School Catechesis and the Sense of Religious Identity of a First-grade Pupil – A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2023.014Keywords
early childhood education, school catechesis, culture, identity, religious identityAbstract
In a world full of cultural pluralism, a child faces the difficult task of choosing from a variety of values, norms, behaviours, or rituals. It grows up amid the cultural structure of the family, but also in school and peer environments, representing elements of a moral culture focused on professing a specific faith. Making choices is a search for identification, a sense of community, belonging, and at the same time being different from others. From the beginning of its existence, a child seeks to belong to a social group. It does that by encountering different cultural spaces in the process of growing up. As a result, the child shapes its social identity and with it its religious identity, which may be modified during its development and upbringing in the family and school environment. The article presents a case study of a seven-year-old child who, after experiencing school catechesis, was characterised by a greater identification with the Catholic faith. The qualitative research established the functioning of elements of the child’s religious life which did not come from its family environment, but were formed as a result of experiencing religion during school catechesis.
References
Baryła-Matejczuk, M. (2021). Wspieranie rozwoju dzieci wysoko wrażliwych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Bereźnicki, F. (2018).Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dyczewski, L. (2015). Tożsamość religijna. W: L. Dyczewski i K. Jurek (red.), Tożsamość religijna w nowoczesności (s. 9–27). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Jeszka, A. (2022). Tożsamość religijna. W: Słownik wolności religijnej. Pobrano 10 stycznia 2023 z: https://laboratoriumwolnosci.pl/slownik/tozsamosc-religijna/.
Karas, M. (2000). Wyznania wiary i główne zasady doktrynalne. Katolicyzm. Kraków: WiR PARTNER.
Kłoskowska, A. (1992). Tożsamość i identyfikacja narodowa w perspektywie historycznej i psychologicznej. Kultura i Społeczeństwo, 1, 131–143.
Konferencja Episkopatu Polski. (2018a).Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. Częstochowa: Święty Paweł.
Konferencja Episkopatu Polski. (2018b). Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Częstochowa: Święty Paweł.
Lisowska, K. (2019). Gwara a tożsamość kulturowa przedszkolaków – na przykładzie placówek przedszkolnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego. Podstawy Edukacji, 12, 155–168. https://doi.org/10.16926/pe.2019.12.12.
Lisowska, K. (2022). Miejsce edukacji regionalnej w kształtowaniu tożsamości regionalnej przed i w czasach pandemii. Edukacja Międzykulturowa, 2(17),172–182. https://doi.org/10.15804/em.2022.02.13.
Łabendowicz, S. (2019). Metodyka katechezy szkolnej. Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”.
Mizerek, H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań. Przegląd Pedagogiczny, 1, 9–22.
Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: GWP.
Palka, S. (2006).Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Piechaczek-Ogierman, G. (2019). Uwarunkowania tożsamości lokalnej w środowisku miejskim. Edukacja Międzykulturowa, 10(1), 157–172. https://doi.org/10.15804/em.2019.01.09.
Pilch, T. i Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Editions Spotkania.
Szczepański, M. S. (1999). Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych. W: A. Matczak (red.), Badania nad tożsamością regionalną. Stan i potrzeby (s. 7–17). Łódź–Ciechanów: Krajowy Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury.
Szewczyk, R. R., Frączak, A., Korzeniewska, M. i Staruchowicz, J. (2020a).W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Podręcznik Archidiecezji Warmińskiej do nauki religii dla klasy I. Szkoła podstawowa. Cz. 1–2. Warszawa: Wydawnictwo Katechetyczne.
Szewczyk, R. R., Frączak, A., Korzeniewska, M. i Staruchowicz, J. (2020b).W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Domownik – dodatek dla Rodziny. Szkoła podstawowa. Warszawa: Wydawnictwo Katechetyczne.
Szulich-Kałuża, J. (2021). Tożsamość religijna w dobie mediatyzacji religii. Roczniki Nauk Społecznych, 13(1), 133–150. https://doi.org/10.18290/rns21491.9.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2016 r. poz. 59).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2016 r. poz. 60).
Wróblewska, M. (2011). Kształtowanie tożsamości w perspektywie rozwojowej i edukacyjnej. Pogranicze. Studia społeczne, 12, 176–187.
Zellma, A. (2002). Kształtowanie tożsamości regionalnej młodzieży w toku interakcji katechetycznych. Studia Warmińskie, 39, 419–439.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 196
Number of citations: 0