Religious Inspirations for Social Rehabilitation and Educational Activities. Testimonies of Participants of the Teen Challenge Training Programs in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2022.011Keywords
resocjalizacja, rezyliencja, probacja, Teen ChallengeAbstract
This article shows the conceptual similarities between the ecclesial and secular understanding of resilience and probation, the evangelical foundations and connections between these concepts and the pedagogical and social rehabilitation activities. This discussion provides the background for the history of the Teen Challenge movement and its contemporary activity in the world and in Poland. Particular attention is paid to the rehabilitation centre in Broczyna near Słupsk, Poland. Following this theoretical framework, excerpts from the testimonies of the centre’s therapeutic program participants are presented along with a phenomenographic map of the basic categories repeated in their statements. The specificity of the discussed therapy appears to lie in the belief in God and reliance on him in the process of recovery resulting from the assumptions of negative anthropology (human weakness).
References
Argyle, M. (2004). Psychologia szczęścia. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.
Bałandynowicz, A. (1996). Probacja. Wychowanie do wolności. Grodzisk Mazowiecki: Primum.
Bałandynowicz, A. (2006). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza.
Batty, D. (2008). Present Day Miracles at Teen Challenge. Columbus: Global Teen Challenge.
Batty, D. i Campbell, E. (2008).Teen Challenge. 50 Years of Miracles. Grand Rapids: Color House Graphics.
Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (1995). Warszawa: Towarzystwo Biblijne w Polsce.
Borucka, A. (2011). Koncepcja resilience. Podstawowe założenia i nurty badań. W: W. Junik, (red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 11–28). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.
Bzymek, A. (2020).Wymiary resilience w naukach o wychowaniu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Cyrulnik, B. (2015). Opiekunowie i proces rezyliencji. Studia Poradoznawcze, 4, s. 121–130.
[Dwanaście] 12 kroków i 12 tradycji (2020). Warszawa: Fundacja Biuro Służby Krajowej Anonimowych Alkoholików w Polsce.
Fergus, S. i Zimmerman, M. A. (2005). Adolescent Resilience: A Framework for Understanding Healthy Development in the Face of Risk.Annual Review of Public Health, 26(1), 399–419. Pobrano 5 maja 2022 z: https://www.annualreviews.org/ doi/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357.
Frankl, V. (2015). Bóg ukryty. Warszawa: Czarna Owca.
Fromm, E. (1966). Szkice z psychologii religii. Warszawa: Książka i Wiedza.
Grzebień, L. (red.) (1996). Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564–1995. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Jan Paweł II (1980). Encyklika Dives in Misericordia. Poznań: Pallottinum.
Konaszewski, K. (2020). Pedagogika wrażliwa na „resilience”. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Konaszewski, K. i Kwadrans, Ł. (2020). Sense of Coherence and Resilience for Coping with Stress in the Group of Juveniles Referred to Probation Centers by Family Courts. Kwartalnik Pedagogiczny, 255(1), 134–159.
Lacan, J. (1966). Écrits. Paris: Editions du Seuil.
Marton, F. (1986). Phenomenography: A Research Approach to Investigating Different Understandings of Reality. Journal of Thought, 21(3), 28–49.
Masten, A. S. (2006). Regulatory Processes, Risk, and Resilience in Adolescent Development. Annals of the New York Academy of Sciences, 1021(1), 310–319. https://doi.org/10.1196/annals.1308.036.
Masten, A. S. i Powell, J. L. (2003). A Resilience Framework for Research Policy and Practice. W: S. S. Luthar (red.), Resilience and Vulnerability (s. 1–28). Cambridge: Cambridge University Press.
Mazurek, W. (2014).Kuratela sądowa w kształtowaniu warunków bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Michalak, M. (red.) (2018). Standardy ochrony praw dziecka. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Michel, M. (2006). Możliwość zastosowania kuratorskiego programu Straight Thinking on Probation (STOP) w warunkach polskich. W: B. Zinkiewicz (red.), Współczesna kuratela sądowa (s. 62–69). Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach.
Mudrecka, I. (2016). Kształtowanie poczucia odpowiedzialności u podopiecznych w pracy kuratorów sądowych. W: M. Konopczyński, Ł. Kwadrans i K. Stasiak (red.), Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Nadzieje, oczekiwania, dylematy (s. 93–105). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
O’Leary, V. E. (1998). Strength in the Face of Adversity: Individual and Social Thriving. Journal of Social Issues, 54(2), 426–446. https://doi.org/10.1111/0022-4537.751998075.
Opis terapii i skrócony regulamin ośrodka. Pobrano 26 stycznia 2022 z: http:// teenchallenge.pl/onas/opis-terapii-i-regulamin/.
Opora, R. (2012). Sposoby pomiaru efektywności resocjalizacyjnej. W: B. Urban i M. Konopczyński (red.), Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym (s. 69–76). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Patalon, M. (2012). Religia. W: M. Cackowska i in., Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Patalon, M. (2013).Teologiczne inspiracje w pracy socjalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Rogers, C. (2002). Sposób bycia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Skowroński, B. (2018). Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa: Difin.
Skowroński, B. i Domżalska, A. (2017). Duchowość osób odbywających karę pozbawienia wolności. Resocjalizacja Polska, 13, 87–108.
Strzemieczny, J. (1984). Etnograficzne metody badawcze w pedagogice.Edukacja, 1, 51–57.
Świadectwa uczestników programów resocjalizacyjnych ośrodka Teen Challenge. Pobrano 30 stycznia 2022 z: https://teenchallenge.pl/category/swiadectwa/.
Talik, E. i Skowroński, B. Ł. (2018). Radzenie sobie ze stresem a jakość życia osób osadzonych w placówkach penitencjarnych. Psychiatria Polska, 52(3), 525–542. https://doi.org/10.12740/PP/77901.
Uglorz, M. (1995). Od samoświadomości do świadectwa wiary. Wprowadzenie do dogmatyki ewangelickiej. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. z 1997 r. Nr 90, poz. 557).
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362).
Węgliński, A. i Kuziora, G. (2016).W poszukiwaniu wychowującej kurateli sądowej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Wilkerson, D. (1987). Within a Yard of Hell. How to Help Those Without Hope. Orleans: Paraclete Press.
Wizyta studyjna studentów AP w Chrześcijańskim Ośrodku dla Osób Uzależnionych „Teen Challenge” w Broczynie. Pobrano 5 lutego 2022 z: https://ip.apsl.edu.pl/instytut-pedagogiki/aktualnosci/wizyta-studyjna-studentow-ap-w-chrzescijanskim-osrodku-dla-osob-uzaleznionych-teen-challenge-w-broczynie.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 435
Number of citations: 0