Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Ocalić człowieczeństwo. Rozpacz i śmierć jako wyzwania pedagogiczne w trosce o jakość egzystencji człowieka
  • Strona domowa
  • /
  • Ocalić człowieczeństwo. Rozpacz i śmierć jako wyzwania pedagogiczne w trosce o jakość egzystencji człowieka
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Pedagogical Personalism and God

Ocalić człowieczeństwo. Rozpacz i śmierć jako wyzwania pedagogiczne w trosce o jakość egzystencji człowieka

Autor

  • Julita Orzelska University of Szczecin https://orcid.org/0000-0002-2539-1736

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.009

Słowa kluczowe

edukacja istotna egzystencjalnie; „wola sensu”, rozpacz iśmierć jako wartościowe doświadczenia egzystencji, „przepracowanie” rozpaczy w trosce o jakość życia, troska o człowieka w ochronie jego losu, (za)gubienie egzystencjalne

Abstrakt

Kategorie, które stanowią przedmiot analizy, dotyczą rozpaczy i śmierci, w niewystarczający sposób obecnych w narracjach pedagogicznych. Rozpacz i śmierć, które towarzyszą doświadczeniom egzystencjalnym na przestrzeni całego życia, najczęściej traktowane są jednostronnie, pejoratywnie, ukazywane jako doświadczanie zła ludzkiego. (Od)czytanie myśli Paula Tillicha, Viktora Frankla, Vittorino Andreoliego czy Krystiana Lupy otwiera przestrzeń rozumienia rozpaczy i śmierci jako wyzwań egzystencjalnych, z którymi człowiek nie tylko musi umieć się mierzyć, ale które powinien traktować jako wartościowe przeżycie dające szansę na nową jakość własnej troski o życie. Dlatego edukacja zorientowana egzystencjalnie wydaje się być wyznacznikiem poważnego myślenia o człowieku w perspektywie całożyciowej.

Bibliografia

Andreoli, V. (2009). Zrozumieć cierpienie. Aby ból ustąpił radości [Understand suffering. So pain can give in to joy]. Trans. M. Bielawski. Kraków: Homini.

Bosmans, P. (1991). Być człowiekiem [Be human]. Trans. F. Żołnowski. Warsaw: Wydawnictwo Salezjańskie.

Frankl, V. E. (1971). Homo patiens. Trans. R. Czernecki, J. Morawski. Warsaw: PAX.

Frankl, V. E. (2010). Wola sensu. Założenia and zastosowanie logoterapii [Will to meaning. Foundations and Applications of Logotheraphy]. Trans. A. Wolnicka. Warsaw: Czarna Owca.

Frankl, V. E. (2014). Człowiek w poszukiwaniu sensu [Man’s search for meaning]. Trans. A. Wolnicka. Warsaw: Czarna Owca.

Gonet, K. (2002). Jak by to powiedzieć… Rozmowy z Krystianem Lupą [How to put it… Conversation with Krystian Lupa]. Kraków: Wydawnictwo Krakowskie.

Frąckowiak, T. (2007). O pedagogice nadziei. Fascynacje and asocjacje aksjologiczne [About pedagogy of hope. Axiological fascinations and associations]. Poznań: UAM.

Lupa, K. (1999). Rozmowa. Entretien avec Michel Archimbaud [Conversations. Entretien avec Michel Archimbaud], ed. J. Baillon. Kraków: Centre National du Theatre, Paris, C&D.

Lupa, K. (2003a). Podglądania [Snoopings]. Warsaw: WAB.

Lupa, K. (2003b). Utopia 2. Penetracje [Utopia 2. Penetrations]. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Merton, T. (2005). Piękno pustyni [The Wisdom of the Desert]. Trans. K. Stankiewicz. Kraków: Salwador.

Szczepański, J. (1988). Sprawy ludzkie [Human issues]. Warsaw: Czytelnik.

Tischner, J. (2012). Filozofia dramatu [Philosophy of drama]. Kraków: Znak.

Tischner, J. (2013). O człowieku. Wybór pism filozoficznych [About a man. Selection of philosophical writings], ed. A. Bobko, M. Kozak. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Tillich, P. (1994). Męstwo bycia [The Courage to Be]. Trans. H. Bednarek. Poznań: Rebis.

Tillich, P. (2004). Teologia systematyczna, t. II [Systematic Theology, Vol. II]. Trans. J. Marzęcki. Kęty: Antyk.

Twardowski, J. (1979). Poezje wybrane [Selected poems]. Warsaw: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Twardowski, J. (1993). Wiersze [Poems]. Białystok: Łyk.

Walczak, P. (2007). Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych [Education as meeting. Józef Tischner’s philosophy of a man as a source of pedagogical inspiration]. Kraków: Impuls.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Orzelska_189-208.pdf (English)

Opublikowane

2021-08-16

Jak cytować

1.
ORZELSKA, Julita. Ocalić człowieczeństwo. Rozpacz i śmierć jako wyzwania pedagogiczne w trosce o jakość egzystencji człowieka. Paedagogia Christiana [online]. 16 sierpień 2021, T. 47, nr 1, s. 189–207. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Dział

Pedagogical Personalism and God

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1015
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja istotna egzystencjalnie; „wola sensu”, rozpacz iśmierć jako wartościowe doświadczenia egzystencji, „przepracowanie” rozpaczy w trosce o jakość życia, troska o człowieka w ochronie jego losu, (za)gubienie egzystencjalne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa