Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

School Catechesis and the Sense of Religious Identity of a First-grade Pupil – A Case Study
  • Home
  • /
  • School Catechesis and the Sense of Religious Identity of a First-grade Pupil – A Case Study
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 52 No. 2 (2023): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

School Catechesis and the Sense of Religious Identity of a First-grade Pupil – A Case Study

Authors

  • Kinga Lisowska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0002-8404-4363

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2023.014

Keywords

early childhood education, school catechesis, culture, identity, religious identity

Abstract

In a world full of cultural pluralism, a child faces the difficult task of choosing from a variety of values, norms, behaviours, or rituals. It grows up amid the cultural structure of the family, but also in school and peer environments, representing elements of a moral culture focused on professing a specific faith. Making choices is a search for identification, a sense of community, belonging, and at the same time being different from others. From the beginning of its existence, a child seeks to belong to a social group. It does that by encountering different cultural spaces in the process of growing up. As a result, the child shapes its social identity and with it its religious identity, which may be modified during its development and upbringing in the family and school environment. The article presents a case study of a seven-year-old child who, after experiencing school catechesis, was characterised by a greater identification with the Catholic faith. The qualitative research established the functioning of elements of the child’s religious life which did not come from its family environment, but were formed as a result of experiencing religion during school catechesis.

References

Baryła-Matejczuk, M. (2021). Wspieranie rozwoju dzieci wysoko wrażliwych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Bereźnicki, F. (2018).Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Dyczewski, L. (2015). Tożsamość religijna. W: L. Dyczewski i K. Jurek (red.), Tożsamość religijna w nowoczesności (s. 9–27). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Jeszka, A. (2022). Tożsamość religijna. W: Słownik wolności religijnej. Pobrano 10 stycznia 2023 z: https://laboratoriumwolnosci.pl/slownik/tozsamosc-religijna/.

Karas, M. (2000). Wyznania wiary i główne zasady doktrynalne. Katolicyzm. Kraków: WiR PARTNER.

Kłoskowska, A. (1992). Tożsamość i identyfikacja narodowa w perspektywie historycznej i psychologicznej. Kultura i Społeczeństwo, 1, 131–143.

Konferencja Episkopatu Polski. (2018a).Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. Częstochowa: Święty Paweł.

Konferencja Episkopatu Polski. (2018b). Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Częstochowa: Święty Paweł.

Lisowska, K. (2019). Gwara a tożsamość kulturowa przedszkolaków – na przykładzie placówek przedszkolnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego. Podstawy Edukacji, 12, 155–168. https://doi.org/10.16926/pe.2019.12.12.

Lisowska, K. (2022). Miejsce edukacji regionalnej w kształtowaniu tożsamości regionalnej przed i w czasach pandemii. Edukacja Międzykulturowa, 2(17),172–182. https://doi.org/10.15804/em.2022.02.13.

Łabendowicz, S. (2019). Metodyka katechezy szkolnej. Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”.

Mizerek, H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań. Przegląd Pedagogiczny, 1, 9–22.

Nikitorowicz, J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: GWP.

Palka, S. (2006).Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Piechaczek-Ogierman, G. (2019). Uwarunkowania tożsamości lokalnej w środowisku miejskim. Edukacja Międzykulturowa, 10(1), 157–172. https://doi.org/10.15804/em.2019.01.09.

Pilch, T. i Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Editions Spotkania.

Szczepański, M. S. (1999). Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych. W: A. Matczak (red.), Badania nad tożsamością regionalną. Stan i potrzeby (s. 7–17). Łódź–Ciechanów: Krajowy Ośrodek Dokumentacji Regionalnych Towarzystw Kultury.

Szewczyk, R. R., Frączak, A., Korzeniewska, M. i Staruchowicz, J. (2020a).W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Podręcznik Archidiecezji Warmińskiej do nauki religii dla klasy I. Szkoła podstawowa. Cz. 1–2. Warszawa: Wydawnictwo Katechetyczne.

Szewczyk, R. R., Frączak, A., Korzeniewska, M. i Staruchowicz, J. (2020b).W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Domownik – dodatek dla Rodziny. Szkoła podstawowa. Warszawa: Wydawnictwo Katechetyczne.

Szulich-Kałuża, J. (2021). Tożsamość religijna w dobie mediatyzacji religii. Roczniki Nauk Społecznych, 13(1), 133–150. https://doi.org/10.18290/rns21491.9.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2016 r. poz. 59).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2016 r. poz. 60).

Wróblewska, M. (2011). Kształtowanie tożsamości w perspektywie rozwojowej i edukacyjnej. Pogranicze. Studia społeczne, 12, 176–187.

Zellma, A. (2002). Kształtowanie tożsamości regionalnej młodzieży w toku interakcji katechetycznych. Studia Warmińskie, 39, 419–439.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Lisowska.pdf (Język Polski)

Published

2024-02-29

How to Cite

1.
LISOWSKA, Kinga. School Catechesis and the Sense of Religious Identity of a First-grade Pupil – A Case Study. Paedagogia Christiana. Online. 29 February 2024. Vol. 52, no. 2, pp. 131-148. [Accessed 20 May 2025]. DOI 10.12775/PCh.2023.014.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 52 No. 2 (2023): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 265
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

early childhood education, school catechesis, culture, identity, religious identity
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop