Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Liberal education according to Jacques Maritain
  • Home
  • /
  • Liberal education according to Jacques Maritain
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 33 No. 1 (2014): Liberal education /
  4. Articles

Liberal education according to Jacques Maritain

Authors

  • Jarosław Horowski Katedra Filozofii Wychowania na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu http://orcid.org/0000-0002-6412-1544

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2014.007

Keywords

Maritain, freedom, liberal education, judging, reasoning

Abstract

A specific character of the concept of liberal education formulated by Maritain is connected to the fact that the French philosopher refers there to anthropological, epistemological and ethical research conducted in the spirit of thomistic philosophy. Therefore, the article first presents Maritain’s thoughts on human freedom which develops together with human personality revealing; still, this can be destroyed if human development leads towards individuality. Subsequently, the conditionings of freedom development was analysed, with the focus both on the development of mind and the development of will, also with the reference to religious development. In this context, the third section includes analyses of liberal education formulated by Maritain, where; according to him, one must maintain balance between the development of judgement, which should take place in college, and the development of reasoning understood as learning how to use judgements within university education. The conclusions emphasize not only the necessity of taking advantage of liberal education, but also indicate its actual role in the process of supporting the development of learner’s freedom (it is often overvalued). One can also find a discussion there concerning the principles of liberal education in relation to judging and reasoning according to Maritain, and references to theological issues included in this education, which is specific for the French philosopher.

References

Krąpiec Mieczysław Albert. 2005. „Ja – człowiek”. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Maritain Jacques. 1972. „Education at the crossroads”. New Haven and London: Yale University Press.

Maritain Jacques. 1981. „Humanizm integralny”. Warszawa: Krąg.

Maritain Jacques. 1988. „Człowiek i ludzki los”. W Pisma filozoficzne, 390-405. Kraków: Znak.

Maritain Jacques. 1988. „Podmiotowość człowieka”. W Pisma filozoficzne, 81-98. Kraków: Znak.

Maritain Jacques. 1988. „Prawo naturalne i prawo moralne”. W Pisma filozoficzne, 249-267. Kraków: Znak.

Maritain Jacques. 1988. „Wpływ chrześcijaństwa na filozofię moralną”. W Pisma filozoficzne, 219-248. Kraków: Znak.

Maritain Jacques. 1991. „Dynamika wychowania”. Znak 9: 28–39.

Maritain Jacques. 1993. „Człowiek i państwo”. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Maritain Jacques. 1993. „Moralne i duchowe wartości w wychowaniu”. W Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, 131-145. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Maritain Jacques. 1993. „Od filozofii człowieka do filozofii wychowania”. W Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, 61–79. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Maritain Jacques. 1993. „Osoba ludzka i społeczeństwo”. W Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, 42-51. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Maritain Jacques. 2001. „Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej”. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Maritain Jacques. 2005. „Nauka i mądrość”. Warszawa–Ząbki: Fronda, Apostolicum.

Maritain Jacques. 2005. „Trzej reformatorzy. Luter, Kartezjusz, Rousseau”. Warszawa–Ząbki: Fronda, Apostolicum.

Maritain Jacques. 2007. „Religia i kultura”. W Religia i kultura, 41-106. Warszawa: Fronda.

Swieżawski Stefan. 1995. „Św. Tomasz na nowo odczytany”. Poznań: W drodze.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-12-30

How to Cite

1.
HOROWSKI, Jarosław. Liberal education according to Jacques Maritain. Paedagogia Christiana [online]. 30 December 2014, T. 33, nr 1, s. 95–118. [accessed 30.1.2023]. DOI 10.12775/PCh.2014.007.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 33 No. 1 (2014): Liberal education

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 237
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Newsletter
Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Maritain, freedom, liberal education, judging, reasoning
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Karpacka Uczelnia Państwowa w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop