Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Family Socio-Economic Status and Chances of School Success
  • Home
  • /
  • Family Socio-Economic Status and Chances of School Success
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 31 (2020) /
  4. Brief research articles

Family Socio-Economic Status and Chances of School Success

Authors

  • Szymon Borsich Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz, Poland https://orcid.org/0000-0001-9635-7087
  • Maria Deptuła Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz, Poland https://orcid.org/0000-0003-3888-7623

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2020.028

Keywords

educational opportunities, socioeconomic status, sense of competence

Abstract

The article answers the question of how the chances of pupils getting good and very good grades in Polish and maths lessons over two years in their fourth and fifth year of learning
change depending on family socioeconomic status (SES). The results reveal that the chances differed by the family socioeconomic status and were not levelled up over two years of learning. Children with a low SES were disadvantaged, which may have a negative impact on the development of a sense of competence underpinning the developmental task attributed to this life stage.

References

Dolata, R., & Jarnutowska, E. (2014). Czynniki statusowe a wyniki nauczania [Status Factors and Academic Performance]. In: R. Dolata (Ed.), Czy szkoła ma znaczenie? Zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym oraz jego pozaszkolne i szkolne uwarunkowania [Does School Matter? Diverging Academic Performance after the First Phase of Education and its Out-of-School and In-School Determinants, vol. 2], (pp. 177–233). Warszawa: IBE.

Erikson, E. H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo [Childhood and Society]. Translated by P. Hejmej. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Ganzeboom, H. (2010a). A new International Socio-Economic Index [ISEI] of Occupational Status for the International Standard Classification of Occupation 2008 [ISCO-08] Constructed with Data from the ISSP 2002–2007; With an Analysis of the Quality of Occupational Measurement in ISSP. 2002–2007. Retrieved 26 August 2017 from http://www.harryganzeboom.nl/pdf/2010-ganzeboom-isei08-issp-lisbon-(paper).pdf.

Ganzeboom, H. (2010b) International Standard Classification of Occupations Isco-08 with Isei-08 Scores. Retrieved 26 August 2017 from http://www.harryganzeboom.nl/isco08/isco08_with_isei.pdf.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF

Published

2020-12-30

How to Cite

1.
BORSICH, Szymon & DEPTUŁA, Maria. Family Socio-Economic Status and Chances of School Success. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 30 December 2020, T. 2, nr 31, s. 219–226. [accessed 30.3.2023]. DOI 10.12775/PBE.2020.028.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 31 (2020)

Section

Brief research articles

Stats

Number of views and downloads: 269
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

educational opportunities, socioeconomic status, sense of competence
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop