The Meaning of Life in the Consciousness of Imprisoned Parents. Logotherapy and Self-Education
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2023.019Keywords
meaning of life, imprisoned parent, logotherapy, self-educationAbstract
The article concerns the search undertaken by parents serving a prison sentence related to the reconstruction of the meaning of life. According to the research, this may be possible through the realisation of values. In prison conditions, where it is difficult to achieve emotional stability and experience a sense of loneliness, some light is shed by the concept of logotherapy and the development of volitional cognitive abilities. It therefore pertains to self-education to build the meaning of life, where we need to find meaning in everyday life and acquire the ability to shape our own way of being.
References
Badowska-Hodyr, M. (2009). Prawo człowieka do rehabilitacji moralnej w świetle nauczania Jana Pawła II. W: J. Nikołajew i P. Marzec (red.), Osoba i dzieło Ojca Świętego Jana Pawła II (s. 265–270). Tomaszów Lubelski–Lublin: Wydawnictwo Polihymnia.
Badowska-Hodyr, M. (2017). Poczucie sensu życia a orientacja na wartości z perspektywy uwięzionych rodziców w świetle teorii Viktora E. Frankla. W: I. Mudrecka (red.), Resocjalizacja, readaptacja i reintegracja społeczna – problemy, programy i perspektywy rozwoju komunikacji (s. 193–209). Warszawa: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie.
Badowska-Hodyr, M. (2018). Ku reintegracji. Rodzina w perspektywie procesu indywidualizacji oddziaływań penitencjarnych wobec osób odbywających kary długoterminowe. Ethos, 2(122), 313–329.
Badowska-Hodyr, M. (2019). Kawiarenka psychologiczna: Miłość. Wgląd, 5, 20–23.
Badowska-Hodyr, M. (2022). Uwięzione rodzicielstwo. Potencjał innowacyjnych rozwiązań penitencjarnych w kontekście społecznych zagrożeń i szans. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Bauman, Z. (2009). Sztuka życia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bocheński, J. M. (1993). Sens życia i inne eseje. Kraków: Wydawnictwo Philed.
Bocheński, J. M. (b.r.w).Etyka. Komorów: Wydawnictwo Antyk. Marcin Dybowski.
Darowski, R. (2008). Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Dorotkiewicz, A. (2021). Głos nadziei. Przekrój, 2(3573), 18–19.
Fesch, J. (2014). Za pięć godzin zobaczę Jezusa. Dziennik więzienny przygotowany przez Daniela-Ange’a. Warszawa: Promic – Wydawnictwo Księży Marianów MIC.
Frankl, V. E. (1971). Homo Patiens. Tłum. R. Czernecki, J. Morawski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Frankl, V. E. (2010). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holokaustu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Frankl, V. E. (2012). Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Frankl, V. E. (2017). Lekarz i dusza. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Gadacz, T. (2013). O umiejętności życia. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Golińska, L. (2002). Emocje: przyjaciel czy wróg. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Grün, A. (2003). Książka o sztuce życia. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Grün, A. (2007). Odnaleźć radość życia – nadać sens życia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Salwator.
Grzybek, G. (2010). Etyka rozwoju a wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Grzybek, G. (2013). Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Grzybek, G. (2014). Etos życia. Wychowanie do małżeństwa w założeniach etyki rozwoju. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Klamut, R. (2002). Cel – czas – sens życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Majcher, S. (2014). Dlaczego za kratami. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Miąso, J. (2021). Fenomen relacji międzyludzkich Papieża Franciszka. Rzeszów: Wydawnictwo Bonus Liber.
Morris, H. (2018). Tatuażysta z Auschwitz. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.
Olbrycht, K. (2002). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Pilecka, B. (1986). Poczucie sensu życia w wybranych teoriach psychologicznych. W: B. Pilecka (red.), Osobowościowe i środowiskowe korelaty poczucia sensu życia (s. 19–61). Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie.
Próchniak, P. (2005). Podejmowanie ryzyka a sens życia człowieka. Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku.
Schache, R. (2009a). Siedem sekretów szczęścia. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Schache, R. (2009b). Magnetyzm serca. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Tylutki, D. (2012). Wykorzystanie logoterapii V. E. Frankla w poradnictwie zawodowym. W: B. Wołosiuk i M. Nowak (red.), Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku (s. 155–180). Biała Podlaska: Wydawnictwo PSW JPII.
Zych, A. A. (2003). Frankl Viktor Emil. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1: A–F. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 156
Number of citations: 0