Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Social Pedagogy in the Context of Values – as Seen by Selected Authors – Fields of Inquiry: The Perspective of Polish Social Pedagogy
  • Home
  • /
  • Social Pedagogy in the Context of Values – as Seen by Selected Authors – Fields of Inquiry: The Perspective of Polish Social Pedagogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 54 No. 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Pedagogical Personalism and Love

Social Pedagogy in the Context of Values – as Seen by Selected Authors – Fields of Inquiry: The Perspective of Polish Social Pedagogy

Authors

  • Mariusz Cichosz Casimir the Great University https://orcid.org/0000-0002-1177-7793

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.019

Keywords

edcation, environment, values, humanism, personalism, functionalism, Polish social pedagogues

Abstract

The subject of values is a key, even fundamental issue for the social sciences, especially the practically oriented ones – consequently, also for social pedagogy. They (values) can be identified best by analysing the subject-matter of social pedagogy, which is always dissected in the basic source scheme of this field, i.e., the one that deals with the relationship between the human/individual and the environment. It is in connection with this relationship that the theories and concepts of this pedagogy are developed and practical solutions are adopted for organising the human living environment. The analysis of the accepted interpretations of this relationship by different authors and Polish social educators that has been presented in this paper shows existing regularities in this regard.

References

Cichosz, M. (2003). Aksjologiczne inspiracje w pracy socjalnej – kontekst współczesnych przemian cywilizacyjnych [Axiological inspirations in social work – the context of contemporary civilisational changes]. In K. MarzecHolka (Ed.), Pomoc społeczna – praca socjalna. Teoria i praktyka [Social Assistance – Social Work. Theory and Practice] (vol. 1, pp. 81–91). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Cichosz, M. (2013). O strukturze ontologicznej i aksjologicznej pedagogiki społecznej – w poszukiwaniu wartości [About the ontological and axiological structure of social pedagogy – in search of values]. Wychowanie na co dzień, 234(3), 12–15.

Cichosz, M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki [Social Pedagogy. An Outline of the Subject Area]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Frąckowiak, T. (Ed.). (2005). Dziecko. Edukacyjne i pomocowe oferty małych ojczyzn [The Child. Educational and Outreach Offers of Small Homelands]. Poznań–Wągrowiec: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Garmond Oficyna Wydawnicza.

Jagielska, D. & Kostkiewicz, J. (2015). Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego [Andrzej Niesiołowski’s Pedagogy of Social Humanism]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kawula, S. (1996). Studia z pedagogiki społecznej [Studies in Social Pedagogy]. Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Kłoskowska, A. (1964). Kultura masowa, krytyka, obrona [Mass Culture, Criticism, Defence]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Marynowicz-Hetka, E. (2007). Pedagogika społeczna [Social Pedagogy]. Vol. I–II. Warszawa: PWN.

Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki [Social Pedagogy. The Perception of Activity in the Field of Practice]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Marzec-Holka, K. (Ed.). (2005). Kapitał społeczny a nierówności. Kumulacja i redystrybucja [Social Capital vs. Inequalities. Cumulation and Redistribution]. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Przecławska, A. (Ed.). (1966). Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań [Social Pedagogy. Circles of Searches]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Przecławska, A. (1976). Zróżnicowanie kulturalne młodzieży a problemy wychowania [The Cultural Diversity of Young People vs. the Problems of Upbringing]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Przecławska, A. & Theiss, W. (1993). Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse [Social Pedagogy: New Tasks and Opportunities]. In A. Przecławska (Ed.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań [Social Pedagogy. Circles of Searches]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna [Social Pedagogy]. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Smolińska-Theiss, B. (1994). Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji [From Christian Mercy to Liberal Democracy]. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 12–16.

Theiss, M. (2007). Krewni, znajomi, obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna [Relatives, Friends, Citizens. Social Capital vs. Local Social Policy]. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Theiss, W. (1996). Edukacja środowiskowa. Zarys problematyki [Environmental education. An outline of the subject area]. Problemy OpiekuńczoWychowawcze, 10, 3–9.

Wroczyński, R. (1966). Wprowadzenie do pedagogiki społecznej [Introduction to Social Pedagogy]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Cichosz.pdf

Published

2025-01-29

How to Cite

1.
CICHOSZ, Mariusz. Social Pedagogy in the Context of Values – as Seen by Selected Authors – Fields of Inquiry: The Perspective of Polish Social Pedagogy. Paedagogia Christiana. Online. 29 January 2025. Vol. 54, no. 2, pp. 107-123. [Accessed 9 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.019.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 54 No. 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Section

Pedagogical Personalism and Love

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 154
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

edcation, environment, values, humanism, personalism, functionalism, Polish social pedagogues
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop