Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Wisdom as an Expression of Developmental Transformations Through the Lens of Integral Theory/ Mądrość jako wyraz transformacji rozwojowych w optyce integralnej
  • Strona domowa
  • /
  • Wisdom as an Expression of Developmental Transformations Through the Lens of Integral Theory/ Mądrość jako wyraz transformacji rozwojowych w optyce integralnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 27 (2018) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Wisdom as an Expression of Developmental Transformations Through the Lens of Integral Theory/ Mądrość jako wyraz transformacji rozwojowych w optyce integralnej

Autor

  • Aneta Gop http://orcid.org/0000-0002-7808-0835

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.025

Słowa kluczowe

wisdom, perspectivism, psychological development, integral theory, meditation

Abstrakt

The goal of this article is to present the integral researchers’ outlook on wisdom. Its integral context is associated with vertical developmental transformation processes, expressed, among others, by the growing ability to perceive multiple uncommon perspectives and to create multidimensional images of reality – a sort of advanced multidimensional systems. The article is summarised by guidelines towards education, so that its goal is to strive for wisdom. These are, for example, dissemination of knowledge supported by research on the development of post-formal abilities, the use of dialogical methods and meditation exercises in education as well as learning and practice of identifying perspectives and their intentional choice.

Bibliografia

Bujacz, A. (2012). Wykorzystanie analizy protokołu w badaniach nad projektowaniem. W: W.J. Paluchowski, A. Bujacz, P. Haładziński, L. Kaczmarek (red.), Nowoczesne metody badawcze w psychologii (s. 89-107). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Brown, B. C. (2011). Conscious leadership for sustainability: How leaders with a late-stage action logic design and engage in sustainability initiatives. Human and Organizational Systems. Santa Barbara: Fielding Graduate University. Via: https://integral-life-home.s3.amazonaws.com/Brown_2011_Conscious_Leadership_for_Sustainability_Executive_Summary.pdf.

Commons, M. L., Ross S. N., Bresette, L. M. (2011). The connection among postformal thought, stage transition, persistence, and ambition and major scientific innovations. W: C. Hoare (red.), Oxford handbook of reciprocal adult development and learning. New York: Oxford University Press.

Cook-Greuter, S. R. (2004). Making the case for a developmental perspective. Industrial and Commercial Training, 36(7), s. 275–281, DOI: https://doi.org/10.1108/00197850410563902.

Esbjorn-Hargens, S., Wilber, K. (2006). Toward a comprehensive integration of science and religion: A post-metaphisical approach (s. 523-546). W: P. Clayton, Z. Simpson (red.). The Oxford Handbook of Religion and Science. Oxford: Oxford University Press.

Galla, B.M., Kaiser-Greenland, S., Black, D.S. (2016). Mindfulness training to promote self-regulation in Youth: Effects of the Inner Kids Program. W: K.A. Schonert-Reichl, R.W. Roeser (red.). Handbook of mindfulness in education: Integrating theory and research into practice (s. 295-312). New York: Springer.

Goodman, T.A., Kaiser-Greenland, S. (2009). Mindfulness with children: Working with difficult emotions. W: F. Dionna (red.). Clinical handbook of mindfulness (s. 417-429). New York: Springer.

Gop, A. (2016). Mindfulness in educational context – theory, research and practice. International Journal of Pedagogy, Innovations and New Technologies, 3(2), s. 2-9, DOI: 10.5604/01.3001.0009.5078.

Jankowski, T., Holas, P. (2009). Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii. Studia Psychologiczne, 47(4), s. 59-79.

Jankowski, T., Holas, P. (2014). Metacognitive model of mindfulness. Consciousness and Cognition, 28, s. 64-80, DOI:10.1016/j.concog.2014.06.005.

Kielar, M. B. (2012). Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Kielar, M. B. (2015). Rozwój osób dorosłych w świetle teorii konstruktywistyczno-rozwojowej. Pedagogika Społeczna, 2, s. 53–70.

Kielar, M. B. (2016). Przeszkody na drodze ku postkonwencjonalnym poziomom moralności i poznania. Forum Pedagogiczne, 2(1), s. 169-183.

Kielar, M. B. (2017). Praktyka obierania perspektyw jako instrument rozwoju. Rocznik Andragogiczny, 24, s. 41–59.

Kielar, M. B., Gop, A. (2012). Integralny Pluralizm Metodologiczny – postdyscyplinarne podejście do badań naukowych. Ruch Pedagogiczny, nr 1, s. 25–40

Kielar, M. B., Gop, A. (2012a). Integralny Pluralizm Metodologiczny. Teoria i badania naukowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Miller, J. P. (2010). Whole child education. Toronto: University of Toronto Press.

Murray, T. (2008). Exploring epistemic wisdom: Ethical and practical implications of integral theory and methodological pluralism for collaboration and knowledge-building. Artykuł prezentowany na 1st Biannual Integral Theory Conference, John F. Kennedy University. Pleasant Hill, CA, August 2008.

Murray, T. (2015a). On the development of beliefs vs. capacities (Post-Metaphysical Approaches To Integral Beliefs and Skills, Part 1). Journal of Integral Theory and Practice, 10(1), s. 49–65.

Murray, T. (2015b). Negative capability, knowledge, and wisdom (Post-Metaphysical Approaches To Integral Beliefs and Skills, Part 2). Journal of Integral Theory and Practice, 10(1), s. 66–77.

Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin J. A., Freedman, B. (2006). Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62, s. 373-386, DOI: 10.1002/jclp.20237.

Stein, Z. (2010). Now you get it, now you don’t. Developmental differences in the understanding of Integral Theory and Practice. W: S. Esbjorn-Hargens (red.). Integral theory in action: Applied, theoretical, and constructive perspectives on the AQAL model. New York: Sunny Press.

Steuden, S., Brudek, P., Florczyk, Ł. (2016). Mądrość jako efekt pozytywnego starzenia się. Perspektywa psychologiczna. Forum Teologiczne, 17, s. 73-87.

Sternberg, R. (2001). Why schools should teach for wisdom: The balance theory of wisdom in educational settings. Educational Psychologist, 36(4), s. 227-245, DOI: http://dx.doi.org/10.1207/S15326985EP3604_2.

Walsh, R. (2012). Wisdom. An integral view. Journal of Integral Theory and Practice, 7(1), s. 1-21.

Walsh, R. (2014a). The World’s Great Wisdom: An Integral Overview. W: R. Walsh, (red.), The World’s Great Wisdom. Timeless Teachings from Religions and Philosophies (s. 213-241). Albany: State University of New York Press.

Walsh, R. (2014b), Reviving wisdom. What will it take? W: R. Walsh, (red.). The World’s Great Wisdom. Timeless Teachings from Religions and Philosophies (s. 243-250). Albany: State University of New York Press.

Walsh, R. (2015a). Wise ways of seeing: Wisdom and perspectives. Integral Review, 11(2), s. 156-174.

Walsh, R. (2015b). What is wisdom? Cross-cultural and cross-disciplinary syntheses. Review of General Psychology, 19(3), s. 278-293, DOI: http://dx.doi.org/10.1037/gpr0000045.

Walsh, R., Shapiro, S. (2006). The meeting of meditative disciplines and Western psychology: A mutually enriching dialogue. American Psychologist, 61(3), s. 227-239, DOI: http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.61.3.227.

Walsh, R., Reams, J. (2015). Studies of wisdom: A special issue of Integral Review. Integral Review, 11(2), s. 1-6.

Wilber, K. (1997). Krótka historia wszystkiego. Warszawa: Wydawnictwo J. Santorski & Co.

Wilber, K. (2000a), Sex, ecology, spirituality: The spirit of evolution. Boston & London: Shambhala.

Wilber, K. (2000b). Waves, streams, states and self: Further considerations for an integral theory of consciousness. Journal of Consciousness Studies, 7, s. 145–176.

Wilber, K. (2007b). The Integral Vision. A Very Short Introduction to the Revolutionary Integral Approach to Life, God, the Universe, and Everything. Boston & London: Shambhala.

Wilber, K. (2007a). Integral spirituality: A startling new role for religion in the modern and postmodern world. Boston & London: Integral Books.

Wilber, K. (2016). Integral Meditation: Mindfulness as a Way to Grow Up, Wake Up, and Show Up in Your Life. Boulder: Shambhala.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-11-29

Jak cytować

1.
GOP, Aneta. Wisdom as an Expression of Developmental Transformations Through the Lens of Integral Theory/ Mądrość jako wyraz transformacji rozwojowych w optyce integralnej. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 29 listopad 2018, T. 2, nr 27, s. 203–220. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.025.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 27 (2018)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 594
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wisdom, perspectivism, psychological development, integral theory, meditation
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa