 176–205). New York: Praeger.
Marton, F. (1994). On the Structure of Awareness. In: J. A. Bowden & E. Walsh (eds.), Phenomenographic Research: Variations in Method (pp. 89–100). Melbourne: Office of the Director, EQARD, RMIT University Press.
Miklaszewska, J. (2016). Liberałowie i komunitaryści o wolności i sprawiedliwości. Prakseologia, 158(2), 15–33.
Nozick, R. (2010).Anarchia, państwo i utopia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Nussbaum, M. C. (2016).Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Transl. Ł. Pawłowski. Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna.
Porębski, C. (1999). Umowa społeczna. Renesans idei. Kraków: Znak.
Rawls, J. (2009).Teoria sprawiedliwości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sandel, M. J. (2013). Sprawiedliwość: Jak postępować słusznie?. Transl. O. Siara. Warszawa: Kurhaus Publishing.
Sandel, M. J. (2020). Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku. Transl. A. Chromik & T. Sikora. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sen, A. (2006).Identity and Violence: The Illusion of Destiny. New York: W.W. Norton.
Sen, A. (2009). The Idea of Justice. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Szlachta, B. (2004). Sprawiedliwość. In: B. Szlachta (red.), Słownik społeczny (pp. 1343–1382). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Thomas Aquinas, St (1970). Suma teologiczna. Vol. 18: O sprawiedliwości, II–II (qu. 57–80). Transl. F. W. Bednarski. London: Katolicki Ośrodek Wydawniczy “Veritas”.
Usher, R., Bryant, I. & Johnston, R. (1997). Adult Education and the Postmodern Challenge. Learning Beyond the Limits. London–New York: Routledge.
Walzer, M. (2008). Sfery sprawiedliwości Obrona pluralizmu i równości. Transl. M. Szczubiałka. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Wróbel, P. (2013). Postulat sprawiedliwości społecznej a idea sprawiedliwości. Studia Socialia Cracoviensia, 8(1), 135–150. http://dx.doi.org/10.15633/ssc.434.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 210
Liczba cytowań: 0