Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Young Adults’ Experience of Social (In)justice
  • Home
  • /
  • Young Adults’ Experience of Social (In)justice
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 49 No. 1 (2022): Paedagogia Christiana /
  4. Articles

Young Adults’ Experience of Social (In)justice

Authors

  • Ewa Przybylska Warsaw University of Life Sciences https://orcid.org/0000-0001-8338-5484
  • Danuta Wajsprych WSB University in Gdańsk https://orcid.org/0000-0001-7555-1032

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.008

Keywords

experiencing (in)justice, freedom, equality, social contract

Abstract

This article attempts to present the ways in which the phenomenon of social (in)justice is experienced by young adults from large urban areas. In the presented study, the category of (in)justice fulfils the function of a criterion for evaluating social relations as actually experienced, thus playing the role of a principle/template of an ethical and moral idea, being at the same time the effect of individual and community action. Based on the assumption that the experience of this phenomenon is continuous and strictly relational, it was assumed that the meanings given to (in)justice as a result of interlocutors’ personal experiences, allow an insight into the processes of assimilation of social order, identical to the phenomenon of lifelong learning. Consciously going beyond the methodological framework imposed by phenomenography, the Authors aim at understanding the rationality of participation in the social order, dominant in today’s Poland (and social justice is its dominant part), shaped as a result of negotiations between the learning subject and the external world.

References

Arystoteles (2008).Etyka nikomachejska. Transl. D. Gromska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barnard, A., McCosker, H. & Gerber, R. (1999). Phenomenography: A Qualitative Research Approach for Exploring Understanding in Health Care. Qualitative Health Research, 9(2), 212–226. https://doi.org/10.1177/104973299129121794.

Fraser, N. & Honnet, A. (2005). Redystrybucja czy uznanie. Debata polityczno-filozoficzna. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Friedman, M. & Friedman, R. (1985). Wolny wybór. Transl. J. Kwaśniewski. Warszawa: Wydawnictwo Aspekt.

Hobbes, T. (1954). Lewiatan. Transl. C. Znamierowski. Warszawa: PWN.

Kolańczyk, K. (2001). Prawo rzymskie. Warszawa: Wydawnictwo LexisNexis.

Kołakowski, L. (2011). Po co nam pojęcie sprawiedliwości społecznej? In: L. Kołakowski, Moje słuszne poglądy na wszystko (pp. 216–217). Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Krzemiński, I. (2021). Solidarność a narodziny demokratycznej Polski. Powtórzone interwencje socjologiczne 1981–2015. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji? In: A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Lang, W. (2005). Sprawiedliwość. In: H. Kubiak (ed.), Encyklopedia socjologii. Suplement (pp. 289–296). Warszawa: Oficyna Naukowa.

Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Margalit, A. (1996).The Decent Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Marton, F. (1988). Phenomenography: Exploring Different Conceptions of Reality. In: D. M. Fetterman (ed.), Qualitative Approaches to Evaluation in Education. The Silent Scientific Revolution (pp. 176–205). New York: Praeger.

Marton, F. (1994). On the Structure of Awareness. In: J. A. Bowden & E. Walsh (eds.), Phenomenographic Research: Variations in Method (pp. 89–100). Melbourne: Office of the Director, EQARD, RMIT University Press.

Miklaszewska, J. (2016). Liberałowie i komunitaryści o wolności i sprawiedliwości. Prakseologia, 158(2), 15–33.

Nozick, R. (2010).Anarchia, państwo i utopia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Nussbaum, M. C. (2016).Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Transl. Ł. Pawłowski. Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna.

Porębski, C. (1999). Umowa społeczna. Renesans idei. Kraków: Znak.

Rawls, J. (2009).Teoria sprawiedliwości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sandel, M. J. (2013). Sprawiedliwość: Jak postępować słusznie?. Transl. O. Siara. Warszawa: Kurhaus Publishing.

Sandel, M. J. (2020). Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku. Transl. A. Chromik & T. Sikora. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sen, A. (2006).Identity and Violence: The Illusion of Destiny. New York: W.W. Norton.

Sen, A. (2009). The Idea of Justice. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Szlachta, B. (2004). Sprawiedliwość. In: B. Szlachta (red.), Słownik społeczny (pp. 1343–1382). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Thomas Aquinas, St (1970). Suma teologiczna. Vol. 18: O sprawiedliwości, II–II (qu. 57–80). Transl. F. W. Bednarski. London: Katolicki Ośrodek Wydawniczy “Veritas”.

Usher, R., Bryant, I. & Johnston, R. (1997). Adult Education and the Postmodern Challenge. Learning Beyond the Limits. London–New York: Routledge.

Walzer, M. (2008). Sfery sprawiedliwości Obrona pluralizmu i równości. Transl. M. Szczubiałka. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Wróbel, P. (2013). Postulat sprawiedliwości społecznej a idea sprawiedliwości. Studia Socialia Cracoviensia, 8(1), 135–150. http://dx.doi.org/10.15633/ssc.434.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Przybylska, Wajsprych.pdf

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
PRZYBYLSKA, Ewa & WAJSPRYCH, Danuta. Young Adults’ Experience of Social (In)justice. Paedagogia Christiana [online]. 15 January 2023, T. 49, nr 1, s. 145–162. [accessed 28.5.2023]. DOI 10.12775/PCh.2022.008.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 49 No. 1 (2022): Paedagogia Christiana

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 72
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

experiencing (in)justice, freedom, equality, social contract
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop