Fethullaha Gülena koncepcja dialogu międzykulturowego
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2015.028Słowa kluczowe
Gülen, dialog międzykulturowy, tolerancja, przebaczenie, miłośćAbstrakt
Fethullah Gülen jest tureckim uczonym, myślicielem, pisarzem a także opiniotwórcą i działaczem oświatowym. Artykuł poświęcony jest przybliżeniu zagadnień związanych z dialogiem międzykulturowym w ujęciu F. Gülena. Zaprezentowano w nim rozumienie dialogu międzykulturowego według Gülena oraz koncepcję tego dialogu opartą na trzech filarach: tolerancji, przebaczeniu i miłości. Dialog i wymienione trzy uniwersalne wartości stanowią dla Gülena niezbędne składniki do zachowania pokoju na świecie.
Bibliografia
Arslan, Ramazan. „Ruch Gülena i jego wpływ na edukację i dialog międzykulturowy i międzyreligijny”. Zeszyty Naukowe KUL 56 (2013): 215–237.
Blackburn, Simon. Platon. Państwo. Biografia, przeł. Anna Dzierzgowska. Warszawa: Muza SA, 2007.
Burszta, Wojciech. „Międzykulturowość – znamię czasów”. Kultura Współczesna 2 (2008): 16–18.
Celik, Gurkan. The Gülen Movement: Building Social Cohesion Through Dialogue and Education. Delft: Eburon Publishers, 2011.
Grzybowski, Przemysław Paweł. Edukacja europejska od wielokulturowości do międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.
Gülen, Fethullah. Criteria or Lights of the Way. EBook, 2015.
Gülen, Fethullah. „Edukacja od kołyski aż po grób”. W: Eseje, perspektywy, opinie, red. Fethullah Gülen, 46–60. Somerset: The Light, 2007.
Gülen, Fethullah. Pearls of Wisdom. Fairvax Virginia: The Fountain, 2000.
Gülen, Fethullah. Toward a Global Civilization of Love and Tolerance. New York: Tughra Books, Somerset, 2004.
Gülen, Fethullah. Towards the Last Paradise. London: Truestar, 1995.
Gülen, Fethullah. The Statue of Our Souls. Revival in Islamic Thought and Activism. New York: Tughra Books, Somerset, 2009.
Kant, Immanuel. Antropologia w ujęciu pragmatycznym. Warszawa: IFIS PAN, 2010.
Kardas, Arhan. „Praktyczny wymiar dialogu w nauczaniu Fethullaha Gülena”. W: Dialog chrześcijańsko-muzułmański. Historia i współczesność, zagrożenia i wyzwania, red. Magdalena Lewicka, Czesław Łapicz, 81–94. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2011.
Korporowicz, Leszek. „Od konfliktu do spotkania kultur, czyli tożsamość jako reguła autotransformacji”. W: Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, red. Alina Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka, 31–40. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Kultury, 1995.
Lewicka, Magdalena. „Między teorią a praktyką – Gülenowski model dialogu międzywyznaniowego”. W: Dialog chrześcijańsko-muzułmański. Klucz do wspólnej przyszłości, red. Magdalena Lewicka, Czesław Łapicz, 117–142. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012.
Milerski, Bogusław. „Aksjologia kształcenia w perspektywie pedagogiki dialogu”. Paedagogia Christiana 1 (2010): 149–159.
Milerski, Bogusław. „Pedagogika dialogu: filozoficzne inspiracje i perspektywy”. Paedagogia Christiana 1 (2008): 29–42.
Mohammed, Yasien. “The Education theory of Fethullah Gülen and its Practice in South Africa”. W: Muslim World in Transition: Contributions of the Gülen Movement, red. Ihsan Yilmaz, 69–84. Londyn: Leeds Metropolitan University Press, 2007.
Sakowicz, Eugeniusz. Muzułmańska edukacja i wychowanie. Pedagogiczna wizja M. Fethullaha Gülena. Białystok: Libra, 2014.
Tischner, Józef. Myślenie według wartości. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1982.
Yavuz, Hakan. Toward an Islamic Enlightenment: The Gülen Movement. Oxford/NY: Oxford University Press, 2013.
Wojtyła, Karol. Miłość i odpowiedzialność. Lublin: KUL, 2010.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 912
Liczba cytowań: 0