Edukacja do przebaczenia w pedagogii ignacjańskiej
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2016.023Słowa kluczowe
pedagogia ignacjańska, duchowość, duchowość ignacjańska, ćwiczenia duchowne, formacja, Ignacy LoyolaAbstrakt
Autorzy artykułu wyjaśniają, jak pedagogia ignacjańska wspiera wychowanków w rozwiązywaniu problemów związanych z przebaczeniem i pojednaniem. Tłumaczą, że w świetle jej założeń nie można mówić o regułach, których zastosowanie niemal mechanicznie doprowadzi do pojednania zwaśnionych stron. Wskazują, że w tym przypadku należy mówić o procesie, który związany jest z różnymi okolicznościami człowieka. Opierając się na duchowości ignacjańskiej, którą rozumieją jako sposób czy też styl postępowania człowieka, wskazują, że za jej pośrednictwem można wesprzeć osobę w zrozumieniu istoty i podstaw przebaczenia. Źródłem tak rozumianego wsparcia, nazywanego też formacją człowieka, jest wiara chrześcijańska, natomiast metodą – ćwiczenia duchowne (rekolekcje). Proces, jaki następuje w ich toku, uświadamia człowiekowi prawdę o nim samym, a także o tym, co dla niego uczynił Bóg. Stopniowe ważenie obu tych rzeczywistości prowadzi osobę do uznania nieproporcjonalnego daru przebaczenia, jaki staje się jego udziałem wobec tego, jakiego winien udzielić. Do tego toku myślenia i działania człowieka odwołuje się pedagogia ignacjańska. Chodzi w niej o tworzenie wychowankowi warunków do zrozumienia sensu przebaczenia i wyzwalania w nim gotowości takiego działania. W tego rodzaju refleksję wprzęgnięte zostaje poznanie religijne, które obok poznania naturalnego jest ważnym punktem odniesienia dla pedagogii ignacjańskiej.Bibliografia
Adamski, Franciszek. „Personalistyczna wizja człowieka i kultury u podstaw wychowania chrześcijańskiego”. W: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja. Współczesność. Nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 64–70. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.
Arranz, Íñigo. „Pacificar y reconciliar desavenidos en la primitiva Compania”. Manresa 77, 1 (2005): 139–152.
Augustyn, Józef. „Ćwiczenia duchowne jako podstawa pedagogiki ignacjańskiej”. W: Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, red. Anna Królikowska, 13–22. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2010.
Bagrowicz, Jerzy. „Wychowanie człowieka jako osoby w świetle pedagogiki chrześcijańskiej”. W: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja. Współczesność. Nowe wyzwania, red. Jarosław Michalski, Aldona Zakrzewska, 48–63. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.
Buades, Pep. „Y tambien manifiestese preparado para reconciliar desavenidos... entre turcos o cualesquiera otros infieles”. Manresa 77, 1 (2005): 169–178.
Chlewiński, Zdzisław. „Formacja”. W: Encyklopedia katolicka, t. V, 389. Lublin: TN KUL, 2004.
Chmielewski, Marek. „Duchowość”. W: Leksykon duchowości katolickiej, red. Marek Chmielewski, 226–232. Lublin–Kraków: Wydawnictwo „M”, 2002.
Cichosz, Wojciech. Możliwości dialogu wychowania chrześcijańskiego ze współczesną edukacją polską. Pelplin: Bernardinum, 2013.
Coupeau, Jose Carlos. „Pacificar”. W: Diccionario de espiritualoidad ignaciana, t. 2, red. Jose Garcia de Castro, 1391–1399. Bilbao–Santander: Ediciones Mensajero–Sal Terrae, 2007.
Coupeau, Jose Carlos. „Reconciliacion”. W: Diccionario de espiritualoidad ignaciana, t. 2, red. Jose Garcia de Castro, 1534–1538. Bilbao–Santander: Ediciones Mensajero–Sal Terrae, 2007.
Dalmases, Cándido de. Człowiek, który widział wszystko. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1989.
Dominguez Morano, Carlos. „Los Ejercicios Espirituales, experiencia de reconciliacion”. Manresa 77, 1 (2005): 109–123.
Duminuco, Vincent J. „Formacja czy indoktrynacja w pedagogice ignacjańskiej?”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, red. Wit Pasierbek, 173–192. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2008.
Echarte, Ignacio. Concordancia ignaciana. Bilbao–Santander: Ediciones Mensajero–Sal Terrae, 1996.
Fleming, Dawid L. Czym jest duchowość ignacjańska? Kraków: WAM, 2013.
Gałdowa, Anna, Aleksander Nelicki. „O możliwościach i warunkach bycia twórczym z perspektywy aksjologicznej teorii wartości”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Psychologiczne 8 (1993): 7–28.
Garcia Dominguez, Luis M. „La reconciliacion consigo mismo en la primera semana de los Ejercicios”. Manresa 79 (2007): 37–51.
Gutek, Gerald L. Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
Jan Paweł II. „Przemówienie do rektorów wyższych uczelni w Polsce”. L’Osservatore Romano (wyd. pol.) 8 (1999): 29.
Jan Paweł II. Encyklika Fides et ratio. Watykan, 1998.
Kaźmierczak, Paweł. Personalistyczna koncepcja wychowania w nauczaniu Jana Pawła II. Kraków: WAM, WSFP Ignatianum, 2003.
Kiereś, Barbara. „Podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej”. W: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. Marian Nowak, Piotr Magier, Iwona Szewczak, 95–102. Lublin: Wydawnictwo KUL, Gaudium, 2010.
Kołacz, Jakub. Słownik języka i kultury jezuitów polskich. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2006.
Konstytucje Towarzystwa Jezusowego. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001.
Ladaria, Luis F. Wprowadzenie do antropologii teologicznej. Kraków: WAM, 2002.
Liszka, Piotr. „Personalizm”. W: Leksykon pedagogiki religii, red. Cyprian Rogowski, 571–576. Warszawa: Verbinum, 2007.
Loyola, Ignacy. Pisma Wybrane, t. 1, oprac. Mieczysław Bednarz. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1968.
Marek, Zbigniew. Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: WAM, 2014.
Marszalek, Lidia. Duchowość dziecka. Znaczenia * Perspektywy * Konteksty w pedagogice przedszkolnej. Warszawa: Mazowieckie Centrum Poligrafii, 2013.
Mateo, Rogelio García. „Wielkie pragnienia i ideały człowieka według św. Ignacego Loyoli. U podstaw pedagogii magis”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, red. Wit Pasierbek, 139–156. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2008.
Melloni, Javier. La mistagogia de los Ejercicios. Bilbao–Santander: Ediciones Mensajero–Sal Terrae, 2001.
Michalski, Jarosław. Edukacja i religia jako źródło rozwoju egzystencjalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne. Toruń: UMK, 2004.
Michałowski, Stanisław Czesław. „Pedagogia personalistyczna wsparciem kształtującego się systemu wychowania u początków XXI wieku”. W: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. Bogusław Śliwerski, 643. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2001.
Milerski Bogusław. Religia a szkoła. Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna, 1998.
Mółka, Janusz, Bogusław Steczek. „Magis jezuickiej edukacji”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, red. Wit Pasierbek, 227–250. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2008.
Niparko, Romuald. „Wychowanie religijne jako wychowanie humanistyczne – perspektywa personalistyczna”. Paedagogia Christiana 2 (2003): 9–22.
Nowak, Marian. Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Lublin, Wydawnictwo KUL, 2012.
O’Malley, John W. Pierwsi jezuici. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2007.
Podstawy edukacji ignacjańskiej, tłum. Bogusław Steczek. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2006.
Rotsaert, Mark. „Una spiritualita’ del dialogo e della riconciliazione”. Ignaziana 15 (2013): 33–45.
Rubacha, Krzysztof. „Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin”. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 21–33. Warszawa: PWN, 2005.
Steczek, Bogusław. „Charakterystyczne rysy duchowości ignacjańskiej – inspiracja dla rozwoju człowieka”. W: Pedagogika wiary, red. Andrzej Hajduk, Janusz Mółka, 73–84. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2007.
Śnieżyński, Marian. Dialog edukacyjny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, 2001.
Thio, Santiago. „Ignacio: de la humildad a la pacificacion”. Manresa 77, 1 (2005): 125–137.
Waldenfels, Hans. O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Katowice: Księgarnia św. Jacka, 1993.
Witwer, Toni. „Testi ignaziani per il dialogo e la riconciliazione: Esercizi spirituali, Costituzioni, Lettere”. Ignaziana 15 (2013): 46–55.
Wójtowicz, Marek. „Dynamika Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli w ujęciu Gillesa Cussona”. W: Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, red. Anna Królikowska, 57–84. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2010.
Zięba, Stanisław. „Człowiek. 2. Pochodzenie”. W: Leksykon pedagogiki religii, red. Cyprian Rogowski, 93–99. Warszawa: Verbinum, 2007.
Zoll, Andrzej. „Człowiek jako podmiot wolności i praw w jednoczącej się Europie”. W: Człowiek w jednoczącej się Europie, red. Anna Królikowska, 45–56. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2004.
Żmudziński, Wojciech. „Fundament ignacjańskiej pedagogiki”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, red. Wit Pasierbek, 51–64. Kraków: WSFP Ignatianum, WAM, 2008.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1099
Liczba cytowań: 0