Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Contemporary Catholic School as a Place of Creating Socially Mature Personality of Children and Teenagers
  • Home
  • /
  • Contemporary Catholic School as a Place of Creating Socially Mature Personality of Children and Teenagers
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 35 No. 1 (2015) /
  4. Articles

Contemporary Catholic School as a Place of Creating Socially Mature Personality of Children and Teenagers

Authors

  • Aldona Zakrzewska Katedra Dydaktyki i Historii Wychowania Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.014

Keywords

Catholic school, integral upbringing, bringing up to social values, the civil upbringing

Abstract

This article deals with contemporary catholic school as one of the educational institutions creating socially mature personalities of children and teenagers. The author presents catholic school as a place of integral education, serving the nation, acting for the common good, creating patriotic conduct, a sense of the national status and being open to the other nations. The foundation of these activities is the fact that the whole educational system is based on educating children and young people for the values such as freedom, justice, responsibility, respect and brotherhood. Young people as future citizens, prepared for the social, political, economic and cultural life of the country and the world, can become the foundation for building sound and strong moral principles in society. The main element of the deliberations of this article is asking the question: Are the educational principles (in the statute, educational programmes, and plans) which are the basis of functioning of the catholic schools in Poland, really put into practice? Do these institutions really influence society by creating the mature personality of the young person?

References

Broda-Wysocki, Piotr. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Warszawa: IPiSS, 2003.

Chrobak, Stanisław. Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1999.

Denek, Kazimierz. „Wartości i cele edukacji szkolnej”. Edukacja 3 (2000): 4-7.

Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, red. Tadeusz Pilch. Warszawa: Wydawnictwo Żak, 2006.

Furmanek, Waldemar. „Wychowanie do wartości drogą budowania tożsamości szkoły”. W: Kreowanie tożsamości szkoły, t. 2: Konteksty historyczne, społeczno-kulturowe, edukacyjne, red. Krystyna Chałas, Beata Komorowska, 183-194. Lublin: KUL, 2009.

http://wnk.kuria.zg.pl/szkoly_katolickie_w_polsce.html (27.09.2015).

http://www.rsk.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=93:szkoa-z-dusz&catid=48:media-o-rsk&Itemid=161 (27.09.2015).

Hurło, Lucyna. „Hierarchia wartości wśród młodzieży. Prawda czy złudzenie”. W: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 438-447. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.

Kietlińska, Krystyna. Rola trzeciego sektora w społeczeństwie obywatelskim. Warszawa: Wydawnictwo Dyfin, 2010.

Klepacz, Michał. Duchowieństwo wobec nowoczesnych prądów w szkole polskiej. Kielce: Drukarnia św. Józefa, 1930.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1996.

Maj, Adam. „Wartości religijne konstytuujące tożsamość szkoły katolickiej”. W: Kreowanie tożsamości szkoły, t. 2: Konteksty historyczne, społeczno-kulturowe, edukacyjne, red. Krystyna Chałas, Beata Komorowska, 561-571. Lublin: KUL, 2009.

Maj, Adam. Szkolnictwo katolickie w III RP (1989-2001). Warszawa: Wydawnictwo Adam, 2002.

Mariański, Janusz. Kryzys moralny czy transformacja wartości?. Lublin: KUL, 2001.

Michałowski, Stanisław. Pedagogia wartości. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Debit, 1993.

Olbrycht, Katarzyna. Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: UŚ, 2000.

Rada Szkół Katolickich. Informator adresowy szkół katolickich w Polsce. Warszawa: Rada Szkół Katolickich, 2011.

Rada Szkół Katolickich. Informator adresowy szkół katolickich w Polsce. Warszawa: Rada Szkół Katolickich, 2014.

Rada Szkół Katolickich. Spotkanie nauczycieli szkół katolickich w Polsce z kard. Zenonem Grocholewskim – Prefektem Kongregacji Edukacji Katolickiej. Warszawa: Rada Szkół Katolickich, 2008.

Sławiński, Stanisław. „Uczeń szkoły katolickiej. Wychowanie do odpowiedzialności”. Ateneum Kapłańskie 3 (2007): 477-485.

Służyć wzrastaniu w prawdzie i miłości. Wybór dokumentów Kościoła na temat szkoły katolickiej i wychowania, red. Janusz Poniewierski. Kraków: Wydawnictwo AA, 2009.

Sygut, Marek. „Szkoła katolicka – kontekst prawny”. Ignacjański Model Wychowania 1 (1995): 50-56.

Szkoła katolicka w nauczaniu Kościoła. Wybór dokumentów, red. Andrzej Dymer. Szczecin–Warszawa: Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej, 2002.

Śliwińska, Teresa. „Potrzeba zakładania szkół katolickich”. Katecheta 3 (2003): 69-72.

Wojtyła, Karol. Miłość i odpowiedzialność. Lublin: KUL, 2001.

Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II (1978-1999), red. Stanisław Urbański. Warszawa: Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego, 2000.

Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II, red. Adam Wieczorek. Warszawa: Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego, 2000.

Zakrzewska, Aldona. „Pedagogia szkoły katolickiej alternatywą wychowania w dobie ponowoczesności”. W: Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne, red. Danuta Apanel, 147-157. Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009.

Zakrzewska, Aldona. „Szkoła katolicka – jej (bez)sens istnienia w środowisku lokalnym”. W: Różne oblicza funkcjonowania szkoły, red. Lucyna Hurło, Małgorzata Przybysz-Zaremba, 189-199. Olsztyn: Wydawnictwo Prospekt, 2010.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-02-25

How to Cite

1.
ZAKRZEWSKA, Aldona. Contemporary Catholic School as a Place of Creating Socially Mature Personality of Children and Teenagers. Paedagogia Christiana. Online. 25 February 2016. Vol. 35, no. 1, pp. 257-272. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.014.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 35 No. 1 (2015)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 958
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Catholic school, integral upbringing, bringing up to social values, the civil upbringing
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop