Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Doświadczanie (nie)sprawiedliwości społecznej przez młodych dorosłych
  • Strona domowa
  • /
  • Doświadczanie (nie)sprawiedliwości społecznej przez młodych dorosłych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda /
  4. Artykuły / Articles

Doświadczanie (nie)sprawiedliwości społecznej przez młodych dorosłych

Autor

  • Ewa Przybylska Warsaw University of Life Sciences https://orcid.org/0000-0001-8338-5484
  • Danuta Wajsprych WSB University in Gdańsk https://orcid.org/0000-0001-7555-1032

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.008

Słowa kluczowe

doświadczanie (nie)sprawiedliwości, wolność, równość, umowa społeczna

Abstrakt

W artykule podjęto próbę przedstawienia sposobów doświadczania fenomenu (nie)sprawiedliwości społecznej przez młodych dorosłych z dużych aglomeracji miejskich. W prezentowanym badaniu kategoria (nie)sprawiedliwości spełnia funkcję kryterium oceny relacji społecznych jako faktycznie doświadczanych, odgrywa więc rolę zasady/wzorca etycznej i moralnej idei, będącej zarazem efektem jednostkowego i wspólnotowego działania. Wychodząc z założenia, że doświadczanie tego fenomenu jest ciągłe i ściśle relacyjne, przyjęto, że znaczenia, jakie rozmówcy – w efekcie własnych osobistych doświadczeń – nadają (nie)sprawiedliwości, pozwalają na wgląd w procesy przyswajania ładu społecznego, tożsame z fenomenem całożyciowego uczenia się.
Świadomie wykraczając poza ramy metodologiczne narzucone przez fenomenografię, autorki dążą do poznania dominującej współcześnie w Polsce racjonalności partycypacji w ładzie społecznym (sprawiedliwość społeczna jest jego dominującą częścią),
ukształtowanej na skutek negocjacji między uczącym się podmiotem a światem zewnętrznym.

Bibliografia

Arystoteles (2008).Etyka nikomachejska. Transl. D. Gromska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barnard, A., McCosker, H. & Gerber, R. (1999). Phenomenography: A Qualitative Research Approach for Exploring Understanding in Health Care. Qualitative Health Research, 9(2), 212–226. https://doi.org/10.1177/104973299129121794.

Fraser, N. & Honnet, A. (2005). Redystrybucja czy uznanie. Debata polityczno-filozoficzna. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Friedman, M. & Friedman, R. (1985). Wolny wybór. Transl. J. Kwaśniewski. Warszawa: Wydawnictwo Aspekt.

Hobbes, T. (1954). Lewiatan. Transl. C. Znamierowski. Warszawa: PWN.

Kolańczyk, K. (2001). Prawo rzymskie. Warszawa: Wydawnictwo LexisNexis.

Kołakowski, L. (2011). Po co nam pojęcie sprawiedliwości społecznej? In: L. Kołakowski, Moje słuszne poglądy na wszystko (pp. 216–217). Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Krzemiński, I. (2021). Solidarność a narodziny demokratycznej Polski. Powtórzone interwencje socjologiczne 1981–2015. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji? In: A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Lang, W. (2005). Sprawiedliwość. In: H. Kubiak (ed.), Encyklopedia socjologii. Suplement (pp. 289–296). Warszawa: Oficyna Naukowa.

Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Margalit, A. (1996).The Decent Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Marton, F. (1988). Phenomenography: Exploring Different Conceptions of Reality. In: D. M. Fetterman (ed.), Qualitative Approaches to Evaluation in Education. The Silent Scientific Revolution (pp. 176–205). New York: Praeger.

Marton, F. (1994). On the Structure of Awareness. In: J. A. Bowden & E. Walsh (eds.), Phenomenographic Research: Variations in Method (pp. 89–100). Melbourne: Office of the Director, EQARD, RMIT University Press.

Miklaszewska, J. (2016). Liberałowie i komunitaryści o wolności i sprawiedliwości. Prakseologia, 158(2), 15–33.

Nozick, R. (2010).Anarchia, państwo i utopia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Nussbaum, M. C. (2016).Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Transl. Ł. Pawłowski. Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna.

Porębski, C. (1999). Umowa społeczna. Renesans idei. Kraków: Znak.

Rawls, J. (2009).Teoria sprawiedliwości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sandel, M. J. (2013). Sprawiedliwość: Jak postępować słusznie?. Transl. O. Siara. Warszawa: Kurhaus Publishing.

Sandel, M. J. (2020). Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku. Transl. A. Chromik & T. Sikora. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sen, A. (2006).Identity and Violence: The Illusion of Destiny. New York: W.W. Norton.

Sen, A. (2009). The Idea of Justice. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Szlachta, B. (2004). Sprawiedliwość. In: B. Szlachta (red.), Słownik społeczny (pp. 1343–1382). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Thomas Aquinas, St (1970). Suma teologiczna. Vol. 18: O sprawiedliwości, II–II (qu. 57–80). Transl. F. W. Bednarski. London: Katolicki Ośrodek Wydawniczy “Veritas”.

Usher, R., Bryant, I. & Johnston, R. (1997). Adult Education and the Postmodern Challenge. Learning Beyond the Limits. London–New York: Routledge.

Walzer, M. (2008). Sfery sprawiedliwości Obrona pluralizmu i równości. Transl. M. Szczubiałka. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Wróbel, P. (2013). Postulat sprawiedliwości społecznej a idea sprawiedliwości. Studia Socialia Cracoviensia, 8(1), 135–150. http://dx.doi.org/10.15633/ssc.434.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Przybylska, Wajsprych.pdf (English)

Opublikowane

2023-01-15

Jak cytować

1.
PRZYBYLSKA, Ewa & WAJSPRYCH, Danuta. Doświadczanie (nie)sprawiedliwości społecznej przez młodych dorosłych. Paedagogia Christiana [online]. 15 styczeń 2023, T. 49, nr 1, s. 145–162. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 382
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

doświadczanie (nie)sprawiedliwości, wolność, równość, umowa społeczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa