Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Katecheza szkolna a poczucie tożsamości religijnej ucznia klasy pierwszej – studium przypadku
  • Strona domowa
  • /
  • Katecheza szkolna a poczucie tożsamości religijnej ucznia klasy pierwszej – studium przypadku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 52 Nr 2 (2023): Paedagogia Christiana /
  4. Artykuły / Articles

Katecheza szkolna a poczucie tożsamości religijnej ucznia klasy pierwszej – studium przypadku

Autor

  • Kinga Lisowska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0002-8404-4363

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.014

Słowa kluczowe

edukacja wczesnoszkolna, katecheza szkolna, kultura, tożsamość, tożsamość religijna

Abstrakt

W świecie pełnym pluralizmu kulturowego dziecko staje przed trudnym zadaniem wyboru różnorodnych wartości, norm, zachowań czy też rytuałów. Wzrasta w kulturowej strukturze rodziny, ale także w środowiskach szkolnych i rówieśniczych, reprezentujących elementy kultury moralnej ukierunkowanej na wyznawanie określonej wiary. Podejmowanie wyborów to poszukiwanie identyfikacji, poczucia wspólnotowego, przynależności, a jednocześnie odmienności od innych. Dziecko od początku swojego życia poszukuje przynależności do danej grupy społecznej. Dokonuje tego poprzez spotkanie z różnymi przestrzeniami kulturowymi w procesie dorastania. Dzięki temu kształtuje swoją tożsamość społeczną, a wraz z nią tożsamość religijną, która może ulegać modyfikacji w trakcie jego rozwoju i wychowania w środowisku rodzinnym oraz szkolnym. W artykule przedstawiono studium przypadku dziecka 7-letniego, które po doświadczeniu katechezy szkolnej charakteryzuje się większą identyfikacją z wiarą katolicką niż przed okresem rozpoczęcia edukacji. Na podstawie przeprowadzonych badań jakościowych stwierdzono funkcjonowanie elementów życia religijnego dziecka, które nie pochodzą z jego środowiska rodzinnego, ale zostały ukształtowane w rezultacie doświadczania religii podczas katechezy w szkole.

Bibliografia

Baryła-Matejczuk, M. (2021). Wspieranie rozwoju dzieci wysoko wrażliwych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Bereźnicki, F. (2018).Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Dyczewski, L. (2015). Tożsamość religijna. W: L. Dyczewski i K. Jurek (red.), Tożsamość religijna w nowoczesności (s. 9–27). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Jeszka, A. (2022). Tożsamość religijna. W: Słownik wolności religijnej. Pobrano 10 stycznia 2023 z: https://laboratoriumwolnosci.pl/slownik/tozsamosc-religijna/.

Karas, M. (2000). Wyznania wiary i główne zasady doktrynalne. Katolicyzm. Kraków: WiR PARTNER.

Kłoskowska, A. (1992). Tożsamość i identyfikacja narodowa w perspektywie historycznej i psychologicznej. Kultura i Społeczeństwo, 1, 131–143.

Konferencja Episkopatu Polski. (2018a).Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. Częstochowa: Święty Paweł.

Konferencja Episkopatu Polski. (2018b). Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Częstochowa: Święty Paweł.

Lisowska, K. (2019). Gwara a tożsamość kulturowa przedszkolaków – na przykładzie placówek przedszkolnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego. Podstawy Edukacji, 12, 155–168. https://doi.org/10.16926/pe.2019.12.12.

Lisowska, K. (2022). Miejsce edukacji regionalnej w kształtowaniu tożsamości regionalnej przed i w czasach pandemii. Edukacja Międzykulturowa, 2(17),172–182. https://doi.org/10.15804/em.2022.02.13.

Łabendowicz, S. (2019). Metodyka katechezy szkolnej. Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”.

Mizerek, H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań. Przegląd Pedagogiczny, 1, 9–22.

Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: GWP.

Palka, S. (2006).Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Piechaczek-Ogierman, G. (2019). Uwarunkowania tożsamości lokalnej w środowisku miejskim. Edukacja Międzykulturowa, 10(1), 157–172. https://doi.org/10.15804/em.2019.01.09.

Pilch, T. i Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Editions Spotkania.

Szczepański, M. S. (1999). Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych. W: A. Matczak (red.), Badania nad tożsamością regionalną. Stan i potrzeby (s. 7–17). Łódź–Ciechanów: Krajowy Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury.

Szewczyk, R. R., Frączak, A., Korzeniewska, M. i Staruchowicz, J. (2020a).W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Podręcznik Archidiecezji Warmińskiej do nauki religii dla klasy I. Szkoła podstawowa. Cz. 1–2. Warszawa: Wydawnictwo Katechetyczne.

Szewczyk, R. R., Frączak, A., Korzeniewska, M. i Staruchowicz, J. (2020b).W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Domownik – dodatek dla Rodziny. Szkoła podstawowa. Warszawa: Wydawnictwo Katechetyczne.

Szulich-Kałuża, J. (2021). Tożsamość religijna w dobie mediatyzacji religii. Roczniki Nauk Społecznych, 13(1), 133–150. https://doi.org/10.18290/rns21491.9.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2016 r. poz. 59).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2016 r. poz. 60).

Wróblewska, M. (2011). Kształtowanie tożsamości w perspektywie rozwojowej i edukacyjnej. Pogranicze. Studia społeczne, 12, 176–187.

Zellma, A. (2002). Kształtowanie tożsamości regionalnej młodzieży w toku interakcji katechetycznych. Studia Warmińskie, 39, 419–439.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Lisowska.pdf

Opublikowane

2024-02-29

Jak cytować

1.
LISOWSKA, Kinga. Katecheza szkolna a poczucie tożsamości religijnej ucznia klasy pierwszej – studium przypadku. Paedagogia Christiana [online]. 29 luty 2024, T. 52, nr 2, s. 131–148. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 52 Nr 2 (2023): Paedagogia Christiana

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 291
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja wczesnoszkolna, katecheza szkolna, kultura, tożsamość, tożsamość religijna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa