Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Religious Inspirations for Social Rehabilitation and Educational Activities. Testimonies of Participants of the Teen Challenge Training Programs in Poland
  • Home
  • /
  • Religious Inspirations for Social Rehabilitation and Educational Activities. Testimonies of Participants of the Teen Challenge Training Programs in Poland
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 49 No. 1 (2022): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

Religious Inspirations for Social Rehabilitation and Educational Activities. Testimonies of Participants of the Teen Challenge Training Programs in Poland

Authors

  • Mirosław Patalon Akademia Pomorska w Słupsku https://orcid.org/0000-0003-4914-1106

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.011

Keywords

resocjalizacja, rezyliencja, probacja, Teen Challenge

Abstract

This article shows the conceptual similarities between the ecclesial and secular understanding of resilience and probation, the evangelical foundations and connections between these concepts and the pedagogical and social rehabilitation activities. This discussion provides the background for the history of the Teen Challenge movement and its contemporary activity in the world and in Poland. Particular attention is paid to the rehabilitation centre in Broczyna near Słupsk, Poland. Following this theoretical framework, excerpts from the testimonies of the centre’s therapeutic program participants are presented along with a phenomenographic map of the basic categories repeated in their statements. The specificity of the discussed therapy appears to lie in the belief in God and reliance on him in the process of recovery resulting from the assumptions of negative anthropology (human weakness).

References

Argyle, M. (2004). Psychologia szczęścia. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.

Bałandynowicz, A. (1996). Probacja. Wychowanie do wolności. Grodzisk Mazowiecki: Primum.

Bałandynowicz, A. (2006). Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza.

Batty, D. (2008). Present Day Miracles at Teen Challenge. Columbus: Global Teen Challenge.

Batty, D. i Campbell, E. (2008).Teen Challenge. 50 Years of Miracles. Grand Rapids: Color House Graphics.

Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (1995). Warszawa: Towarzystwo Biblijne w Polsce.

Borucka, A. (2011). Koncepcja resilience. Podstawowe założenia i nurty badań. W: W. Junik, (red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 11–28). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Bzymek, A. (2020).Wymiary resilience w naukach o wychowaniu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Cyrulnik, B. (2015). Opiekunowie i proces rezyliencji. Studia Poradoznawcze, 4, s. 121–130.

[Dwanaście] 12 kroków i 12 tradycji (2020). Warszawa: Fundacja Biuro Służby Krajowej Anonimowych Alkoholików w Polsce.

Fergus, S. i Zimmerman, M. A. (2005). Adolescent Resilience: A Framework for Understanding Healthy Development in the Face of Risk.Annual Review of Public Health, 26(1), 399–419. Pobrano 5 maja 2022 z: https://www.annualreviews.org/ doi/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357.

Frankl, V. (2015). Bóg ukryty. Warszawa: Czarna Owca.

Fromm, E. (1966). Szkice z psychologii religii. Warszawa: Książka i Wiedza.

Grzebień, L. (red.) (1996). Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564–1995. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Jan Paweł II (1980). Encyklika Dives in Misericordia. Poznań: Pallottinum.

Konaszewski, K. (2020). Pedagogika wrażliwa na „resilience”. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Konaszewski, K. i Kwadrans, Ł. (2020). Sense of Coherence and Resilience for Coping with Stress in the Group of Juveniles Referred to Probation Centers by Family Courts. Kwartalnik Pedagogiczny, 255(1), 134–159.

Lacan, J. (1966). Écrits. Paris: Editions du Seuil.

Marton, F. (1986). Phenomenography: A Research Approach to Investigating Different Understandings of Reality. Journal of Thought, 21(3), 28–49.

Masten, A. S. (2006). Regulatory Processes, Risk, and Resilience in Adolescent Development. Annals of the New York Academy of Sciences, 1021(1), 310–319. https://doi.org/10.1196/annals.1308.036.

Masten, A. S. i Powell, J. L. (2003). A Resilience Framework for Research Policy and Practice. W: S. S. Luthar (red.), Resilience and Vulnerability (s. 1–28). Cambridge: Cambridge University Press.

Mazurek, W. (2014).Kuratela sądowa w kształtowaniu warunków bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Michalak, M. (red.) (2018). Standardy ochrony praw dziecka. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Michel, M. (2006). Możliwość zastosowania kuratorskiego programu Straight Thinking on Probation (STOP) w warunkach polskich. W: B. Zinkiewicz (red.), Współczesna kuratela sądowa (s. 62–69). Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach.

Mudrecka, I. (2016). Kształtowanie poczucia odpowiedzialności u podopiecznych w pracy kuratorów sądowych. W: M. Konopczyński, Ł. Kwadrans i K. Stasiak (red.), Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Nadzieje, oczekiwania, dylematy (s. 93–105). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

O’Leary, V. E. (1998). Strength in the Face of Adversity: Individual and Social Thriving. Journal of Social Issues, 54(2), 426–446. https://doi.org/10.1111/0022-4537.751998075.

Opis terapii i skrócony regulamin ośrodka. Pobrano 26 stycznia 2022 z: http:// teenchallenge.pl/onas/opis-terapii-i-regulamin/.

Opora, R. (2012). Sposoby pomiaru efektywności resocjalizacyjnej. W: B. Urban i M. Konopczyński (red.), Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym (s. 69–76). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Patalon, M. (2012). Religia. W: M. Cackowska i in., Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Patalon, M. (2013).Teologiczne inspiracje w pracy socjalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Rogers, C. (2002). Sposób bycia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Skowroński, B. (2018). Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa: Difin.

Skowroński, B. i Domżalska, A. (2017). Duchowość osób odbywających karę pozbawienia wolności. Resocjalizacja Polska, 13, 87–108.

Strzemieczny, J. (1984). Etnograficzne metody badawcze w pedagogice.Edukacja, 1, 51–57.

Świadectwa uczestników programów resocjalizacyjnych ośrodka Teen Challenge. Pobrano 30 stycznia 2022 z: https://teenchallenge.pl/category/swiadectwa/.

Talik, E. i Skowroński, B. Ł. (2018). Radzenie sobie ze stresem a jakość życia osób osadzonych w placówkach penitencjarnych. Psychiatria Polska, 52(3), 525–542. https://doi.org/10.12740/PP/77901.

Uglorz, M. (1995). Od samoświadomości do świadectwa wiary. Wprowadzenie do dogmatyki ewangelickiej. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. z 1997 r. Nr 90, poz. 557).

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362).

Węgliński, A. i Kuziora, G. (2016).W poszukiwaniu wychowującej kurateli sądowej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wilkerson, D. (1987). Within a Yard of Hell. How to Help Those Without Hope. Orleans: Paraclete Press.

Wizyta studyjna studentów AP w Chrześcijańskim Ośrodku dla Osób Uzależnionych „Teen Challenge” w Broczynie. Pobrano 5 lutego 2022 z: https://ip.apsl.edu.pl/instytut-pedagogiki/aktualnosci/wizyta-studyjna-studentow-ap-w-chrzescijanskim-osrodku-dla-osob-uzaleznionych-teen-challenge-w-broczynie.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Patalon.pdf (Język Polski)

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
PATALON, Mirosław. Religious Inspirations for Social Rehabilitation and Educational Activities. Testimonies of Participants of the Teen Challenge Training Programs in Poland. Paedagogia Christiana. Online. 15 January 2023. Vol. 49, no. 1, pp. 197-213. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.011.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 49 No. 1 (2022): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 504
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

resocjalizacja, rezyliencja, probacja, Teen Challenge
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop