Social Inclusion as an Educational Project. The Pedagogical Implications of the Position of the Evangelical Church in Germany
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2022.010Keywords
inclusive education, social inclusion, the Church’s educational responsibility, educational policyAbstract
Inclusion is not only a social and political project, but also an educational one. Including as many individuals as possible to fully participate in social life occurs, inter alia, in the field of education and through education. In this article, the idea of inclusion as well as its applications, conditions and limitations are discussed with reference to the program texts of the Protestant Church in Germany (EKD). They are based on a specific concept of man and community life. From the anthropological perspective, inclusion is not only a political, legal and ethical question, but it is also related to a specific educational concept. It concerns the formation of a new individual and social consciousness, the basic determinant of which is inclusiveness as a constant practice of life.
References
Booth, T., Ainscow, M. i Kingston, D. (2006).Index für Inklusion (Tageseinrichtungen für Kinder). Lernen, Partizipation und Spiel in der inklusiven Kindergarteneinrichtung entwickeln. Frankfurt am Main: Gewerkschaft Erziehung und Wissenschaft.
Bourdieu, P. i Passeron, J.-C. (1990).Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.
Czykwin, E. (2021). Nierówności społeczne jako wyraz dysproporcji w partycypacji w zasobach językowych. Studia z Teorii Wychowania, 12(2), 11–20.
Dewey, J. (1972). Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Wrocław i in.: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Dolata, R. (2008). Szkoła – segregacje – nierówności. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Dryżałowska, G. (2018). Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem pedagogiki. W: G. Dryżałowska i in. (red.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (s. 19–48). Warszawa: Wydawnictwa UW.
EKD (2008). Schulen in evangelischer Trägerschaft. Selbstverständnis, Leistungsfähigkeit und Perspektiven. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.
EKD (2014). Es ist normal, verschieden zu sein. Inklusion leben in Kirche und Gesellschaft.Eine Orientierungshilfe des Rates der Evangelischen Kirche Deutschland. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.
EKD (2021). Vielfalt und Gemeinsinn. Der Beitrag der evangelischen Kirche zu Freiheit und gesellschaftlichem Zusammenhalt. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.
Freire, P. (2007). Unterdrückung und Befreiung. Münster i in.: Waxmann.
Giroux, H. A. i Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Impuls.
Grümme, B. (2014). Bildungsgerechtigkeit. Eine religionspädagogische Herausforderung. Stuttgart: Kohlhammer.
Harrison, J. (2019). Exploring Educational Attainment by Immigrant Background. An Analysis of PISA Data in Six OECD Countries. Stockholm Research Reports on Demography, 29, 1–44.
Kostyło, P. (2008).Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Komentarz do badań empirycznych. Kraków: Impuls.
McLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Naumiuk, A. (2018). Rola pedagogiki nastawionej na inkluzję w warunkach demokracji. W: G. Dryżałowska i in. (red.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (s. 49–77). Warszawa: Wydawnictwa UW.
ONZ (2006). Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169).
Speck, O. (2013).Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Stojanov, K. (2011). Bildungsgerechtigkeit. Rekonstruktionen eines umkämpften Begriffs. Wiesbaden: VS Verlag.
Szumski, G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Impuls: Kraków.
Witten, U. (2021). Inklusion und Religionspädagogik. Eine Wechselseitige Erschließung. Stuttgart: Kohlhammer Verlag.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 214
Number of citations: 0