Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

This article concerns the works of Jacob Klein (1899–1978) who was the professor at St. John’s College in Annapolis. His profound knowledge of the culture of ancient Greeks enabled him to reformulate means and patterns of modern formal and civic education
  • Home
  • /
  • This article concerns the works of Jacob Klein (1899–1978) who was the professor at St. John’s College in Annapolis. His profound knowledge of the culture of ancient Greeks enabled him to reformulate means and patterns of modern formal and civic education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 33 No. 1 (2014): Liberal education /
  4. Articles

This article concerns the works of Jacob Klein (1899–1978) who was the professor at St. John’s College in Annapolis. His profound knowledge of the culture of ancient Greeks enabled him to reformulate means and patterns of modern formal and civic education

Authors

  • Lucjan Wroński Wyższa Szkoła Finansów i Prawa w Bielsku-Białej

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2014.008

Keywords

liberal education, liberal arts, freedom, autonomy, citizen

Abstract

This article concerns the works of Jacob Klein (1899–1978) who was the professor at St. John’s College in Annapolis. His profound knowledge of the culture of ancient Greeks enabled him to reformulate means and patterns of modern formal and civic education. The concept of liberal education means primarily an ability to free ourselves from ever-present circumstances and exigencies of life. In such a task we could only determine certain conditions of teaching and learning. Survival of liberal education in the modern world is uncertain because it depends on maintaining a critical attitude towards the scientific progress. It will be impossible without philosophy which is searching for grounds for every social order.

References

Strauss L.. 1998. „Wykształcenie liberalne i odpowiedzialność”. W Sokratejskie pytania, 259–262. Warszawa.

Koselleck R.. 2001. „O antropologicznej i semantycznej strukturze edukacji”. W Semantyka historyczna, 427–432. Poznań.

Klein J.. 1985. „Lectures and Essays”. Annapolis, Maryland.

Platon. 1958. „Państwo”. Warszawa.

Hayek F. A. von. 2003. „Droga do zniewolenia”. Kraków.

Seliger M.. 1968. „The Liberal Politics of John Locke”. London.

Husserl E.. 1999. „Kryzys nauk europejskich”. Toruń.

Klein J., Strauss L.. 2012. „Wyjaśnienia”. Kronos 2: 125.

Arystoteles. 2000. „Metafizyka”. Warszawa.

Scheler M.. 1987. „Duch pragmatyzmu i filozoficzne pojęcie istoty człowieka”. W Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, 472-473. Warszawa.

Arendt H.. 2000. „Kondycja ludzka”. Warszawa.

Arystoteles. 1964. „Polityka”. Warszawa.

Strauss L.. 1998. „O polityce Arystotelesa”. W Sokratejskie pytania, 47. Warszawa.

Nietzsche F.. 2004. „Pisma pozostałe”. Kraków.

Scruton R.. 2006. „Newspeak and Eurospeak”. W A Political Philosophy, 169-175. London and New York.

Hayek F. A.. 2002. „Nadużycie rozumu”. Warszawa.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-12-29

How to Cite

1.
WROŃSKI, Lucjan. This article concerns the works of Jacob Klein (1899–1978) who was the professor at St. John’s College in Annapolis. His profound knowledge of the culture of ancient Greeks enabled him to reformulate means and patterns of modern formal and civic education. Paedagogia Christiana. Online. 29 December 2014. Vol. 33, no. 1, pp. 119-130. [Accessed 17 May 2025]. DOI 10.12775/PCh.2014.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 33 No. 1 (2014): Liberal education

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 569
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

liberal education, liberal arts, freedom, autonomy, citizen
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop