Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Fethullah Gülen: his Concept of Intercultural Dialogue
  • Home
  • /
  • Fethullah Gülen: his Concept of Intercultural Dialogue
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 36 No. 2 (2015) /
  4. Articles

Fethullah Gülen: his Concept of Intercultural Dialogue

Authors

  • Renata M. Sigva Katedra Teorii Wychowania i Opieki w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.028

Keywords

Gülen, intercultural dialogue, tolerance, forgiveness, love

Abstract

Fethullah Gülen is a Turkish scholar, thinker, author, opinion leader and educational activist. The article is devoted to the issue of F. Gülen’s intercultural dialogue. It presents Gülen’s understanding of dialogue and his concept of dialogue in combination with tolerance, forgiveness and love. For Gülen, dialogue and these three universal values are the necessary elements for coexistence and ultimately, peace among the world`s civilizations.

References

Arslan, Ramazan. „Ruch Gülena i jego wpływ na edukację i dialog międzykulturowy i międzyreligijny”. Zeszyty Naukowe KUL 56 (2013): 215–237.

Blackburn, Simon. Platon. Państwo. Biografia, przeł. Anna Dzierzgowska. Warszawa: Muza SA, 2007.

Burszta, Wojciech. „Międzykulturowość – znamię czasów”. Kultura Współczesna 2 (2008): 16–18.

Celik, Gurkan. The Gülen Movement: Building Social Cohesion Through Dialogue and Education. Delft: Eburon Publishers, 2011.

Grzybowski, Przemysław Paweł. Edukacja europejska od wielokulturowości do międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.

Gülen, Fethullah. Criteria or Lights of the Way. EBook, 2015.

Gülen, Fethullah. „Edukacja od kołyski aż po grób”. W: Eseje, perspektywy, opinie, red. Fethullah Gülen, 46–60. Somerset: The Light, 2007.

Gülen, Fethullah. Pearls of Wisdom. Fairvax Virginia: The Fountain, 2000.

Gülen, Fethullah. Toward a Global Civilization of Love and Tolerance. New York: Tughra Books, Somerset, 2004.

Gülen, Fethullah. Towards the Last Paradise. London: Truestar, 1995.

Gülen, Fethullah. The Statue of Our Souls. Revival in Islamic Thought and Activism. New York: Tughra Books, Somerset, 2009.

Kant, Immanuel. Antropologia w ujęciu pragmatycznym. Warszawa: IFIS PAN, 2010.

Kardas, Arhan. „Praktyczny wymiar dialogu w nauczaniu Fethullaha Gülena”. W: Dialog chrześcijańsko-muzułmański. Historia i współczesność, zagrożenia i wyzwania, red. Magdalena Lewicka, Czesław Łapicz, 81–94. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2011.

Korporowicz, Leszek. „Od konfliktu do spotkania kultur, czyli tożsamość jako reguła autotransformacji”. W: Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, red. Alina Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka, 31–40. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Kultury, 1995.

Lewicka, Magdalena. „Między teorią a praktyką – Gülenowski model dialogu międzywyznaniowego”. W: Dialog chrześcijańsko-muzułmański. Klucz do wspólnej przyszłości, red. Magdalena Lewicka, Czesław Łapicz, 117–142. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012.

Milerski, Bogusław. „Aksjologia kształcenia w perspektywie pedagogiki dialogu”. Paedagogia Christiana 1 (2010): 149–159.

Milerski, Bogusław. „Pedagogika dialogu: filozoficzne inspiracje i perspektywy”. Paedagogia Christiana 1 (2008): 29–42.

Mohammed, Yasien. “The Education theory of Fethullah Gülen and its Practice in South Africa”. W: Muslim World in Transition: Contributions of the Gülen Movement, red. Ihsan Yilmaz, 69–84. Londyn: Leeds Metropolitan University Press, 2007.

Sakowicz, Eugeniusz. Muzułmańska edukacja i wychowanie. Pedagogiczna wizja M. Fethullaha Gülena. Białystok: Libra, 2014.

Tischner, Józef. Myślenie według wartości. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1982.

Yavuz, Hakan. Toward an Islamic Enlightenment: The Gülen Movement. Oxford/NY: Oxford University Press, 2013.

Wojtyła, Karol. Miłość i odpowiedzialność. Lublin: KUL, 2010.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-05-10

How to Cite

1.
SIGVA, Renata M. Fethullah Gülen: his Concept of Intercultural Dialogue. Paedagogia Christiana. Online. 10 May 2016. Vol. 36, no. 2, pp. 109-124. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.028.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 36 No. 2 (2015)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 912
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Gülen, intercultural dialogue, tolerance, forgiveness, love
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop