Sens życia w świadomości uwięzionych rodziców. Logoterapia a samowychowanie
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2023.019Słowa kluczowe
sens życia, uwięziony rodzic, logoterapia, samowychowanieAbstrakt
Artykuł dotyczy poszukiwań związanych z odbudową sensu życia przez rodziców odbywających karę pozbawienia wolności. Wydaje się, co potwierdzają przeprowadzone badania, że może to być możliwe poprzez realizację wartości. W warunkach więziennych, gdzie trudno o stabilność emocjonalną i przeżywanie poczucia osamotnienia, pewne światło rzuca koncepcja logoterapii oraz rozwoju zdolności poznawczych i wolitywnych. Chodzi zatem o samowychowanie do budowania sensu życia, w którym trzeba odnaleźć sens w codzienności i nabyć umiejętność kształtowania swojego sposobu bycia.
Bibliografia
Badowska-Hodyr, M. (2009). Prawo człowieka do rehabilitacji moralnej w świetle nauczania Jana Pawła II. W: J. Nikołajew i P. Marzec (red.), Osoba i dzieło Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 265–270). Tomaszów Lubelski–Lublin: Wydawnictwo Polihymnia.
Badowska-Hodyr, M. (2017). Poczucie sensu życia a orientacja na wartości z perspektywy uwięzionych rodziców w świetle teorii Viktora E. Frankla. W: I. Mudrecka (red.), Resocjalizacja, readaptacja i reintegracja społeczna – problemy, programy i perspektywy rozwoju komunikacji (s. 193–209). Warszawa: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie.
Badowska-Hodyr, M. (2018). Ku reintegracji. Rodzina w perspektywie procesu indywidualizacji oddziaływań penitencjarnych wobec osób odbywających kary długoterminowe. Ethos, 2(122), 313–329.
Badowska-Hodyr, M. (2019). Kawiarenka psychologiczna: Miłość. Wgląd, 5, 20–23.
Badowska-Hodyr, M. (2022). Uwięzione rodzicielstwo. Potencjał innowacyjnych rozwiązań penitencjarnych w kontekście społecznych zagrożeń i szans. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Bauman, Z. (2009). Sztuka życia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bocheński, J. M. (1993). Sens życia i inne eseje. Kraków: Wydawnictwo Philed.
Bocheński, J. M. (b.r.w).Etyka. Komorów: Wydawnictwo Antyk. Marcin Dybowski.
Darowski, R. (2008). Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Dorotkiewicz, A. (2021). Głos nadziei. Przekrój, 2(3573), 18–19.
Fesch, J. (2014). Za pięć godzin zobaczę Jezusa. Dziennik więzienny przygotowany przez Daniela-Ange’a. Warszawa: Promic – Wydawnictwo Księży Marianów MIC.
Frankl, V. E. (1971). Homo Patiens. Tłum. R. Czernecki, J. Morawski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Frankl, V. E. (2010). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holokaustu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Frankl, V. E. (2012). Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Frankl, V. E. (2017). Lekarz i dusza. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Gadacz, T. (2013). O umiejętności życia. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Golińska, L. (2002). Emocje: przyjaciel czy wróg. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Grün, A. (2003). Książka o sztuce życia. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Grün, A. (2007). Odnaleźć radość życia – nadać sens życia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Salwator.
Grzybek, G. (2010). Etyka rozwoju a wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Grzybek, G. (2013). Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Grzybek, G. (2014). Etos życia. Wychowanie do małżeństwa w założeniach etyki rozwoju. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Klamut, R. (2002). Cel – czas – sens życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Majcher, S. (2014). Dlaczego za kratami. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Miąso, J. (2021). Fenomen relacji międzyludzkich Papieża Franciszka. Rzeszów: Wydawnictwo Bonus Liber.
Morris, H. (2018). Tatuażysta z Auschwitz. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.
Olbrycht, K. (2002). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Pilecka, B. (1986). Poczucie sensu życia w wybranych teoriach psychologicznych. W: B. Pilecka (red.), Osobowościowe i środowiskowe korelaty poczucia sensu życia (s. 19–61). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie.
Próchniak, P. (2005). Podejmowanie ryzyka a sens życia człowieka. Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku.
Schache, R. (2009a). Siedem sekretów szczęścia. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Schache, R. (2009b). Magnetyzm serca. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Tylutki, D. (2012). Wykorzystanie logoterapii V. E. Frankla w poradnictwie zawodowym. W: B. Wołosiuk i M. Nowak (red.), Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku (s. 155–180). Biała Podlaska: Wydawnictwo PSW JPII.
Zych, A. A. (2003). Frankl Viktor Emil. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1: A–F. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 231
Liczba cytowań: 0