Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Social Inclusion as an Educational Project. The Pedagogical Implications of the Position of the Evangelical Church in Germany
  • Home
  • /
  • Social Inclusion as an Educational Project. The Pedagogical Implications of the Position of the Evangelical Church in Germany
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 49 No. 1 (2022): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

Social Inclusion as an Educational Project. The Pedagogical Implications of the Position of the Evangelical Church in Germany

Authors

  • Renata Ernst-Milerska Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-7320-750X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.010

Keywords

inclusive education, social inclusion, the Church’s educational responsibility, educational policy

Abstract

Inclusion is not only a social and political project, but also an educational one. Including as many individuals as possible to fully participate in social life occurs, inter alia, in the field of education and through education. In this article, the idea of inclusion as well as its applications, conditions and limitations are discussed with reference to the program texts of the Protestant Church in Germany (EKD). They are based on a specific concept of man and community life. From the anthropological perspective, inclusion is not only a political, legal and ethical question, but it is also related to a specific educational concept. It concerns the formation of a new individual and social consciousness, the basic determinant of which is inclusiveness as a constant practice of life.

References

Booth, T., Ainscow, M. i Kingston, D. (2006).Index für Inklusion (Tageseinrichtungen für Kinder). Lernen, Partizipation und Spiel in der inklusiven Kindergarteneinrichtung entwickeln. Frankfurt am Main: Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft.

Bourdieu, P. i Passeron, J.-C. (1990).Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.

Czykwin, E. (2021). Nierówności społeczne jako wyraz dysproporcji w partycypacji w zasobach językowych. Studia z Teorii Wychowania, 12(2), 11–20.

Dewey, J. (1972). Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Wrocław i in.: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Dolata, R. (2008). Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Dryżałowska, G. (2018). Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem pedagogiki. W: G. Dryżałowska i in. (red.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (s. 19–48). Warszawa: Wydawnictwa UW.

EKD (2008). Schulen in evangelischer Trägerschaft. Selbstverständnis, Leistungsfähigkeit und Perspektiven. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

EKD (2014). Es ist normal, verschieden zu sein. Inklusion leben in Kirche und Gesellschaft.Eine Orientierungshilfe des Rates der Evangelischen Kirche Deutschland. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

EKD (2021). Vielfalt und Gemeinsinn. Der Beitrag der evangelischen Kirche zu Freiheit und gesellschaftlichem Zusammenhalt. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.

Freire, P. (2007). Unterdrückung und Befreiung. Münster i in.: Waxmann.

Giroux, H. A. i Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Impuls.

Grümme, B. (2014). Bildungsgerechtigkeit. Eine religionspädagogische Herausforderung. Stuttgart: Kohlhammer.

Harrison, J. (2019). Exploring Educational Attainment by Immigrant Background. An Analysis of PISA Data in Six OECD Countries. Stockholm Research Reports on Demography, 29, 1–44.

Kostyło, P. (2008).Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Komentarz do badań empirycznych. Kraków: Impuls.

McLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Naumiuk, A. (2018). Rola pedagogiki nastawionej na inkluzję w warunkach demokracji. W: G. Dryżałowska i in. (red.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (s. 49–77). Warszawa: Wydawnictwa UW.

ONZ (2006). Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169).

Speck, O. (2013).Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Stojanov, K. (2011). Bildungsgerechtigkeit. Rekonstruktionen eines umkämpften Begriffs. Wiesbaden: VS Verlag.

Szumski, G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Impuls: Kraków.

Witten, U. (2021). Inklusion und Religionspädagogik. Eine Wechselseitige Erschließung. Stuttgart: Kohlhammer Verlag.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Ernst-Milerska.pdf (Język Polski)

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
ERNST-MILERSKA, Renata. Social Inclusion as an Educational Project. The Pedagogical Implications of the Position of the Evangelical Church in Germany. Paedagogia Christiana [online]. 15 January 2023, T. 49, nr 1, s. 181–196. [accessed 21.3.2023]. DOI 10.12775/PCh.2022.010.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 49 No. 1 (2022): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 58
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

inclusive education, social inclusion, the Church’s educational responsibility, educational policy
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop