Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Człowiek–osoba ludzka w kontekście teorii przyczynowości sprawczej i celowej. Implikacje pedagogiczne
  • Strona domowa
  • /
  • Człowiek–osoba ludzka w kontekście teorii przyczynowości sprawczej i celowej. Implikacje pedagogiczne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Pedagogical Personalism and God

Człowiek–osoba ludzka w kontekście teorii przyczynowości sprawczej i celowej. Implikacje pedagogiczne

Autor

  • Sławomir Chrost Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0001-6787-5379

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.002

Słowa kluczowe

teoria przyczynowości a pedagogika, pedagogika transcendentalna, pedagogika teleologiczna

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest próbą zaprezentowania tezy o konieczności rozwijania pedagogiki transcendentalnej i teleologicznej w powiązaniu z antropologiczną bazą, którą stanowią teoria osoby i przyczynowości. Człowiek–osoba ludzka – jest ontycznie substancjalnym bytem jednostkowym, domagającym się zewnętrznej przyczyny sprawczej jaką jest Czysty Akt Istnienia–Transcendens–Absolut. Pedagogika personalistyczna i pedagogia osoby powiązane są zatem immanentnie z transcendencją. Jeśli podmiotem i przedmiotem wychowania jest osoba ludzka, to warunkiem sine qua non uprawiania pedagogiki personalistycznej i pedagogii osoby musi być pedagogika transcendentalna. Pedagogika personalistyczna i pedagogia osoby powiązane są także immanentnie z teleologią. Przyczynowanie sprawcze jest sprzężone z przyczynowaniem celowym. Jeśli zaistniało działanie Absolutu, którego skutkiem jest istnienie człowieka–osoby ludzkiej, to Absolut jako pełnia dobra jest ostatecznym celem–motywem i przyczyną celową człowieka–osoby ludzkiej. Aspekt teleologiczny w pedagogice personalistycznej i pedagogii osoby oznacza szczególne nakierowanie na cel i sens; pełną realizację drzemiących w niepowtarzalnym człowieku–osobie ludzkiej potencjalności i zadaniowości. Celem nie jest osiągnięcie doskonałości, lecz skierowanie ku swojemu praźródłu: Transcendensowi–Absolutowi–Bogu.

Bibliografia

Aristotle/Arystoteles. (1973). Analityki pierwsze i wtóre [Prior and Posterior Analytics]. Transl. K. Leśniak. Warszawa: PWN.

Aristotle/Arystoteles. (1983). Metafizyka [Metaphysics]. Transl. K. Leśniak. Warszawa: PWN.

Augustine/Augustyn. (1996), O Trójcy Świętej [On the Holy Trinity]. Transl. M. Stokowska. Kraków: ZNAK.

Bartnik, Cz. (1995). Personalizm. Lublin: KUL.

Basil the Great/Bazyli Wielki (1999). O Duchu Świętym [On the Holy Spirit]. Transl. A. Brzóstkowska. Warszawa: PAX.

Basti, G. (1995). Filosofia dell’uomo. Bologna: ESD.

Boethius/Boecjusz. (2007). Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi III [A Treatise Against Eutyches and Nestorius]. In Traktaty teologiczne. Transl. R. Bielak, A. Kijewska. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Diogenes Laertios. (1982). Żywoty i poglądy słynnych filozofów [Lives of the Eminent Philosophers]. Transl. W. Olszewski. Warszawa: PWN.

Gogacz, M. (1981). Człowiek i jego relacje. Studia Philosophiae Christianae, 17/2, 185–198.

Gogacz, M. (1987). Próba heurezy subzystencji i osoby. Studia Philosophorum Medii Aevi, 8, 9–16.

Gogacz, M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Warszawa: NAWO.

Granat, W. (1961). Osoba ludzka. Próba definicji. Sandomierz: WDS.

Granat, W. (1984). Personalizm chrześcijański. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.

Granat, W. (2007). Fenomen człowieka. U podstaw humanizmu chrześcijańskiego. Lublin: KUL.

Guardini, R. (1987). Persona e liberta. Saggi di fondazionedella teoria pedagogica. Brescia: La scuola.

Kierkegaard, S. (1972). Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć. Transl. J. Iwaszkiewicz. Warszawa: PWN.

Kierkegaard, S. (1976). Albo–albo. Vol. 1: transl. J. Iwaszkiewicz. Vol. 2: transl. K. Toeplitz. Warszawa: PWN.

Kowalczyk, S. (2002). Zarys filozofii człowieka. Sandomierz: WDS.

Kozłowski, R. (2005). Wokół problemu osoby. Definicje osoby w polskim personalizmie chrześcijańskim. Słupskie Studia Filozoficzne, 5, 79–93.

Marek, Z. & Walulik, A. (2017). Pedagogika katolicka w perspektywie pedagogiki transcendentnej. Horyzonty Wychowania, 16(38), 125–141.

Maritain, J. (1980). L’educazione della persona. Transl. P. Viotto. Brescia: La Scuola.

Mounier, E. (1935). Revolution personnaliste et communautaire. Paris: Fernand Aubier, Editions Montaigne.

Mounier, E. (1960). Co to jest personalizm. Kraków: Znak.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: WAiP.

Possenti, V. (2015). Alla ricerca della natura umana (e della persona). In T. Valentini,

A. Velandi (Eds.), Natura umana, persona, liberta. Prospettive di antropologia filosofica ed orientamenti etico-politici (pp. 15–37). Citta del Vaticano: LEV.

Śliwerski, B. (2008). Pedagogika bez transcendencji. In W. Pasierbek (Ed.), Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu (pp. 79–137). Kraków: WSFP Ignatianum, WAM.

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Kraków: Impuls.

Spaemann, R. (2004). Ars longa vita brevis. Acta Philosophica, XIII (2), 249–266.

Spaemann, R. (2005). Persone. Sulla differenzatra ’qualcosa’ e ‘qualcuno’. Bari: Laterza.

Stępień, T. (2013). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej Św. Tomasza z Akwinu. Warszawa: Warszawskie Towarzystwo Teologiczne.

Thomas Aquinas/Tomasz z Akwinu. (1954). In octo libros Physicorum Aristotelis expositio, ed. M. Maggiolo. Taurini.

Thomas Aquinas/Tomasz z Akwinu. (1975). Summa teologiczna [The Summa Theologica]. Vol. 1‒35. Londyn.

Thomas Aquinas/Tomasz z Akwinu. (2003, 2007). Summa contra Gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami innowiercami i błądzącymi [Summa contra the Gentiles, University of Notre Dame Press Notre Damme London]. Transl. Z. Włodek, W. Zega. Vol. 1. Poznań 2003. Vol. 2. Poznań 2007.

Tischner, J. (2011). Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak.

Valverde, C. (1998). Antropologia filozoficzna. Poznań: Pallottinum.

Wrońska, K. (2010). Człowiek w doświadczeniu wielowymiarowej transcendencji. In M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak (Eds.), Antropologiczna pedagogika ogólna (pp. 175–188). Lublin: KUL.

Zdybicka, Z. J. (1972). Partycypacja bytu. Próba wyjaśnienia relacji między światem a Bogiem. Lublin: KUL.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Chrost_37-58.pdf (English)

Opublikowane

2021-09-28

Jak cytować

1.
CHROST, Sławomir. Człowiek–osoba ludzka w kontekście teorii przyczynowości sprawczej i celowej. Implikacje pedagogiczne. Paedagogia Christiana [online]. 28 wrzesień 2021, T. 47, nr 1, s. 37–57. [udostępniono 26.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Dział

Pedagogical Personalism and God

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Sławomir Chrost

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 886
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

teoria przyczynowości a pedagogika, pedagogika transcendentalna, pedagogika teleologiczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa