Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Forgiveness Education in the Ignatian Pedagogy
  • Home
  • /
  • Forgiveness Education in the Ignatian Pedagogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 38 No. 2 (2016): Wychowanie do przebaczenia II /
  4. Articles

Forgiveness Education in the Ignatian Pedagogy

Authors

  • Krzysztof Dyrek Centrum Duchowości im. Św. Ignacego Loyoli w Częstochowie
  • Zbigniew Marek Katedra Andragogiki i Aksjologii Pedagogicznej w Instytucie Nauk o Wychowaniu Akademii Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2016.023

Keywords

Ignatian pedagogy, spirituality, Ignatian spirituality, spiritual exercises, formation, Ignatius of Loyola

Abstract

The authors of the article explain how the Ignatian pedagogy supports the students in solving problems related to forgiveness and reconciliation. They point out that it does not provide rules leading automatically to the reconciliation of the feuding parties. Instead, one might speak of the process, which is contingent on a variety of human circumstances. The authors indicate that the Ignatian spirituality understood as a manner of human conduct can help the person understand the nature and basis of forgiveness. The source of this support, which is also called the formation of man, is the Christian faith, and the method of transmitting it is a spiritual retreat. In the course of the retreat, the person realizes the truth about himself and about what God has done for him. The gradual weighing of both of these realities leads the person to recognize the disproportion between the forgiveness received and the one expected of him/her. The Ignatian pedagogy taps into this line of thinking and acting. It is about providing the student with the conditions to understand the meaning of forgiveness and triggering the readiness for such action. This kind of reflection is coupled with religious knowledge, which, apart from natural cognition, is an important point of reference for the Ignatian pedagogy.

References

Adamski, Franciszek. „Personalistyczna wizja człowieka i kultury u podstaw wychowania chrześcijańskiego”. W: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja. Współczesność. Nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 64–70. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.

Arranz, Íñigo. „Pacificar y reconciliar desavenidos en la primitiva Compania”. Manresa 77, 1 (2005): 139–152.

Augustyn, Józef. „Ćwiczenia duchowne jako podstawa pedagogiki ignacjańskiej”. W: Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, red. Anna Królikowska, 13–22. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2010.

Bagrowicz, Jerzy. „Wychowanie człowieka jako osoby w świetle pedagogiki chrześcijańskiej”. W: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja. Współczesność. Nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 48–63. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.

Buades, Pep. „Y tambien manifiestese preparado para reconciliar desavenidos... entre turcos o cualesquiera otros infieles”. Manresa 77, 1 (2005): 169–178.

Chlewiński, Zdzisław. „Formacja”. W: Encyklopedia katolicka, t. V, 389. Lublin: TN KUL, 2004.

Chmielewski, Marek. „Duchowość”. W: Leksykon duchowości katolickiej, red. Marek Chmielewski, 226–232. Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, 2002.

Cichosz, Wojciech. Możliwości dialogu wychowania chrześcijańskiego ze współczesną edukacją polską. Pelplin: Bernardinum, 2013.

Coupeau, Jose Carlos. „Pacificar”. W: Diccionario de espiritualoidad ignaciana, t. 2, red. Jose Garcia de Castro, 1391–1399. Bilbao–Santander: Ediciones Mensajero–Sal Terrae, 2007.

Coupeau, Jose Carlos. „Reconciliacion”. W: Diccionario de espiritualoidad ignaciana, t. 2, red. Jose Garcia de Castro, 1534–1538. Bilbao–Santander: Ediciones Mensajero–Sal Terrae, 2007.

Dalmases, Cándido de. Człowiek, który widział wszystko. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1989.

Dominguez Morano, Carlos. „Los Ejercicios Espirituales, experiencia de reconciliacion”. Manresa 77, 1 (2005): 109–123.

Duminuco, Vincent J. „Formacja czy indoktrynacja w pedagogice ignacjańskiej?”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, red. Wit Pasierbek, 173–192. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2008.

Echarte, Ignacio. Concordancia ignaciana. Bilbao–Santander: Ediciones Mensajero–Sal Terrae, 1996.

Fleming, Dawid L. Czym jest duchowość ignacjańska? Kraków: WAM, 2013.

Gałdowa, Anna, Aleksander Nelicki. „O możliwościach i warunkach bycia twórczym z perspektywy aksjologicznej teorii wartości”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Psychologiczne 8 (1993): 7–28.

Garcia Dominguez, Luis M. „La reconciliacion consigo mismo en la primera semana de los Ejercicios”. Manresa 79 (2007): 37–51.

Gutek, Gerald L. Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.

Jan Paweł II. „Przemówienie do rektorów wyższych uczelni w Polsce”. L’Osservatore Romano (wyd. pol.) 8 (1999): 29.

Jan Paweł II. Encyklika Fides et ratio. Watykan, 1998.

Kaźmierczak, Paweł. Personalistyczna koncepcja wychowania w nauczaniu Jana Pawła II. Kraków: WAM, WSFP Ignatianum, 2003.

Kiereś, Barbara. „Podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak, 95–102. Lublin: Wydawnictwo KUL, Gaudium, 2010.

Kołacz, Jakub. Słownik języka i kultury jezuitów polskich. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2006.

Konstytucje Towarzystwa Jezusowego. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001.

Ladaria, Luis F. Wprowadzenie do antropologii teologicznej. Kraków: WAM, 2002.

Liszka, Piotr. „Personalizm”. W: Leksykon pedagogiki religii, red. Cyprian Rogowski, 571–576. Warszawa: Verbinum, 2007.

Loyola, Ignacy. Pisma Wybrane, t. 1, oprac. Mieczysław Bednarz. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1968.

Marek, Zbigniew. Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: WAM, 2014.

Marszalek, Lidia. Duchowość dziecka. Znaczenia * Perspektywy * Konteksty w pedagogice przedszkolnej. Warszawa: Mazowieckie Centrum Poligrafii, 2013.

Mateo, Rogelio García. „Wielkie pragnienia i ideały człowieka według św. Ignacego Loyoli. U podstaw pedagogii magis”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, red. Wit Pasierbek, 139–156. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2008.

Melloni, Javier. La mistagogia de los Ejercicios. Bilbao–Santander: Ediciones Mensajero–Sal Terrae, 2001.

Michalski, Jarosław. Edukacja i religia jako źródło rozwoju egzystencjalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne. Toruń: UMK, 2004.

Michałowski, Stanisław Czesław. „Pedagogia personalistyczna wsparciem kształtującego się systemu wychowania u początków XXI wieku”. W: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. Bogusław Śliwerski, 643. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2001.

Milerski Bogusław. Religia a szkoła. Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna, 1998.

Mółka, Janusz, Bogusław Steczek. „Magis jezuickiej edukacji”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, red. Wit Pasierbek, 227–250. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2008.

Niparko, Romuald. „Wychowanie religijne jako wychowanie humanistyczne – perspektywa personalistyczna”. Paedagogia Christiana 2 (2003): 9–22.

Nowak, Marian. Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Lublin, Wydawnictwo KUL, 2012.

O’Malley, John W. Pierwsi jezuici. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2007.

Podstawy edukacji ignacjańskiej, tłum. Bogusław Steczek. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2006.

Rotsaert, Mark. „Una spiritualita’ del dialogo e della riconciliazione”. Ignaziana 15 (2013): 33–45.

Rubacha, Krzysztof. „Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin”. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 21–33. Warszawa: PWN, 2005.

Steczek, Bogusław. „Charakterystyczne rysy duchowości ignacjańskiej – inspiracja dla rozwoju człowieka”. W: Pedagogika wiary, red. Andrzej Hajduk, Janusz Mółka, 73–84. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2007.

Śnieżyński, Marian. Dialog edukacyjny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, 2001.

Thio, Santiago. „Ignacio: de la humildad a la pacificacion”. Manresa 77, 1 (2005): 125–137.

Waldenfels, Hans. O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Katowice: Księgarnia św. Jacka, 1993.

Witwer, Toni. „Testi ignaziani per il dialogo e la riconciliazione: Esercizi spirituali, Costituzioni, Lettere”. Ignaziana 15 (2013): 46–55.

Wójtowicz, Marek. „Dynamika Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli w ujęciu Gillesa Cussona”. W: Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, red. Anna Królikowska, 57–84. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2010.

Zięba, Stanisław. „Człowiek. 2. Pochodzenie”. W: Leksykon pedagogiki religii, red. Cyprian Rogowski, 93–99. Warszawa: Verbinum, 2007.

Zoll, Andrzej. „Człowiek jako podmiot wolności i praw w jednoczącej się Europie”. W: Człowiek w jednoczącej się Europie, red. Anna Królikowska, 45–56. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2004.

Żmudziński, Wojciech. „Fundament ignacjańskiej pedagogiki”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, red. Wit Pasierbek, 51–64. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2008.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-12-31

How to Cite

1.
DYREK, Krzysztof and MAREK, Zbigniew. Forgiveness Education in the Ignatian Pedagogy. Paedagogia Christiana. Online. 31 December 2016. Vol. 38, no. 2, pp. 61-84. [Accessed 13 May 2025]. DOI 10.12775/PCh.2016.023.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 38 No. 2 (2016): Wychowanie do przebaczenia II

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 1052
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Ignatian pedagogy, spirituality, Ignatian spirituality, spiritual exercises, formation, Ignatius of Loyola
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop