Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Cyberwychowanie – cicha rewolucja w cyberprzestrzeni. O potrzebie cyberpedagogiki
  • Strona domowa
  • /
  • Cyberwychowanie – cicha rewolucja w cyberprzestrzeni. O potrzebie cyberpedagogiki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda /
  4. Artykuły / Articles

Cyberwychowanie – cicha rewolucja w cyberprzestrzeni. O potrzebie cyberpedagogiki

Autor

  • Tomasz Biernat Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku https://orcid.org/0000-0001-7875-0045

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.009

Słowa kluczowe

cyberwychowanie, cyberprzestrzeń, cyberprofilaktyka, cyberpedagogika

Abstrakt

W ciągu ostatnich dwóch dekad dokonała się cicha rewolucja w wychowaniu, w wyniku której wyłoniła się jego nowa postać – cyberwychowanie. Jest ono rezultatem dynamicznego rozwoju technologiczno-informacyjnego i powstania cyberprzestrzeni,
która stała się nowym środowiskiem aktywności człowieka oraz wychowania. Cyberśrodowisko stwarza odmienną, hipertekstualną rzeczywistość wychowawczą, która jest niejawna i oddziałuje w specyficzny sposób. Cyberwychowanie przebiega inaczej
niż w realnym środowisku. Obydwa rodzaje oddziaływań wychowawczych – analogowe i cyfrowe – wzajemnie na siebie oddziałują, co prowadzi do modyfikacji procesu wychowania. Powstanie cybeśrodowiska wychowawczego oraz cyberwychowania
stanowi duże wyzwanie dla dotychczasowej wiedzy i praktyki pedagogicznej. Ważnym zagadnieniem w tym kontekście jest problem cyberbezpieczeństwa wychowawczego oraz cyberprofilaktyki. Przedstawione analizy mogą stanowić argument na rzecz wyodrębnienia nowego nurtu w naukach o wychowaniu – cyberpedagogiki.

Bibliografia

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja. Warszawa: Sic!.

Bednarek, J. (2009). Teoretyczne i metodologiczne podstawy badań nad człowiekiem w cyberprzestrzeni. W: J. Bednarek i A. Andrzejewska (red.), Cyberświat –możliwości i zagrożenia (s. 30–32). Warszawa: Żak.

Bednarek, J. i Andrzejewska, A. (red.) (2014).Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Warszawa: Difin.

Bougsiaa, H., Cackowska, M., Kopciewicz, L. i Nowicki, T. (2016). Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Gdańsk: Katedra.

Bronfenbrenner, U. (1981). The Ecology of Human Development. Experiments by Nature and Design. Cambridge–London: Harvard University Press.

Bünyamin, A. (2017). Digitalization and Society. New York: Academic Research.

Castells, M. (2011). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cheung Wong, Y. (2010). Cyber-parenting: Internet Benefits, Risks and Parenting Issues. Journal of Technology in Human Services, 28(4), 252–273. https://doi.org/10.1080/15228835.2011.562629.

Cranford, C. (2015).Parenting in the Digital World: A Step-by-Step Guide to Internet Safety. Pobrano 2 marca 2022 z: https://cyberbullying.org/resources/educators.

Danae (2017). Cyberpokolenie uzależniło się od nowych technologii. Badanie Ośrodka Danae dla Bosch Polska. Pobrano 12 kwietnia 2022 z: https://www.pb.pl/cyberpokolenie-uzaleznilo-sie-od-technologii-866253.

Gajda, J. (2002). Media w edukacji. Kraków: Impuls.

Gajda, J., Juszczyk, S., Siemieniecki, B. i Wenta, K. (2000). Edukacja medialna. Toruń: Adam Marszałek.

Gottschalk, F. (2019). Impacts of Technology Use on Children: Exploring Literature on the Brain, Cognition and Well-being. Education Working Paper, 195. Pobrano 2 marca 2022 z: https://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf.

Graber, D. (2019).Raising Humans in a Digital World: Helping Kids Build a Healthy Relationship with Technology. Amacom.

Guerreschi, C. (2006). Nowe uzależnienia. Kraków: Salvator.

Hamann, V., Khaluf, Y., Botev, J., Divband Soorati, M., Ferrante, E., Kosak, O., Montanier, J.-M., Mostaghim, S., Redpath, R., Timmis, J., Veenstra, F., Wahby, M. i Zamuda, A. (2016). Hybrid Societies: Challenges and Perspectives in the Design of Collective Behavior in Self-organizing Systems.Frontiers in Robotics and AI, 3, 1–8.

Hinduja, S. i Patchin, J. W. (2021). Cyberbullying Fact Sheet: Identification, Prevention, and Response. Cyberbullying Research Center. Pobrano 2 marca 2022 z: https://cyberbullying.org/Cyberbullying-Identification-Prevention-Response-2021.pdf.

Hjarvard, S. (2013). The Medialization of Culture and Society. Routledge.

Howard, P. N., Neudert, L.-M., Prakash, N. i Vosloo, S. (2021). Digital Misinformation/Disinformation and Children. Pobrano 20 grudnia 2021 z: https://www.unicef.org/globalinsight/media/2096/file/UNICEF-Global-Insight-Digital-Mis-Disinformation-and-Children-2021.pdf.

Huk, T. (2014). Pedagogika medialna. Aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne. Kraków: Impuls.

Kardaras, N. (2017).Glow Kids: How Screen Addiction Is Hijacking Our Kids – And How to Break the Trance. St. Martin’s Griffin.

Keles, N. i Ergen, A. (red.) (2020).What’s Happening in Cyberspace?. Berlin–Bern–Bruxelles–New York–Oxford–Warszawa–Wien: Peter Lang.

Kleparski, G. i Klimek, B. (2003). Nie pytaj, kogo kształtuje Wielki Brat, bo on kształtuje właśnie ciebie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, 14, 223–227.

Kobylarek, A. (2009). Pomiędzy hipertekstem a hiperwięzią. O kształtowaniu się nowych wspólnot sieciowych. W: L. Jakubowska-Malicka, A. Kobylarek i M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Ponowoczesne konteksty edukacji – audiowizualność, cyberprzestrzeń, hipertekstualność. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.

Koziej, S. (2015). (Nie)wiedza rodziców na temat zagrożeń internetowych.Media i Społeczeństwo, 5, 153–160.

Latour, B. (2010). Przedmioty także posiadają sprawczość. W: E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przyszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia (s. 525–561). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Leato, S. i Phippen, A. (2021). Digital Children. John Catt Educational.

Lepa, A. (2000). Pedagogika mass mediów. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.

Lepa, A. (2007). O postawie selektywnego odbioru mediów.Paedagogia Christiana, 20(2), 101–112.

Lepa, A. (2012). Pedagogia mediosfery. Paedagogia Christiana, 30(2), 215–224.

Ładan, A. (2022). 40 proc. Polaków nie kontroluje poczynań własnych dzieci w internecie. Pobrano 2 marca 2022 z: https://www.computerworld.pl/news/40-Polakow-nie-kontroluje-poczynan-wlasnych-dzieci-w-internecie,435207.html.

McLuhan, M. (1970). Culture is Our Business. New York: McGraw-Hill.

Najwyższa Izba Kontroli [NIK] (2017).Zapobieganie i przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. Pobrano 16 lutego 2022 z: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-cyberprzemocy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy.html.

Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (2021).Nastolatki 3.0 Raport. Pobrano 27 grudnia 2021 z: https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html.

Norman, K. N. (2017). Cyberpsychology. An Introduction to Human-computer Interaction. Cambridge: Cambridge University Press.

Pew Research Center (2010). Millennials a Portrait of Generation Next: Confident. Connected. Open to Change. Pobrano 2 marca 2022 z: https://www.pewresearch.org/social-trends/2010/02/24/millennials-confident-connected-open-to-changer.

Postman, N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 2: Do They Really Think Differently? On the Horizon, 9(6), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424843.

Rudniański, J. (1975). Homo cogitans. O myśleniu twórczym i kryteriach wartości. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Rzecznik Praw Obywatelskich [RPO] (2019). Raport: Patotreści w internecie oglądało 37 proc. nastolatków. Pobrano 13 grudnia 2021 z: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/patotresci-w-internecie-niebezpieczna-codziennosc-naszych-dzieci.

Sarzała, D. (2010). Cyberprzestrzeń jako źródło zagrożeń procesu socjalizacji i wychowania. W: B. Chrostowska, E. Kantowicz i C. Kurowski (red.), Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku (s. 212–227). Toruń: Akapit.

Shapiro, J. (2020). Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.

Shayo, C., Olfman, L., Iriberri, A. i Igbaria, M. (2007). The Virtual Society: Its Driving Forces, Arrangements, Practices, and Implications. W: J. Gackenbach (red.), Psychology and the Internet. Intrapersonal, Interpersonal, and Transpersonal Implications (s. 187–219). Academic Press.

Siemieniecki, B. (red.) (2021). Pedagogika medialna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Solecki, R. (2017).Aktywność młodzieży w cyberprzestrzeni. Profilaktyka patologicznego używania internetu. Warszawa–Milanówek: Oficyna Wydawnicza Von Velke.

Spitzer, M. (2016). Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie. Słupsk: Dobra Literatura.

Strate, L. (1999). The Varieties of Cyberspace: Problems in Dfinition and Delimitation. Western Journal of Communication, 63(3), 382–412.

Toffler, A. (1986). Trzecia fala. Warszawa: PIW.

Urry, J. (2009). Socjologia mobilności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 570).

Wasilewski, J. (2013). Zarys definicyjny cyberprzestrzeni.Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 5(9), 225–234.

Whitty, M. T. (2016).Cyberpsychology: The Study of Individuals, Society and Digital Technologies. John Wiley & Sons.

Zdzieborski, J. (2012). Hipertekst – różnorodność rozumienia pojęcia. Forum Pedagogiczne, 2(2), 189–208.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Biernat.pdf

Opublikowane

2023-01-15

Jak cytować

1.
BIERNAT, Tomasz. Cyberwychowanie – cicha rewolucja w cyberprzestrzeni. O potrzebie cyberpedagogiki. Paedagogia Christiana [online]. 15 styczeń 2023, T. 49, nr 1, s. 163–179. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1331
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

cyberwychowanie, cyberprzestrzeń, cyberprofilaktyka, cyberpedagogika
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa