Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Refleksyjna samoświadomość i działanie osoby
  • Strona domowa
  • /
  • Refleksyjna samoświadomość i działanie osoby
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Pedagogical Personalism and God

Refleksyjna samoświadomość i działanie osoby

Autor

  • Marzena Chrost Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-3309-6574

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.010

Słowa kluczowe

działanie, refleksja, refleksyjność, świadomość, samoświadomość

Abstrakt

Człowiek jest osobą, która doświadcza siebie i działa jako osoba, jest zatem świadomy siebie, oraz tego, iż świadomie i odpowiedzialnie działa. Jest sprawcą swoich czynów i ma również możliwość kierowania swoim postępowaniem, co ukazuje jego podmiotowość i związane jest ze strukturą osoby. Celem artykułu jest przedstawienie i analiza znaczenia oraz roli świadomości i samoświadomości w psychospołecznym funkcjonowaniu i działaniu człowieka w perspektywie refleksyjności. Problem ten należy do zagadnień bardzo złożonych i trudnych do wyjaśnienia i jednoznacznego opisania. W związku z tym, w ujęciu teoretycznym
omówię tylko wybrane aspekty. W pierwszej kolejności przedstawię pojęcie i istotę świadomości oraz samoświadomości osoby ze zwróceniem uwagi na typologizację i formę refleksyjną. Następnie omówię jeden z komponentów samoświadomości, jakim jest refleksja oraz ukażę refleksyjność jako istotę działania człowieka ponowoczesnego. W aspekcie pedagogicznym szczególnie zwrócę uwagę na kształtowanie potrzeby refleksyjności w procesie samowychowania i omówię wybrane techniki pracy nad własną refleksyjnością.

Bibliografia

Archer, M. S. (2007). Making our Way Through the World. Cambridge: Cambridge University Press.

Archer, M. S. (2013). Człowieczeństwo: problem sprawstwa. Tłum. A. Dziuban. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Białecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Brentano, F. (1999). Psychologia z empirycznego punktu widzenia. Tłum. W. Galewicz. Warszawa: PWN.

Chrost, M. (2017). Refleksyjność w wychowaniu. Proces poznawania siebie. Studia Paedagogica Ignatiana, 2, 131–144. http://dx.doi.org/10.12775/SPI.2017.2.006

Chrost, M. (2018a). Refleksyjność komponentem mądrości praktycznej. W: I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.), Sprawności moralne jako przedmiot refleksji wychowawczej (s. 33–47). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Chrost, M. (2018b). Refleksyjność wyzwaniem współczesnego świata. Studia Paedagogica Ignatiana, 4, 55–66. http://dx.doi.org/10.12775/SPI.2018.4.003

Chrost, S. (2020). Antropologia pedagogiczna w perspektywie personalizmu teistycznego. Warszawa: Difin.

Chudy, W. (2006). Refleksja. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5 (s. 68–72). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Didier, J. (1996). Słownik filozofii. Tłum. K. Jarosz, Katowice: Książnica.

Dróżka, W. (2006). Kategorie analityczne w badaniach pedeutologicznych – w świetle założeń refleksyjnych nurtów poznawczych w naukach społecznych. Chowanna, 1 (26), 26–48.

Dróżka, W. (2017). Refleksyjność jako postawa wobec zmiany – na kanwie autobiografii, pamiętników, wypowiedzi osobistych nauczycieli z ostatniego ćwierćwiecza. W: I. Paszenda (red.). Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, t. 2: Refleksyjność w codzienności edukacyjnej (s. 145–162). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Gajda, A. (2006). Osobowość a osobistość w świetle myśli o. Jacka Woronieckiego. W: M. Pietrzak (red.), Osoba i osobowość – czynniki je kształtujące (s. 103–115). Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.

Horowski, J. (2015). Zapoznane kwestie w teorii pedagogii osoby: cielesność, przygodność, przebaczenie. Forum Pedagogiczne, 2, 27–39.

Husserl, E. (1989). Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu. Tłum. J. Sidorek. Warszawa: PWN.

Ingarden, R. (1971). O niebezpieczeństwie „petitionis principii” w teorii poznania. W: tenże, U podstaw teorii poznania (s. 357–380). Warszawa: PWN.

Jankowska, A. (2019). Jak można stawać się refleksyjnym nauczycielem. Około Pedagogii, 1, s. 52–65.

Kopaliński, W. (1989). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kowalczyk, S. (2002). Zarys filozofii człowieka. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne.

Kukołowicz, T. (1997). Wychowujący nauczyciel. W: T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia (s. 68–69). Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej.

Kwaśnica, R. (2004). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2 (s. 291–320). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lasocińska, K. (2011). Niecodzienna codzienność – globalizacja wyzwaniem do refleksyjnego konstruowania własnej biografii. Civitas Hominibus. Rocznik Filozoficzno-Społeczny, 6, 46–50.

Mazur, P. S., Kiereś, B., Skrzyniarz, R., Płazińska, A. (2019). Jacek Woroniecki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

Olbrycht, K. (2018). Edukacyjne wymiary wspierania rozwoju duchowości człowieka. Edukacja Międzykulturowa, 2 (9), 79–89.

Perkowska-Klejman, A. (2018). Refleksyjność w kontekście uczenia się. Poszukiwanie pojęć, modeli i metod. Przegląd literatury przedmiotu. Warszawa.

Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Pilarska, A. (2010). Cechy samoświadomości a nasilenie symptomów depresji. Roczniki Psychologiczne, 13(2), 183–199.

Poczobut, R. (2008). Rodzaje samoświadomości. Analiza i Egzystencja, 7, 5–31.

Rynio, A. (2019). Wychowanie do odpowiedzialności. Studium teorii i praktyki pedagogiki integralnej. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Shoemaker, S. (1994). Introspection. W: W. Guttenplan (red.). A Companion to the Philosophy of Mind (s. 395–400). Oxford: Blackwell.

Sillamy, N. (1995). Słownik psychologii. Tłum. K. Jarosz. Katowice: Książnica.

Sobecki, M. (2017). Rola refleksyjności w kreowaniu tożsamości kulturowej – kontekst pedagogiczny. Studia Pedagogiczne, L, 81–89.

Starnawski, W. (2017). Refleksja w codzienności – perspektywa pedagogii osoby. W: I. Paszenda (red.). Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, t. 2: Refleksyjność w codzienności edukacyjnej (s. 74–86). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Stępień, A. (1999). Rodzaje bezpośredniego poznania. W: tenże, Studia i szkice filozoficzne (s. 126–158). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Tchorzewski, A. M. de (2016). Wstęp do teorii wychowania. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie i Wydawnictwo WAM.

Tchorzewski, A. M. de (2017). Samowychowanie drogą osobistego rozwoju człowieka. W: A. Walulik, J. Mółka (red.), Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Księga jubileuszowa dedykowana Księdzu Profesorowi Zbigniewowi Markowi SJ w siedemdziesiątą rocznicę urodzin (s. 193–208). Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.

Zaborowski, Z. (1998). Świadomość i samoświadomość człowieka. Warszawa: Eneteia Wydawnictwo Szkolenia.

Zaborowski, Z. (2000). Teoria treści i form samoświadomości. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Zaborowski, Z. (2001). Problemy psychologii życia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Chrost_209-228.pdf

Opublikowane

2021-08-16

Jak cytować

1.
CHROST, Marzena. Refleksyjna samoświadomość i działanie osoby . Paedagogia Christiana [online]. 16 sierpień 2021, T. 47, nr 1, s. 209–228. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Dział

Pedagogical Personalism and God

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 4261
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

działanie, refleksja, refleksyjność, świadomość, samoświadomość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa