Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Dialogue as the way to the truth about man
  • Home
  • /
  • Dialogue as the way to the truth about man
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 No. 1 (2010): Dialog - Religia - Edukacja I /
  4. Articles

Dialogue as the way to the truth about man

Authors

  • Andrzej Bronk Wydział Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
  • Agnieszka Salamucha Katolicki Uniwersytet Lubelski

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2010.001

Abstract

The article discusses thoroughly some problems connected with the use of dialogue in the educational sciences. We analyze the history of the concept of dialogue, its different notions and definitions, its synonyms and antonyms, its dialectical structure, functions, conditions and the crucial problem of its truthfulness and intersubjectivity when used as an instrument of cognition. Most of all we are interested in the multiplex relation between the dialogue and the truth especially when dialogue is seen as privileged way to the knowledge of man. We notice that in the educational studies the notion of dialogue is generally treated as a positive value. It has here two principal meanings: as a specific method of education, i.e. teaching and learning through dialogue, and as an objective of education to foster the skills and habit of dialogue, necessary in any democratic society and community. Exploiting possibly ample contemporary literature, we pay a special attention to two traditions of dialogue: the philosophical hermeneutics of Hans-Georg Gadamer and philosophy of dialogue (M. Buber, F. Rosenzweig). We conclude that even though the notion of dialogue has in educational sciences an imprecise meaning it is used here broadly not only for a theoretical characterizations of education but as a tool in many educational strategies.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2010-05-10

How to Cite

1.
BRONK, Andrzej and SALAMUCHA, Agnieszka. Dialogue as the way to the truth about man. Paedagogia Christiana. Online. 10 May 2010. Vol. 25, no. 1, pp. 11-32. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2010.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 No. 1 (2010): Dialog - Religia - Edukacja I

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 1616
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop