Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

‘For We do not Live to Ourselves, and We do not Die to Ourselves’ (Romans 14:7). Education and Spirituality in the Biography of Zbigniew Marek SJ
  • Home
  • /
  • ‘For We do not Live to Ourselves, and We do not Die to Ourselves’ (Romans 14:7). Education and Spirituality in the Biography of Zbigniew Marek SJ
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 55 No. 1 (2025): Duchowość - Biografia - Wychowanie /
  4. Duchowość - Biografia - Wychowanie

‘For We do not Live to Ourselves, and We do not Die to Ourselves’ (Romans 14:7). Education and Spirituality in the Biography of Zbigniew Marek SJ

Authors

  • Anna Walulik Uniwersytet Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-5607-6974

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2025.002

Keywords

educational accompaniment, experience, witness, pedagogy of the Good News

Abstract

The article characterises the manifestations of spirituality perceived in the biography of Zbigniew Marek – a Polish professor, theologian, educator and Jesuit. Their extraction was made possible by drawing on funeral eulogies and self-narratives to illuminate the contexts of Professor Marek’s life and activities relevant to understanding his experience. It was shown to be a spirituality deeply rooted in the Ignatian tradition, characterised by the principles of cura personalis and magis. These are expressed in a rootedness in God that allows one to see one’s own potential and that of others, to meet their problems, to seek new solutions, to motivate them to live creatively. In the theoretical dimension, this understanding of spirituality is described: in the pedagogy of the Good News in the Catholic perspective, the pedagogy of accompaniment in the Ignatian tradition and the pedagogy of witness in the kerygmatic-anthropological perspective.

References

Alberich, E. (2003). Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Boużyk, M. M. (2024). Człowiek – Mit – Wychowanie. W poszukiwaniu modelu kształcenia humanistycznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Buksiński, T. (2001). Doświadczenie w naukach społecznych. W: T. Buksiński (red.), Doświadczenie (s. 63–98). Poznań: Wydawnictwo IF UAM.

Charytański, J. (1992). W kręgu zadań i treści katechezy. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Do Diogeneta. (1998). W: A. Świderkówna, Pierwsi świadkowie (s. 339–349). Kraków: Wydawnictwo M.

Dyczewski, L. (2007). Rodzina. W: S. Fel i J. Kupny (red.), Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego (s. 88–107). Katowice: Wydawnictwo Księgarnia św. Jacka.

Dziaczkowska, L. (2024). (Nie)obecność ideałów i celów wychowania (nie tylko) w języku pedagogów. Paedagogia Christiana, 53(1), 29–58. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2024.002.

Fleming, D. L. (2013). Czym jest duchowość ignacjańska? Kraków: Wydawnictwo WAM.

lleris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Jagieła, J. (2015). Słownik terminów i pojęć badań jakościowych nad edukacją. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza.

Jurgiel-Aleksander, A. (2013). Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Kohli, M. (2012). Biografia: relacja, tekst, metoda. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (s. 125–137). Kraków: Wydawnictwo NOMOS.

Kozielecki, J. (2009). Psychotransgresjonizm – zarys nowego paradygmatu. W: J. Kozielecki, Nowe idee w psychologii (s. 330–346). Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Kurantowicz, E. (2003). Uczenie się dorosłych przez „biografię miejsca”. Dyskursy Młodych Andragogów, 4, 93–102.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK.

Majka, J. (2005). Wychowanie chrześcijańskie – wychowaniem personalistycznym. W: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne (s. 155–168). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Marek, Z. (1983). Wybrane problemy wychowania społeczno-moralnego w działalności polskiego przedszkola. Biuletyn Katechetyczny. Collectanea Theologica, 53(1), 97–109.

Marek, Z. (1990). Potrzeba pedagogizacji rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Biuletyn Katechetyczny. Collectanea Theologica, 60(2), 98–106.

Marek, Z. (1994). Rozwój teorii religijnego wychowania dziecka w wieku przedszkolnym w Polsce w latach 1945–1990. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Marek, Z. (2014). Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Marek, Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.

Marek, Z. (2022). Podstawy pedagogiki religii. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.

Marek, Z. i Walulik, A. (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.

Marek, Z. i Walulik, A. (2020). Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum.

Marek, Z. i Walulik, A. (2022). Ignatian Spirituality as Inspiration for a Pedagogical Theory of Accompaniment. Journal of Religion and Health, 61, 4481–4498. https://doi.org/10.1007/s10943-022-01628-z.

Miller, L. (2016). Czy dzieci powinny wierzyć w Boga? Białystok: Wydawnictwo Samsara. „Nikt z nas nie żyje dla siebie, nikt nie umiera dla siebie” (Rz 14,7) 31

Murawski, R. (1995). Co to jest katecheza? Szczecińskie Studia Kościelne, 6, 27–32.

Scheler, M. (1980). Istota i formy sympatii. Warszawa: PWN.

Scheler, M. (1987). Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy. Warszawa: PWN.

Smoter, K. i Sury, Z. (2017). Walka w ujęciu Karla Jaspersa jako sytuacja graniczna obecna w doświadczeniu nauczyciela. Refleksje na pograniczu filozofii i pedagogiki. Podstawy Edukacji. Graniczność, pogranicze, transgresja, 10, 81–98.

Sobór Watykański II. (1965). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. Pobrano 31 października 2024 z: https://sip.lex.pl/akty-prawne/akty-korporacyjne/konstytucja-duszpasterska-o-koscielew-swiecie-wspolczesnym-286768068.

Sorkowicz, A. (2018). Rodzina jako wspólnota wychowawcza – przyczynek do analizy problemu. Rozprawy Społeczne, 12(1), 7–14. https://doi.org/10.29316/rs.2018.01.

Synod Biskupów. XIII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne. (2012). Nowa ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej. Pobrano 31 października 2024 z: https://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20120619_instrumentum-xiii_pl.pdf.

Ustawa z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz.U. z 1961 r., nr 32, poz. 160).

Walulik, A. (2002). Katecheza inicjacyjna w polskich katechizmach (1945–1990). Kraków: Wydawnictwo Ignatianum WAM.

Walulik, A. (2011). Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum WAM.

Walulik, A. (2023). Towarzyszenie wychowawcze wobec wirtualnego świata. W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza (s. 61–75). Kraków: Księgarnia Akademicka.

Walulik, A. i Mółka, J. (red.). (2017). Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Kraków: Akademia Ignatianum.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Walulik.pdf (Język Polski)

Published

2025-06-02

How to Cite

1.
WALULIK, Anna. ‘For We do not Live to Ourselves, and We do not Die to Ourselves’ (Romans 14:7). Education and Spirituality in the Biography of Zbigniew Marek SJ. Paedagogia Christiana. Online. 2 June 2025. Vol. 55, no. 1, pp. 11-31. [Accessed 20 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2025.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 55 No. 1 (2025): Duchowość - Biografia - Wychowanie

Section

Duchowość - Biografia - Wychowanie

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 119
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

educational accompaniment, experience, witness, pedagogy of the Good News
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop