Ocalić człowieczeństwo. Rozpacz i śmierć jako wyzwania pedagogiczne w trosce o jakość egzystencji człowieka
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2021.009Słowa kluczowe
edukacja istotna egzystencjalnie; „wola sensu”, rozpacz iśmierć jako wartościowe doświadczenia egzystencji, „przepracowanie” rozpaczy w trosce o jakość życia, troska o człowieka w ochronie jego losu, (za)gubienie egzystencjalneAbstrakt
Kategorie, które stanowią przedmiot analizy, dotyczą rozpaczy i śmierci, w niewystarczający sposób obecnych w narracjach pedagogicznych. Rozpacz i śmierć, które towarzyszą doświadczeniom egzystencjalnym na przestrzeni całego życia, najczęściej traktowane są jednostronnie, pejoratywnie, ukazywane jako doświadczanie zła ludzkiego. (Od)czytanie myśli Paula Tillicha, Viktora Frankla, Vittorino Andreoliego czy Krystiana Lupy otwiera przestrzeń rozumienia rozpaczy i śmierci jako wyzwań egzystencjalnych, z którymi człowiek nie tylko musi umieć się mierzyć, ale które powinien traktować jako wartościowe przeżycie dające szansę na nową jakość własnej troski o życie. Dlatego edukacja zorientowana egzystencjalnie wydaje się być wyznacznikiem poważnego myślenia o człowieku w perspektywie całożyciowej.
Bibliografia
Andreoli, V. (2009). Zrozumieć cierpienie. Aby ból ustąpił radości [Understand suffering. So pain can give in to joy]. Trans. M. Bielawski. Kraków: Homini.
Bosmans, P. (1991). Być człowiekiem [Be human]. Trans. F. Żołnowski. Warsaw: Wydawnictwo Salezjańskie.
Frankl, V. E. (1971). Homo patiens. Trans. R. Czernecki, J. Morawski. Warsaw: PAX.
Frankl, V. E. (2010). Wola sensu. Założenia and zastosowanie logoterapii [Will to meaning. Foundations and Applications of Logotheraphy]. Trans. A. Wolnicka. Warsaw: Czarna Owca.
Frankl, V. E. (2014). Człowiek w poszukiwaniu sensu [Man’s search for meaning]. Trans. A. Wolnicka. Warsaw: Czarna Owca.
Gonet, K. (2002). Jak by to powiedzieć… Rozmowy z Krystianem Lupą [How to put it… Conversation with Krystian Lupa]. Kraków: Wydawnictwo Krakowskie.
Frąckowiak, T. (2007). O pedagogice nadziei. Fascynacje and asocjacje aksjologiczne [About pedagogy of hope. Axiological fascinations and associations]. Poznań: UAM.
Lupa, K. (1999). Rozmowa. Entretien avec Michel Archimbaud [Conversations. Entretien avec Michel Archimbaud], ed. J. Baillon. Kraków: Centre National du Theatre, Paris, C&D.
Lupa, K. (2003a). Podglądania [Snoopings]. Warsaw: WAB.
Lupa, K. (2003b). Utopia 2. Penetracje [Utopia 2. Penetrations]. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Merton, T. (2005). Piękno pustyni [The Wisdom of the Desert]. Trans. K. Stankiewicz. Kraków: Salwador.
Szczepański, J. (1988). Sprawy ludzkie [Human issues]. Warsaw: Czytelnik.
Tischner, J. (2012). Filozofia dramatu [Philosophy of drama]. Kraków: Znak.
Tischner, J. (2013). O człowieku. Wybór pism filozoficznych [About a man. Selection of philosophical writings], ed. A. Bobko, M. Kozak. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Tillich, P. (1994). Męstwo bycia [The Courage to Be]. Trans. H. Bednarek. Poznań: Rebis.
Tillich, P. (2004). Teologia systematyczna, t. II [Systematic Theology, Vol. II]. Trans. J. Marzęcki. Kęty: Antyk.
Twardowski, J. (1979). Poezje wybrane [Selected poems]. Warsaw: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Twardowski, J. (1993). Wiersze [Poems]. Białystok: Łyk.
Walczak, P. (2007). Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych [Education as meeting. Józef Tischner’s philosophy of a man as a source of pedagogical inspiration]. Kraków: Impuls.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 735
Liczba cytowań: 0