Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

The Image of Child and Childhood in Personalistic Pedagogy
  • Home
  • /
  • The Image of Child and Childhood in Personalistic Pedagogy
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 47 No. 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Pedagogical Personalism and God

The Image of Child and Childhood in Personalistic Pedagogy

Authors

  • Bożena Matyjas Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0002-8266-7516

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.008

Keywords

child, childhood, Christian personalism, personalistic pedagogy

Abstract

The article discusses the image of child and childhood in the contemporary pedagogy, based on philosophical, anthropological and ontological views of personalistic pedagogy. The personalistic pedagogy is grounded in the theory of human being (philosophical anthropology, philosophy of the human person). The person/man/child, understood as a value with such attributes as dignity, autonomy, uniqueness, integrity and rights, is a focus of attention for personalistic pedagogy. In terms of personalistic pedagogy, the child is perceived as the whole (complete) human person. The child, along with his/her childhood, is recognised as a subject/
/co-creator of self-development, growing up, continuous development of human nature, including both one’s own well-being and the common/public weal. Family as a natural living environment, plays a key role in the process of child-rearing. The article considers personalistic pedagogy as an important paradigm of research into the child and childhood.

References

Adamski, F. (1999). Poza kryzysem tożsamości w kierunku pedagogiki personalistycznej. W: J. Kostkiewicz (red.), Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej (s. 73– 78). Stalowa Wola: WNS KUL.

Adamski, F. (2005). Personalizm i pedagogika personalistyczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 4 (s. 349–353). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Adamski, F. (2013). Pedagogika chrześcijańska pedagogiką personalistyczną. Pedagogia Christiana, 31/1, 107–120.

Bartnik, C. S. (2000). Dogmatyka katolicka. Lublin: KUL.

Brągiel, J., Matyjas, B., Segiet, K. (2019). Dzieciństwo – w stronę poznania, zrozumienia i zmiany. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Chrost, S. (2013). Homo capax Dei jako ideał wychowania. Kraków: Impuls.

Forma, P. (2016). Dziecięca kreacja biografii w rodzinach wielodzietnych. Kraków: Impuls.

Godawa, G. (2017). Integralna wizja człowieka jako fundament kultury i wychowania. Analecta Cracoviensia, 49, 319–340.

Granat, W. (1985). Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej. Poznań: Towarzystwo Teologów Dogmatyków.

Izdebska, J. (2005). Dzieciństwo przed szklanym ekranem telewizora i komputera – nowe jego oblicze. W: J. Izdebska, T. Sosnowski (red.), Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa. Białystok: Trans Humana.

Izdebska, J. (2006). Dom rodzinny postrzegany przez dzieci. W kontekście społeczno-kulturowych zróżnicowań współczesnej rodziny. Białystok: Trans Humana.

Izdebska, J. (2016). Dzieciństwo. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 305–315). Radom: Wydawnictwo POLWEN.

Jarosz, E. (2008). Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jarosz, E. (2017). Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. Pedagogika Społeczna, 64/2, 57–81.

Jarosz, E. (2018). Partycypacja społeczna dzieci – szkic z rozwoju interdyscyplinarnego dyskursu. W: M. Michalak (red.), Prawa dziecka wczoraj, dziś i jutro – perspektywa korczakowska, t. 2 (s. 285–303). Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka.

Kiereś, B. (2010). Podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej. W: M. Nowak, P. Magier, J. Szewczak, (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna (s. 95–102). Lublin: Gaudium.

Kiereś, B. (2015). U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Kiereś, B. (2016). Personalizm w pedagogice. Polska Myśl Pedagogiczna, 2(2), 271–281.

Kunowski, S. (2000). Problematyka współczesnych systemów wychowania. Kraków: Impuls.

Łopatka, A. (2000). Dziecko. Jego prawa człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze Iris.

Matyjas, B. (2003). Dzieciństwo w rodzinie bezrobotnych w środowisku małego miasta (na przykładzie Pińczowa). Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Matyjas, B. (2008). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Matyjas, B. (2012). Dzieciństwo na wsi. Warunki życia i edukacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Matyjas, B. (2017). Topos dzieciństwa wielkomiejskiego. Warunki socjalizacyjno-edukacyjne dzieci w wieku szkolnym. Warszawa: Difin.

Milerski, B., Śliwerski, B. (red.). (2000). Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa: PWN.

Nowak, M. (1996). O pedagogikę wrażliwą na osobę i wspólnoty osób. Roczniki Nauk Społecznych, 24 (2), 31–52.

Nowak, M. (1998). Ku nowej edukacji zorientowanej na osobę. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna – dylematy teorii i praktyki (s. 115–130). Kraków: Impuls.

Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: KUL.

Nowak, M. (2006). Pedagogika personalistyczna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1 (s. 232–247). Warszawa: PWN.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: WAiP

Segiet, K. (2000). Dziecko w wielkim mieście. Poznań: Oficyna Wydawnicza G& P.

Segiet, K. (2007). Wizja dziecka jako osoby (refleksja antropologiczna i teologiczna). W: K. Segiet (red.), Dziecko i dzieciństwo. W kręgu pytań i poszukiwań teoretyczno-badawczych. Poznań: Książka i Wiedza.

Segiet, K. (2010). Dziecko i dzieciństwo jako wartość. Chowanna, 34/1, 129–137.

Segiet, K. (2011). Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Smolińska-Theiss, B. (1993). Dzieciństwo w małym mieście. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Smolińska-Theiss, B. (1995). Trzy nurty badań nad dzieciństwem. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10.

Smolińska-Theiss, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem. Chowanna, 34/1, 13–26.

Smolińska-Theiss, B. (2014). Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Starnawski, W. (2014). Dwa sposoby uprawiania filozofii w wychowaniu. Seminare, 35(1), 81–87.

Szczepska-Pustkowska, M. (2009). Kategoria dziecka i dzieciństwa w nowożytnej myśli pedagogicznej. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (s. 79–122). Warszawa: WAiP.

Szczepska-Pustkowska, M. (2011). Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji). Kraków: Impuls.

Szczepska-Pustkowska, M. (2012). W stronę filozofii dzieciństwa. Adultystyczna wizja dziecka i dzieciństwa z Arystotelesem w tle. Przegląd Pedagogiczny, 21(1), 35–49.

Szewczyk, W. (1998). Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Tarnów: BIBLOS.

Sztaba, M. (2011). Troska bł. Jana Pawła II o etyczno-moralne podstawy życia społecznego. Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów.

Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Gdańsk: GWP.

Śliwerski, B. (2012). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.

Tyluś, U. (2014). Wprowadzenie do studiowania pedagogiki. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego.

Wierzbicki, A. (2016). Osoba. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 694–697). Radom: Wydawnictwo POLWEN.

Wojtyła, K. (1961). Personalizm tomistyczny. Znak, 83, 664–675.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Matyjas_165-188.pdf (Język Polski)

Published

2021-08-16

How to Cite

1.
MATYJAS, Bożena. The Image of Child and Childhood in Personalistic Pedagogy. Paedagogia Christiana. Online. 16 August 2021. Vol. 47, no. 1, pp. 165-187. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 47 No. 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Section

Pedagogical Personalism and God

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 8342
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

child, childhood, Christian personalism, personalistic pedagogy
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop