Polish Society in the Face of Contemporary Changes in the Education System
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2019.021Keywords
education, education system, public opinion, knowledge-based societyAbstract
The article discusses the role and significance of knowledge and education in the contemporary Polish society and presents the changes in the national education system from the perspective of successive reforms and their social perception. Particular attention was paid to the last reform of the education system – from December 2016, which since the beginning of work on it has aroused a lot of social emotions and caused controversies and has not ceased to cause them more than a year after it was in force. The authors of the article draw attention to the need to adapt curricula and teaching methods to contemporary realities, but also emphasize the dangers of introducing socially controversial changes to the education system that cause objections among citizens, especially parents of school-age children.
References
Adamowicz, M., Kmieciński, M. (2016). Funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce w okresie transformacji systemowej. Rozprawy Społeczne, 4(10), pp. 39–45.
Boguszewski, R. (2008). Polacy o proponowanych zmianach w systemie edukacji. Komunikat z badań. CBOS, 178.
Boguszewski, R. (2013). Wartości i normy, komunikat z badań. CBOS, 111.
Boguszewski, R. (2018). Ocena systemu edukacji po roku od wprowadzenia reformy. Komunikat z badań. CBOS, 122.
Boguszewski, R., Głowacki, A. (2017). Polacy o reformie systemu edukacji. Komunikat z badań. CBOS,16.
Gendźwił, A. (2009). Polacy o upowszechnieniu edukacji przedszkolnej i obniżeniu wieku szkolnego. Komunikat z badań. CBOS, 122.
Gerlach, R. (ed.) (2017). Edukacja dla przyszłości w świetle wyzwań XXI wieku. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Głowacki, A. (2017). Czy reforma edukacji powinna zostać poddana pod głosowanie w referendum? Komunikat z badań. CBOS, 57.
Głowacki, A. (2017a). Czy warto się kształcić? Komunikat z badań. CBOS, 62.
GUS (2017). Rocznik statystyczny 2016. Warszawa: GUS.
Kowalczuk, K. (2009). Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym postrzeganiu w latach 1993–2009. Komunikat z badań. CBOS, 163.
Kowalczuk, K. (2013). Czy sześciolatki powinny iść do szkoły? Komunikat z badań. CBOS, 90.
Kwiatkowski, S. (red.) (2018). Kompetencje przyszłości, Warszawa: Wydawnictwo FESE.
Mościbrodzka, M. (2014). Wykorzystanie metod wielowymiarowej analizy porównawczej w badaniu rozwoju edukacji w krajach Unii Europejskiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 1(298), pp. 19–35.
Nowak, B.M., Krawczyk, J. (2014). Uczestnictwo dziecka sześcioletniego w edukacji szkolnej. Raport z badań. Warszawa: Wydawnictwo Pedagogium.
OECD (2016). Education at a Glance 2016: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.
Rabczuk, W. (2014). Finlandia – model edukacyjny dla Polski? In: B.M. Nowak, J. Krawczyk (eds.). Problemy i wyzwania współczesnej pedagogiki szkolnej (pp. 39–49). Warszawa: Wydawnitwo, Pedagogium.
Ślusarz, B. (1999). Istota zmian w systemie edukacji w aspekcie integracji Polski z Unią Europejską. In: E. Raczyńska-Patalasowa (ed.). Zarządzanie i finansowanie w systemie edukacji w Polsce a integracja z Unią Europejską (pp. 69 – 82). Zielona Góra: Wydawnictwo WSP.
Smoczyńska, A (2005). Kompetencje kluczowe. Realizacja koncepcji na poziomie szkolnictwa obowiązkowego. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Smoczyńska, A. (2014). The System of Education in Poland. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Szyszka, M. (2010). Edukacja w Polsce – konieczność reformy i nowe wyzwania. Roczniki Nauk Społecznych, 2(38), pp. 255–274.
Trajer, J., Paszek A., Iwan S. (2012). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wydawnictwo PWE.
Wciórka B. (1998). Ocena polskiego szkolnictwa, społeczne poparcie dla reformy. Komunikat z badań. CBOS, 68.
Wciórka, B. (2000). Reforma edukacji. Pierwsze doświadczenia, nadzieje i obawy. Komunikat z badań. CBOS, 40.
Wciórka, B. (2005). Jak szkoły średnie przygotowują młodzież do życia? Komunikat z badań. CBOS, 82.
Wciórka, B. (2007). Społeczny wizerunek polskiej szkoły. Komunikat z badań. CBOS, 91.
Wyrozębski, P., Juchnowicz, M., Metelski, W. (2012). Wiedza, dojrzałość, ryzyko w zarządzaniu projektami. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 472
Number of citations: 0