Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Saving Humanity: Despair and Death as Pedagogical Challenges while Caring about Human Existence
  • Home
  • /
  • Saving Humanity: Despair and Death as Pedagogical Challenges while Caring about Human Existence
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 47 No. 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Pedagogical Personalism and God

Saving Humanity: Despair and Death as Pedagogical Challenges while Caring about Human Existence

Authors

  • Julita Orzelska Uniwersytet Szczeciński https://orcid.org/0000-0002-2539-1736

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.009

Keywords

existentially valid education, ‘the will of sense’, despair and death as valuable existential experience, ‘working through’ despair to care about quality of life, a person’s concern with protecting their fate, existential insecurity

Abstract

The concepts analysed in this paper pertain to despair and death, since these are insufficiently present in pedagogical narrations. Despair and death, which accompany our existential experience throughout our lives, are most frequently treated one-sidedly, pejoratively, and presented as an expression of human evil. The thoughts of Paul Tillich, Viktor Frankl, Vittorino Andreoli and Krystian Lupa open a space for understanding despair and death as existential challenges a person needs to be capable of facing and should treat as valuable experience; an experience which creates an opportunity for a new dimension in our own appreciation of life.
For this reason, an existentially oriented education seems to enable serious thought about a person in the context of their entire life.

References

Andreoli, V. (2009). Zrozumieć cierpienie. Aby ból ustąpił radości [Understand suffering. So pain can give in to joy]. Trans. M. Bielawski. Kraków: Homini.

Bosmans, P. (1991). Być człowiekiem [Be human]. Trans. F. Żołnowski. Warsaw: Wydawnictwo Salezjańskie.

Frankl, V. E. (1971). Homo patiens. Trans. R. Czernecki, J. Morawski. Warsaw: PAX.

Frankl, V. E. (2010). Wola sensu. Założenia and zastosowanie logoterapii [Will to meaning. Foundations and Applications of Logotheraphy]. Trans. A. Wolnicka. Warsaw: Czarna Owca.

Frankl, V. E. (2014). Człowiek w poszukiwaniu sensu [Man’s search for meaning]. Trans. A. Wolnicka. Warsaw: Czarna Owca.

Gonet, K. (2002). Jak by to powiedzieć… Rozmowy z Krystianem Lupą [How to put it… Conversation with Krystian Lupa]. Kraków: Wydawnictwo Krakowskie.

Frąckowiak, T. (2007). O pedagogice nadziei. Fascynacje and asocjacje aksjologiczne [About pedagogy of hope. Axiological fascinations and associations]. Poznań: UAM.

Lupa, K. (1999). Rozmowa. Entretien avec Michel Archimbaud [Conversations. Entretien avec Michel Archimbaud], ed. J. Baillon. Kraków: Centre National du Theatre, Paris, C&D.

Lupa, K. (2003a). Podglądania [Snoopings]. Warsaw: WAB.

Lupa, K. (2003b). Utopia 2. Penetracje [Utopia 2. Penetrations]. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Merton, T. (2005). Piękno pustyni [The Wisdom of the Desert]. Trans. K. Stankiewicz. Kraków: Salwador.

Szczepański, J. (1988). Sprawy ludzkie [Human issues]. Warsaw: Czytelnik.

Tischner, J. (2012). Filozofia dramatu [Philosophy of drama]. Kraków: Znak.

Tischner, J. (2013). O człowieku. Wybór pism filozoficznych [About a man. Selection of philosophical writings], ed. A. Bobko, M. Kozak. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Tillich, P. (1994). Męstwo bycia [The Courage to Be]. Trans. H. Bednarek. Poznań: Rebis.

Tillich, P. (2004). Teologia systematyczna, t. II [Systematic Theology, Vol. II]. Trans. J. Marzęcki. Kęty: Antyk.

Twardowski, J. (1979). Poezje wybrane [Selected poems]. Warsaw: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Twardowski, J. (1993). Wiersze [Poems]. Białystok: Łyk.

Walczak, P. (2007). Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych [Education as meeting. Józef Tischner’s philosophy of a man as a source of pedagogical inspiration]. Kraków: Impuls.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Orzelska_189-208.pdf

Published

2021-08-16

How to Cite

1.
ORZELSKA, Julita. Saving Humanity: Despair and Death as Pedagogical Challenges while Caring about Human Existence. Paedagogia Christiana. Online. 16 August 2021. Vol. 47, no. 1, pp. 189-207. [Accessed 21 May 2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.009.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 47 No. 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Section

Pedagogical Personalism and God

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 835
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

existentially valid education, ‘the will of sense’, despair and death as valuable existential experience, ‘working through’ despair to care about quality of life, a person’s concern with protecting their fate, existential insecurity
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop