Social Pedagogy in the Context of Values – as Seen by Selected Authors – Fields of Inquiry: The Perspective of Polish Social Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.019Keywords
edcation, environment, values, humanism, personalism, functionalism, Polish social pedagoguesAbstract
The subject of values is a key, even fundamental issue for the social sciences, especially the practically oriented ones – consequently, also for social pedagogy. They (values) can be identified best by analysing the subject-matter of social pedagogy, which is always dissected in the basic source scheme of this field, i.e., the one that deals with the relationship between the human/individual and the environment. It is in connection with this relationship that the theories and concepts of this pedagogy are developed and practical solutions are adopted for organising the human living environment. The analysis of the accepted interpretations of this relationship by different authors and Polish social educators that has been presented in this paper shows existing regularities in this regard.
References
Cichosz, M. (2003). Aksjologiczne inspiracje w pracy socjalnej – kontekst współczesnych przemian cywilizacyjnych [Axiological inspirations in social work – the context of contemporary civilisational changes]. In K. MarzecHolka (Ed.), Pomoc społeczna – praca socjalna. Teoria i praktyka [Social Assistance – Social Work. Theory and Practice] (vol. 1, pp. 81–91). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Cichosz, M. (2013). O strukturze ontologicznej i aksjologicznej pedagogiki społecznej – w poszukiwaniu wartości [About the ontological and axiological structure of social pedagogy – in search of values]. Wychowanie na co dzień, 234(3), 12–15.
Cichosz, M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki [Social Pedagogy. An Outline of the Subject Area]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Frąckowiak, T. (Ed.). (2005). Dziecko. Edukacyjne i pomocowe oferty małych ojczyzn [The Child. Educational and Outreach Offers of Small Homelands]. Poznań–Wągrowiec: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Garmond Oficyna Wydawnicza.
Jagielska, D. & Kostkiewicz, J. (2015). Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego [Andrzej Niesiołowski’s Pedagogy of Social Humanism]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kawula, S. (1996). Studia z pedagogiki społecznej [Studies in Social Pedagogy]. Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Kłoskowska, A. (1964). Kultura masowa, krytyka, obrona [Mass Culture, Criticism, Defence]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Marynowicz-Hetka, E. (2007). Pedagogika społeczna [Social Pedagogy]. Vol. I–II. Warszawa: PWN.
Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki [Social Pedagogy. The Perception of Activity in the Field of Practice]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Marzec-Holka, K. (Ed.). (2005). Kapitał społeczny a nierówności. Kumulacja i redystrybucja [Social Capital vs. Inequalities. Cumulation and Redistribution]. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Przecławska, A. (Ed.). (1966). Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań [Social Pedagogy. Circles of Searches]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Przecławska, A. (1976). Zróżnicowanie kulturalne młodzieży a problemy wychowania [The Cultural Diversity of Young People vs. the Problems of Upbringing]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Przecławska, A. & Theiss, W. (1993). Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse [Social Pedagogy: New Tasks and Opportunities]. In A. Przecławska (Ed.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań [Social Pedagogy. Circles of Searches]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna [Social Pedagogy]. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Smolińska-Theiss, B. (1994). Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji [From Christian Mercy to Liberal Democracy]. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 12–16.
Theiss, M. (2007). Krewni, znajomi, obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna [Relatives, Friends, Citizens. Social Capital vs. Local Social Policy]. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Theiss, W. (1996). Edukacja środowiskowa. Zarys problematyki [Environmental education. An outline of the subject area]. Problemy OpiekuńczoWychowawcze, 10, 3–9.
Wroczyński, R. (1966). Wprowadzenie do pedagogiki społecznej [Introduction to Social Pedagogy]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 96
Number of citations: 0