Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Ferdinand Ebner and the Paradox of Solitude
  • Home
  • /
  • Ferdinand Ebner and the Paradox of Solitude
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 35 No. 1 (2015) /
  4. Wokół myśli Ferdinarda Ebnera

Ferdinand Ebner and the Paradox of Solitude

Authors

  • Piotr Kostyło Zakład Filozofii Edukacji i Metodologii Badań w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.004

Keywords

Ebner, dialogue, religious experience, the liberal-democratic state, religious education

Abstract

The text raises the issue of dialogue as a religion experience in the expression of an Austrian thinker, Ferdinand Ebner. Religious experience as an escape from a declining culture is characterized as a subjectively experienced encounter with the Word of God and the word of the other. That experience is then confronted with dialogue as it is understood by the liberal-democratic state. Thanks to that confrontation a tension between maximalist and minimalist approaches to dialogue has been enhanced. The whole of the analyzes shows the paradox of solitude emerging from Ebner’s thought and at the same time leads to ask important questions regarding the shape of religious education in contemporary society.

References

Ajdukiewicz, Kazimierz. Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. Kęty–Warszawa: Wydawnictwo Antyk – Fundacja Aletheia, 2003.

Ebner, Ferdinand. Słowo i realności duchowe. Fragmenty pneumatologiczne, tłum. Krzysztof Skorulski. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2006.

Habermas, Jürgen. Między naturalizmem a religią, tłum. Maciej Pańków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Habermas, Jürgen. Teoria działania komunikacyjnego, tłum. Andrzej M. Kaniowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.

Horowski, Jarosław. Wychowanie moralne według pedagogiki neotomistycznej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.

Johnston, William M. The Austrian Mind. An Intellectual and Social History 1848-1938. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press, 1983.

Micińska, Magdalena. Inteligencja na rozdrożach 1864-1918. Warszawa: Instytut Historii PAN, Wydawnictwo Neriton, 2008.

O’Donnell, John. „The Trinity as Divine Community”. Gregorianum 69 (1988): 5-34.

Rawls, John. Teoria sprawiedliwości, tłum. Maciej Panufnik, Jarosław Pasek, Adam Romaniuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.

Russell, Bertrand. Dzieje filozofii Zachodu, tłum. Tadeusz Baszniak, Adam Lipszyc i Michał Szczubiałka. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2000.

Skorulski, Krzysztof. „Ferdinand Ebner i miejsce filozofii dialogu w myśli katolickiej XX wieku”. Paedagogia Christiana 1 (2011): 49-68.

Skorulski, Krzysztof. „Od ideologicznej samotności do dialogicznego spotkania: F. Ebner, L. Althusser, P. Freire”. Forum Oświatowe 1 (2014): 15-35.

Stewart, John. „Przedmowa”. W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. John Stewart, 15-22. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-02-24

How to Cite

1.
KOSTYŁO, Piotr. Ferdinand Ebner and the Paradox of Solitude. Paedagogia Christiana. Online. 24 February 2016. Vol. 35, no. 1, pp. 79-98. [Accessed 14 May 2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 35 No. 1 (2015)

Section

Wokół myśli Ferdinarda Ebnera

Stats

Number of views and downloads: 992
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Ebner, dialogue, religious experience, the liberal-democratic state, religious education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop