Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Fethullaha Gülena koncepcja dialogu międzykulturowego
  • Strona domowa
  • /
  • Fethullaha Gülena koncepcja dialogu międzykulturowego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 36 Nr 2 (2015) /
  4. Artykuły / Articles

Fethullaha Gülena koncepcja dialogu międzykulturowego

Autor

  • Renata M. Sigva Katedra Teorii Wychowania i Opieki w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.028

Słowa kluczowe

Gülen, dialog międzykulturowy, tolerancja, przebaczenie, miłość

Abstrakt

Fethullah Gülen jest tureckim uczonym, myślicielem, pisarzem a także opiniotwórcą i działaczem oświatowym. Artykuł poświęcony jest przybliżeniu zagadnień związanych z dialogiem międzykulturowym w ujęciu F. Gülena. Zaprezentowano w nim rozumienie dialogu międzykulturowego według Gülena oraz koncepcję tego dialogu opartą na trzech filarach: tolerancji, przebaczeniu i miłości. Dialog i wymienione trzy uniwersalne wartości stanowią dla Gülena niezbędne składniki do zachowania pokoju na świecie.

Bibliografia

Arslan, Ramazan. „Ruch Gülena i jego wpływ na edukację i dialog międzykulturowy i międzyreligijny”. Zeszyty Naukowe KUL 56 (2013): 215–237.

Blackburn, Simon. Platon. Państwo. Biografia, przeł. Anna Dzierzgowska. Warszawa: Muza SA, 2007.

Burszta, Wojciech. „Międzykulturowość – znamię czasów”. Kultura Współczesna 2 (2008): 16–18.

Celik, Gurkan. The Gülen Movement: Building Social Cohesion Through Dialogue and Education. Delft: Eburon Publishers, 2011.

Grzybowski, Przemysław Paweł. Edukacja europejska od wielokulturowości do międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.

Gülen, Fethullah. Criteria or Lights of the Way. EBook, 2015.

Gülen, Fethullah. „Edukacja od kołyski aż po grób”. W: Eseje, perspektywy, opinie, red. Fethullah Gülen, 46–60. Somerset: The Light, 2007.

Gülen, Fethullah. Pearls of Wisdom. Fairvax Virginia: The Fountain, 2000.

Gülen, Fethullah. Toward a Global Civilization of Love and Tolerance. New York: Tughra Books, Somerset, 2004.

Gülen, Fethullah. Towards the Last Paradise. London: Truestar, 1995.

Gülen, Fethullah. The Statue of Our Souls. Revival in Islamic Thought and Activism. New York: Tughra Books, Somerset, 2009.

Kant, Immanuel. Antropologia w ujęciu pragmatycznym. Warszawa: IFIS PAN, 2010.

Kardas, Arhan. „Praktyczny wymiar dialogu w nauczaniu Fethullaha Gülena”. W: Dialog chrześcijańsko-muzułmański. Historia i współczesność, zagrożenia i wyzwania, red. Magdalena Lewicka, Czesław Łapicz, 81–94. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2011.

Korporowicz, Leszek. „Od konfliktu do spotkania kultur, czyli tożsamość jako reguła autotransformacji”. W: Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, red. Alina Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka, 31–40. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Kultury, 1995.

Lewicka, Magdalena. „Między teorią a praktyką – Gülenowski model dialogu międzywyznaniowego”. W: Dialog chrześcijańsko-muzułmański. Klucz do wspólnej przyszłości, red. Magdalena Lewicka, Czesław Łapicz, 117–142. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2012.

Milerski, Bogusław. „Aksjologia kształcenia w perspektywie pedagogiki dialogu”. Paedagogia Christiana 1 (2010): 149–159.

Milerski, Bogusław. „Pedagogika dialogu: filozoficzne inspiracje i perspektywy”. Paedagogia Christiana 1 (2008): 29–42.

Mohammed, Yasien. “The Education theory of Fethullah Gülen and its Practice in South Africa”. W: Muslim World in Transition: Contributions of the Gülen Movement, red. Ihsan Yilmaz, 69–84. Londyn: Leeds Metropolitan University Press, 2007.

Sakowicz, Eugeniusz. Muzułmańska edukacja i wychowanie. Pedagogiczna wizja M. Fethullaha Gülena. Białystok: Libra, 2014.

Tischner, Józef. Myślenie według wartości. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1982.

Yavuz, Hakan. Toward an Islamic Enlightenment: The Gülen Movement. Oxford/NY: Oxford University Press, 2013.

Wojtyła, Karol. Miłość i odpowiedzialność. Lublin: KUL, 2010.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-05-10

Jak cytować

1.
SIGVA, Renata M. Fethullaha Gülena koncepcja dialogu międzykulturowego. Paedagogia Christiana [online]. 10 maj 2016, T. 36, nr 2, s. 109–124. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.028.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 36 Nr 2 (2015)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 912
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Gülen, dialog międzykulturowy, tolerancja, przebaczenie, miłość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa