Between ‘Religious Denomination’ and ‘Social Diversity’: On the Future of Religious Education in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2023.007Keywords
Religious Education, change, Poland, pluralizm, dialogue, school educationAbstract
In recent years, Polish society has observed an intensification of changes in socio-religious conditions. In a special way, they have become the ‘hallmark’ of young Poles, who already exist uniquely between ‘religious denomination’ and ‘social diversity.’ The current form of Religious Education (school catechesis) is therefore becoming less and less compatible with the daily life of youth and will thus undoubtedly be difficult to maintain in the future in an unchanged form. In this context, this article – anchored
in a critical analysis of the present – is an attempt to ‘explore’ the future of Religious Education in Polish schools. To begin with, the authors present the symptoms of ‘social exhaustion’ concerning school catechesis and then focus on presenting ‘dialogue’ as
a religious-pedagogical path of the future. The last paragraph is devoted to conceptual dilemmas, which include not only tasks related to the future teaching of religion, but also present guidelines related to the search for a future model of Religious Education
in Poland.
References
Adamski, F. (2014). Pedagogika chrześcijańska pedagogiką personalistyczną [Christian pedagogy as personalistic pedagogy]. Paedagogia Christiana, 31(1), 107–120.
Bagrowicz, J. (2010). Dialog w edukacji religijnej [Dialogue in religious education]. Paedagogia Christiana, 26(2), 215–232.
Bagrowicz, J. & Horowski, J. (Eds.) (2012).Edukacyjny potencjał religii [Educational potential of religion]. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Bauman, Z. (2008). Zindywidualizowane społeczeństwo [Individualized socjety]. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bilicka, B. (2021). Nauczanie religii w kulturze cyfrowej [Teaching Religious Education in the Digital Culture]. Teologia i Człowiek, 55(3), 9–21.
Boguszewski, R. & Bożewicz, M. (2019). Religijność i moralność polskiej młodzieży – zależność czy autonomia? [Religiosity and morality of Polish youth – dependence or autonomy?].Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 62(4), 31–52.
Cackowska, M. & Stańczyk, P. (2012). Katecheza szkolna – między demokracją a teologią zstępującą [School catechesis – between democracy and descending theology]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 57(1), 19–38.
Mariusz Chrostowski, Ulrich Kropač
• Cackowska, M. & Stańczyk, P. (2013). Wokół problematyki demokratyczności
katechezy szkolnej. W odpowiedzi Andrzejowi Potockiemu [Around the problem
of democracy of school religious education. In response to Andrzej Potocki].
Calkin, S. & Kaminska, M. E. (2020). Persistence and Change in Morality Policy: The Role of the Catholic Church in the Politics of Abortion in Ireland and Poland. Feminist Review, 124(1), 86–102. https://doi.org/10.1177/0141778919894451.
CBOS (2014).Młodzież 2013 [Youth 2013]. Retrieved May 5, 2022, from: https://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746.
Chałupniak, R. (2012). Katecheza w szkole czy poza szkołą? [Catechesis at a School or outside School?]. Paedagogia Christiana, 29(1), 163–178.
Chrostowski, M. (2020). Edukacja religijna w Polsce: czas na zmianę? [Religious education in Poland: time for a change?].Łódzkie Studia Teologiczne, 29(3), 39–52.
Chrostowski, M. (2021a). „Między młotem a kowadłem”, czyli subiektywnie o dysonansie w ocenie kondycji edukacji religijnej w Polsce i próbie przezwyciężania obecnego impasu [‘Between the Hammer & the Anvil,’ that is, subjectively about dissonance in the assessment of the condition of religious education in Poland and an attempt to overcome the current impasse]. Edukacja i Dialog. Czasopismo liderów edukacji, 346/347(07/08), 21–27.
Chrostowski, M. (2021b). ‘Plurality-Empathetic’ Christians: Rethinking Religious Education in Poland. Paedagogia Christiana, 47(1), 251–275.
Chrostowski, M. (2021c). Nieteologiczne argumenty na rzecz edukacji religijnej w szkołach publicznych w Polsce [Non-Theological Arguments for Religious Education in Public Schools in Poland]. Paedagogia Christiana, 48(2), 91–106.
Chrostowski, M. (2021d). Niewykorzystana szansa? O inkluzywnym potencjale niemieckiej koncepcji duszpasterstwa szkolnego jako źródle inspiracji dla Kościoła w Polsce [Missed chance? – about the inclusive potential of the German concept of school pastoral care as a source of inspiration for the Church in Poland].Teologia i Człowiek, 54(2), 9–25.
Chrostowski, M. (2021e). Schulpastoral für alle! Religionspädagogische und pastorale Impulse deutscher Schulpastoral für ein schulpastorales Modell in Polen (am Beispiel der Diözese Łomża). Berlin: LIT.
Chrostowski, M. (2022a). Duszpasterstwo szkolne dla wszystkich! Niemiecka „Schulpastoral“ jako źródło inspiracji dla działalności Kościoła katolickiego w polskiej szkole (na przykładzie Diecezji Łomżyńskiej) [School pastoral for everyone! The German “Schulpastoral” as a source of inspiration for the activities of the Catholic Church in Polish schools (on the example of the Diocese of Łomża)]. Berlin: LIT.
Chrostowski, M. (2022b). Współczesne wyzwania teologiczno-pastoralne a performatywna lekcja religii [Contemporary theological and pastoral challenges and a performative lesson in religion]. Resovia Sacra, 29 (in print).
Chrostowski, M. (2022c). Teologia pisana przez biografię? O zastosowaniu badań biograficznych w teologii (praktycznej) [Theology Written by Biography? On the Application of Biographical Research in (Practical) Theology]. Collectanea Theologica, 92(2), 201–227. https://doi.org/10.21697/ct.2022.92.2.10.
Chrostowski, M. (2022d). The effects of Religious Education on prodemocratic positions in the face of the right-wing populism in Poland: Theoretical analysis and clues for educational practices. Journal of Religious Education, 70, 43–62. https://doi.org/10.1007/s40839-022-00161-1.
Czapnik, S. (2015). Piekło to inni. Kościół rzymskokatolicki w Polsce wobec duchownych molestujących seksualnie dzieci [Hell is others. The Roman Catholic Church in Poland against clergymen who sexually molest children]. In A. Kusztal & S. Czapnik (Eds.), Religia i Kościoły w polskiej przestrzeni publicznej [Religion and Churches in Polish public space] (pp. 167–194). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Dressler, B., Klie, T. & Kumlehn, M. (2012). Unterrichtsdramaturgien. Fallstudien zur Performanz religiöser Bildung. Stuttgart: Kohlhammer.
Dziedzic, J. (2017). Religijność a postawy moralne polskiej młodzieży. Refleksja psychologiczno-pastoralna [Religiosity and Moral Approaches of the Polish youth. A Psychological-Pastoral Consideration]. Polonia Sacra, 45(4), 67–86.
Francis (2020). ‘Fratelli Tutti’: Encyclical Letter on the Fraternity and social Friendship. Retrieved July 5, 2022, from: http://www.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20201003_enciclica-fratelli-tutti.html.
Głodkowska, J. (2010). Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić [Model of educating students with special educational needs – differences cannot divide]. In Ministerstwo Edukacji Narodowej (Ed.), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe [Increasing the effectiveness of educating students with special educational needs. Teaching materials], vol. 1 (pp. 37–92). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Głuszek-Szafraniec, D. (2017). Nauczanie religii w szkole w Polsce – analiza wybranych debat medialnych [Religious education in school in Poland – analysis of selected media debates]. Politeja, 46, 265–282.
Goliszek, P. (2020). Nauczanie religii w polskich przedszkolach i szkołach publicznych [Religious Education in Polish Public Preschools and Schools].Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie, 13(2), 177–195. https://doi.org/10.32084/
tekapr.2020.13.2-15.
Grabowska, M. & Gwiazda, M. (Eds.) (2019).Młodzież 2018 [Youth 2018]. Retrieved Juni 15, 2022, from: https://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=1475764.
Hejwosz-Gromkowska, D. (2020). Religious Education in Poland: between absence and presence. Wychowanie w Rodzinie, 22(1), 81–96.
Horowski, J. (2022). Religion lesson in schools in Poland – the subject of dispute and the unused potential. British Journal of Religious Education, 44(3), 238–245. https://doi.org/10.1080/01416200.2021.2024341.
Hryniewicz, W. (1997). Pedagogia nadziei. Medytacje o Bogu, Kościele i ekumenii [Hope pedagogy. Meditations on God, the Church and ecumenism]. Warszawa: Wydawnictwo Verbinum.
Humeniuk, M. & Paszenda, I. (Eds.) (2017).Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej [Between Exclusion and Inclusion in Religious Education]. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
ISKK SAC (2021).Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia. Dane za rok 2020 [Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia. Data for 2020]. Warszawa: Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC.
Iwaniuk, H. (2004). Nauka religii w szkole a katecheza parafialna [Teaching of religion at school and parish catechesis]. Ateneum Kapłańskie, 571, 450–466.
Jedynak, W. (2018). Nauczanie religii w polskich szkołach – sukces czy porażka? [Religious Education in Polish schools – a success or a failure?].Poznańskie Studia Teologiczne, 32(1), 207–228.
Jedynak, W. (2019). Nauczanie religii w szkole w opiniach i ocenach polskiego społeczeństwa [The Opinion of the Polish Society on Religious Education at School]. Roczniki Nauk Społecznych, 47(3), 79–101.
KAI (2021). Kościół w Polsce. Raport [Church in Poland. Report]. Warszawa: Katolicka Agencja Informacyjna.
Kasiński, M. (2019). Religious instruction in Polish public schools in light of universal and European standards. Acta Iuris Stetinensis, 27(3), 79–98.
Kielian, A. & Witos, B. (2016). Społeczne, etyczne i religijne postawy polskiej młodzieży oraz ich konsekwencje dla nauczania religii w Polsce [Social, Ethical and Religious Attitudes of Polish Youth and the Implications for Teaching Religion in Poland]. Polonia Sacra, 45(4), 41–65.
Klie, T. & Leonhard, S. (2008). Performative Religionsdidaktik. Religionsästhetik –Lernorte – Unterrichtspraxis. Stuttgart: Kohlhammer.
Klimski, W. (2021). Przyszłość lekcji religii w trzydziestą rocznicę powrotu do szkoły: konteksty socjologiczne [The Future of Religion Lessons on the 30th Anniversary of the Return to School. Sociological Contexts]. Studia Humanistyczne AGH, 20(3), 33–50. Between ‘Religious Denomination’ and ‘Social Diversity’… 177
Kostorz, J. (2018). Korelacja lekcji religii z etyką – sens czy bezsens? [Correlation between religious education classes and ethics classes – logic or absurdity?]. Teologia Praktyczna, 19, 91–101. https://doi.org/10.14746/tp.2018.19.06.
Kozubek, M. T. (2020). Inkluzja w ujęciu Papieża Franciszka inspiracją dla edukacji włączającej [Inclusion as perceived by Pope Francis is an inspiration for inclusive education]. Rozprawy Społeczne/Social Dissertations, 14(4), 18–33.
Kropač, U. (2019).Religion – Religiosität – Religionskultur: Ein Grundriss religiöser Bildung in der Schule. Stuttgart: Kohlhammer.
Kropač, U. (2021a). Formen des Religionsunterrichts in Deutschland und Europa. In U. Kropač & U. Riegel (Eds.), Handbuch Religionsdidaktik (pp. 179–190). Stuttgart: Kohlhammer.
Kropač, U. (2021b). Begründungen religiöser Bildung an der Schule. In U. Kropač & U. Riegel (Eds.), Handbuch Religionsdidaktik (pp. 37–43). Stuttgart: Kohlhammer.
Krzywkowska, J. (2017). Uregulowania prawne i praktyka w zakresie nauczania religii w szkołach publicznych w Polsce [Law and practice in religious education in Polish state schools in Poland]. Studia Prawnoustrojowe, 38, 355–367.
Lorenc, J. (2015). Wychowanie człowieka w ujęciu pedagogiki personalistycznej [Education of man in the view of Personalistic Pedagogy]. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 10, 13–22.
Łabendowicz, S. (2010). Katecheza w zreformowanej szkole [Catechesis in a reformed school]. Retrieved July 16, 2022, from: https://www.academia.edu/44633161/Katecheza_w_zreformowanej_szkole.
Łabendowicz, S. (2019). Edukacja religijna w systemie szkolnym w służbie integralnego wychowania [Religious education in the school system in the service of integral education]. Zeszyty Formacji Katechetów, 76(4), 79–91.
Marek, Z. (2014). Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? [Religion: Help or a threat to education?]. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Mariański, J. (2013). Sekularyzacja. Desekularyzacja. Nowa duchowość. Studium socjologiczne [Secularization. Desecularization. New spirituality. A sociological study]. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Mariański, J. (2017). Autorytet społeczny Kościoła katolickiego w Polsce w procesie przemian [The Social Authority of the Catholic Church in Poland in the Process of Change]. Studia Paedagogica Ignatiana, 20(5), 77–106.
Mariański, J. (2018).Kondycja religijna i moralna młodzieży szkół średnich w latach 1988–1998–2005–2017 (raport z ogólnopolskich badań socjologicznych). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mariański, J. (2019). Religijność młodzieży szkolnej w procesie przemian (1988–2017) [Religiousness of school youth in the process of changes (1988–2017)]. Edukacja Międzykulturowa, 10(1), 19–37.
Marody, M., Konieczna-Sałamatin, J., Sawicka, M., Mandes, S., Kacprowicz, G., Bulkowski, K. & Bartkowski, J. (Eds.) (2019). Społeczeństwo na zakręcie. Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990–2018 [Society at the turn. Changes in Poles’ attitudes and values in 1990–2018]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Mąkosa, P. (2012). Optymalny system formacji chrześcijańskiej w Polsce [An Optimal System of Christian Formation in Poland]. Verbum Vitae, 21, 297–311.
Mąkosa, P. (2018). The Religious Education of Polish Youth in the Face of Changes in Religiosity. Rocznik Teologii Katolickiej, 17(2), 87–100.
Milerski, B. (2002). Cele edukacji religijnej w kontekście pluralizmu [Goals of Religious Education in the Context of Pluralism]. Paedagogia Christiana, 10(2), 9–23.
Milerski, B. (2009). Edukacja religijna w szkole neutralnej światopoglądowo [Religious education in a world-neutral school]. In P. Borecki, A. Czohar & T. J. Zieliński (Eds.), Pro bono Reipublicae. Księga jubileuszowa Profesora Michała Pietrzaka (pp. 333–341). Warszawa: LexisNexis.
Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii [Pedagogical hermeneutics. Perspectives of the pedagogy of religion]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.
Milerski, B. (2021). Konfessionslosigkeit als Herausforderung für den religionspädagogischen Diskurs in Polen. Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik, 20(1), 83–93.
Misiaszek, K. & Potocki, A. (1995). Katecheta i katecheza w polskiej szkole [Catechist and catechesis in Polish schools]. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Misik, M. (2021). Personalistic transformations of pedagogy: inspirations – postulates – perspectives. Transformacje, 110(3), 147–160.
Müller, A. (2012). Religiöse Pluralität und Schule. Ein erziehungswissenschaftlicher Grenzgang zwischen Normativität und Neutralität.Zeitschrift für Pädagogik, 58(1), 40–54.
Panuś, T. (2009). 10 razy „tak”, czyli próba bilansu 20 lat nauczania religii w polskiej szkole [10 times ‘yes,’ that is an attempt to balance 20 years of Religios Education at a Polish school]. Katecheta, 9, 43–47.
Parzyszek, M. (2018). Czas i przestrzeń a wychowanie. Rozważania na kanwie nauczania Papieża Franciszka [Time and space and education. Reflections based on the teaching of Pope Franc]. Studia Ełckie, 20(2),165–176.
Polish Bishops’ Conference (2001). Dyrektorium Katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce [Catechetical Directory of the Catholic Church in Poland]. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Polish Bishops’ Conference (2018). Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce [The Core Curriculum of Catechesis of the Catholic Church in Poland]. Częstochowa: Edycja św. Pawła.
Polish Bishops’ Conference (2019). Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach [Curriculum of teaching of Roman Catholic Religion in Kindergartens and Schools]. Częstochowa: Edycja św. Pawła.
Pontifical Council for Promoting New Evangelization (2020). Directory for Catechesis. Retrieved July 11, 2022, from: https://www.dbk.de/fileadmin/redaktion/diverse_downloads/presse_2020/2020-06-25_Direktorium-fuer-die-Katechese_Arbeitsuebersetzung.pdf.
Potocki, A. (2007).Wychowanie religijne w polskich przemianach. Studium socjologiczno-pastoralne [Religious upbringing in Polish transformations. A sociological and pastoral study]. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana
Wyszyńskiego.
Przybylska, E. & Wajsprych, D. (2018). Social worlds and Religious Education in Poland: towards the elimination of disharmony. British Journal of Religious Education, 42(2), 1–12.
Pyrzyńska, A. (2017). Problem agitacji wyborczej w kościołach i innych miejscach kultu religijnego [The problem of election agitation in churches and other places of religious worship]. Studia z zakresu nauk prawnoustrojowych. Miscellanea, 7, 151–165.
Rasińska, A. (2021). Młodzi w Kościele [Young people in the Church]. In KAI (Ed.), Kościół w Polsce. Raport [Church in Poland. Report] (pp. 119–129). Warszawa: Katolicka Agencja Informacyjna.
Rembierz, M. (2016). Pedagogia miłosierdzia jako wyjście na aksjologiczne pogranicza i egzystencjalne peryferia – wyzwania dla myśli religijnej i refleksji pedagogicznej. O uczeniu się i nauczaniu papieża Franciszka [Mercy pedagogy as a way to axiological frontiers and existential periphery – challenges for religious thought and pedagogical reflection. On the learning and teaching of Pope Francis]. In L. Pawelski & B. Urbanek (Eds.), PAIDEIA – drogą do uniwersalizmu w wychowaniu [PAIDEIA – the path to universalism in upbringing] (pp. 233–274).
Szczecinek: Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych.
Różańska, A. (2017). Edukacja religijna a otwarta tożsamość religijna [Religious Education and Open Religious Identity]. In M. K. Humeniuk-Walczak & I. Paszenda (Eds.), Między ekskluzją a inkluzją w edukacji religijnej [Between Exclusion and Inclusion in Religious Education] (pp. 171–181). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Sarnat-Ciastko, A. (2019). Pedagogika dialogu fundamentem tutoringu szkolnego [The pedagogy of dialogue as the foundation of school tutoring]. In J. Gara, D. Jankowska & E. Zawadzka (Eds.), Pedagogika dialogu. Pomiędzy w intersubiektywnej przestrzeni edukacji [Dialogue pedagogy. Between in the intersubjective space of education] (pp. 99–110). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Schluß, H. (2015). Religiöse Bildung im Unterricht-Hoffnungen, Einsprüche, Legitimationsgrundlagen und Modelle. In E. M. Kenngott, R. Englert & T. Knauth (Eds.), Konfessionell – interreligiös – religionskundlich. Unterrichtsmodelle in der Diskussion (pp. 149–161). Stuttgart: Kohlhammer.
Schreiner, P. (2019). Religionsunterricht in Europa. Ein Blick auf unterschiedliche Modelle in religionspädagogischer Perspektive. In M. Domsgen & H. Schwillus (Eds.), Der Religionsunterricht der Zukunft: Modelle auf dem Prüfstand mit Blick auf Sachsen-Anhalt (pp. 41–58). Berlin: Logos Berlin.
Schröder, B. (2013). Religionspädagogik. Tübingen: Mohr Siebeck.
Shell Deutschland Holding (Ed.) (2019).Jugend 2019. Eine Generation meldet sich zu Wort. Weinheim: Beltz.
Skałbania, B. & Babiarz, M. Z. (2019). Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia? [Inclusion in education as a space for development or the risk of exclusion and marginalization of the student?]. Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, 18(11), 17–27.
Starzewski, Ł. (2022).Religia albo etyka – coś trzeba byłoby wybrać. RPO o pomyśle ministra edukacji. Wyjaśnienia MEiN [Religion or ethics – something would have to be chosen. RPO on the idea of the minister of education. MEiN explanations]. Retrieved May 5, 2022, from: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-religia-albo-etyka-mein-opinia.
Stępkowski, D. (2018). Kształcenie religijne w interesie publicznym. Perspektywa pedagogiki ogólnej [Religious education in public interest. A perspective of philosophy of education]. Przegląd Pedagogiczny, 21(2), 103–119.
Sztaba, M. (2013). Pedagogika integracyjna wobec wieloaspektowego problemu samotności człowieka [Pedagogy of Integration and a Many-Sided Problem of Loneliness]. Rozprawy Społeczne, 8(1), 52–60.
Śliwerski, B. (1996). Z perspektywy pedagogiki personalistycznej [From the perspective of personalistic pedagogy]. Edukacja i Dialog, 79(6), 13–18.
Thalén, P. (2021). World View Instead of Religion?. In O. Franck & P. Thalén (Eds.), Religious Education in a Post-Secular Age. Case Studies from Europe (pp. 157–178). Cham: Palgrave Macmillan.
Tomala-Kaźmierczak, I. (2015).Radiomaryjny wzorzec demokracji. Analiza treści „Rozmów niedokończoych” [Radio-Marian model of democracy. Analysis of the content of “Unfinished Conversations”]. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Tomasik, P. (2014). Apologia wiary jako zadanie nauczania religii [Apology for the faith as the task of catechesis]. Studia Katechetyczne, 10, 11–40.
Tomasik, P. (2017). Lekcja religii – odpowiedzialna praca na rzecz polskiej szkoły i Kościoła [Lesson of religion – a responsible work for the Polish school and The Church]. Studia Pastoralne, 13, 74–86.
Tymieniecka, A. (2015). Nauczanie religii w szkołach publicznych [Religious Education in public schools]. Kortowski Przegląd Prawniczy, 1, 92–96.
Więcek, K. (2013). Nauczanie religii katolickiej w polskiej szkole publicznej w kontekście prawa rodziców do wychowania religijnego dzieci – aspekty historyczne i wybrane aktualne problemy [The Teaching of Catholic Religion in Public School in the Context of the Parents Right to ensure their Children Religious Upbringing – Historical and Selected Current Issues]. Studia z Prawa Wyznaniowego, 16, 185–211.
Wrońska, K. (2021). Solitude and selflessness and the cultivation of humanity in liberal and Religious Education.British Journal of Religious Education. Ahead-of-print, 1–15, https://doi.org/10.1080/01416200.2021.2002263.
Wysocka, E. (2019). Religijność młodzieży studenckiej – przypisywane religii znaczenia w życiu codziennym (dwie dekady zmian) [Religiousness of students youth – meanings assigned to religion in everyday life (two decades of change)]. Przegląd Religioznawczy, 274(4), 105–120.
Zaręba, S. H. (2008). W kierunku jakiej religijności. Studia nad katolicyzmem polskiej młodzieży [Towards religiosity. Studies on Catholicism of Polish Youth]. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
Zaręba, S. H. (2018). Porzucona religijność instytucjonalna [Abandoned Institutional Religiosity]. Roczniki Nauk Społecznych, 46(2), 163–166.
Zellma, A., Buchta, R. & Cichosz, W. (2021). The (non)transgressive character of Religious Education for children and young people in Polish schools. British Journal of Religious Education, 44(3), 223–237. https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887082.
Zielińska, K. & Zwierżdżyński, M. (2017). Sacred or Profane? Human Rights and Religious Education in Poland. In A. Sjöborg & H.-G. Ziebertz (Eds.), Religion and Human Rights. Theoretical and Empirical Perspectives (pp. 11–30). Cham: Springer International Publishing.
Zieliński, T. J. (2019). Nauczanie religii a kwestia neutralności światopoglądowej i świeckości szkoły w Polsce [Teaching of religion and the issue of worldview neutrality and secular character of schools in Poland].Rocznik Teologiczny, 61(4), 785–809.
Zonik, A. (2012). Nauczanie religii w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r. i polskim Konkordacie z 1993 r. [Teaching of religion in the Code of Canon Law of 1983 and in the Polish Concordat of 1993]. Kościół i Prawo, 14(1), 167–177.
Zubrzycka-Maciąg, T. (2021). Oczekiwania młodzieży względem lekcji religii w szkole średniej – raport z badań [Expectations of Young People Towards Religious Education at the Secondary Education Level – Research Report]. Roczniki Teologiczne, 68(11), 71–86.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 255
Number of citations: 0