Learning Systems. Development of Professional Competences of School Heads and Teachers
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2018.023Keywords
educational policy, educational leadership, self-determination theoryAbstract
The aim of the article is to provoke reflection on the professional competences of head teachers of schools and of teachers, especially in the area of educational leadership. Research on this subject (among others, Mazurkiewicz, 2011, 2014, 2014a) shows that the dominant tradition of education in the Polish school leads to a reduced vision of leadership perceived as a strategy for managing the institution and for exercising control over the staff/students. The consequence is the alienation of school heads who focus on solving administrative problems, and to a small extent engage in educational problems. A similar dilemma applies to teachers who, in spite of their knowledge of many teaching methods and tools, use common patterns in their contact with the student. The article proposes getting out of the crisis by referring to Richard Ryan and Edward Deci’s theory of self-determination, which puts emphasis on building positive motivation through the implementation of such needs as autonomy, competence, and affiliation. The implementation of this concept in the field of education can increase the involvement of all entities that are a part of the education process, which in turn is a guarantee of greater efficiency and educational success.
References
Bąk, O. (2015). Informacje zwrotne w szkole. Perspektywa nauczycieli i uczniów. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 3(71), pp. 85–100.
Bertalanffy von, L. (1984). Ogólna teoria systemów: podstawy, rozwój, zastosowania. Warszawa: PWN.
Caena, F. (2014). Teacher competence frameworks in Europe: policyas-discourse and policy-as-practice. European Journal of Education, 3(49), pp. 311–331.
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development and health. Canadian Psychology, 49, 3, pp. 181–185.
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2012). Self-determination theory in health care and its relations to motivational interviewing: a few comments. Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 24.
Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkól na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą. Raport tematyczny (2012). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Dweck, C. (2013). Nowa psychologia sukcesu. Warszawa: Muza.
Dziewguć, M. (2016). Zatrzymajmy eksport talentów. In: A. Leśniewicz, P. Zbieranek (ed.). Kompetencje przyszłości – jakich postaw i umiejętności potrzebujemy? Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Fedorowicz, M., Biedrzycki, K., Karpiński, M., Rycielska, L., Sitek, M., Walczak, D. (2015). Dynamika przemian w edukacji i diagnoza problemów do rozwiązania. Warszawa: IBE.
Goleman, D. (2012). Inteligencja emocjonalna. Poznań: MediaRodzina.
Groenwald, M. (2015). Między trudnym wyborem a „sytuacją bez wyjścia”. O moralnych i pozamoralnych uzasadnieniach nauczycielskich decyzji. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 1(69), pp. 133–150.
Hernik, K., Malinowska, K., Piwowarski, R., Przewłocka, J., Smak, M., Wichrowski, A. (2014). Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Janicki, M (2017). Elita znika. Polityka, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1710972,1,kto-w-polsce-nalezy-do-elity.read [access: 4.07.2017].
Jones, J. (2013). Tworzenie uczącej się społeczności w szkole i w sieci. Doświadczenia brytyjskie. In: D. Elsner (ed.). Sieci współpracy i samokształcenia. Warszawa: Wolters Kluwer.
Kadzikowska-Wrzosek, R. (2013). Siła woli. Autonomia, samoregulacja i kontrola działania. Sopot: Smak Słowa
.
Kunter, M., Baumert, J., Voss, T., Klusmann, U., Richter, D., Hachfeld, A. (2013). Professional competence of teachers: effects on instructional quality and student development. Journal of Educational Psychology, 3(105), pp. 805–820.
Krzyżanowska, Ł., Stec, M. (2011). Tajemnica sukcesu, przyczyny porażki: edukacyjna wartość dodana w liceach ogólnokształcących. Raport z jakościowego modułu badania. Warszawa: IFiS PAN.
Laloux, F. (2015). Pracować inaczej (Reinventing Organizations). Warszawa: Studio Emka.
Lewis, M., Haviland-Jones, J. M. (2005). Psychologia emocji. Sopot: GWP.
Mazurkiewicz, G. (2014). Edukacja i przywództwo. Krakow: Wyd UJ.
Mazurkiewicz, G. (2014a). Przywództwo edukacyjne – ambitny projekt zmiany. In: S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak (ed.). Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania. Warszawa: Wolters Kluwer.
Mazurkiewicz, G. (2011). Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat? In: S. M. Kwiatkowski, J. M. Michalak, I. Nowosad (ed.). Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. Warszawa: Difin.
Mikiewicz, P. (2005). Społeczne światy szkół średnich. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Wydawnictwo Naukowe.
Mikiewicz, P. (2008). Nauczyciel jako istotny aktor społecznego świata szkoły. In: P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (ed.). Nauczyciel: misja i zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Wydawnictwo Naukowe.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2008). „Wielki przegrany współczesności”. Polski nauczyciel jako podmiot i przedmiot kształcenia. In: P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (ed.). Nauczyciel: misja i zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Wydawnictwo Naukowe.
Oatley, K., Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.
Perspektywa Uczenia się Przez Całe Życie (2013). Załącznik do uchwały Nr 160/2013 Rady Ministrów z dnia 10 września 2013 r.
https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/01/plll_2013_09_10zal_do_uchwaly_rm.pdf [access: 4.09.2017].
Pyżalski, J. (2014). Kompetencje przywódcze dyrektorów szkół i placówek w krajach Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Rubacha, K. (2001). O społecznej roli nauczyciela w świetle teorii roli indywidualnej Levinsona. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 4(16), pp. 39–52.
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development , and well-being. American Psychologist, 55, 1, pp. 68–78.
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2006). Self-regulation and the problem of human autonomy: does psychology need choice, self-determination, and will? Journal of Personality, 74, 6.
West-Burnham, J. (2004), Building Leadership Capacity – Helping Leaders Learn. In: J. Creasy, P. Smith, J. West-Burnham, I. Barnes (ed.). Meeting the Challenge – Growing Tomorrow’s School Leaders. National College for School Leadership. https://www.rtuni.org/uploads/docs/meeting-the-challenge-growing-tomorrows-school-leaders.pdf [access: 29.07.2017].
Wittenberg, A. (2015). MEN wycofuje się z badań nauczycieli. Niejasne tłumaczenia resortu.
http://edukacja.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/481248,men-wycofuje-sie-z-badan-nauczycieli-talis-tlumaczenia-resortu-koszty.html [access: 2.09.2017].
Wojciszke, B. (2004). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar.
Vidović, V., Domović, V. (2013). Teachers in Europe – main trends, issues and challenges. Croatian Journal of Education, 3, pp. 219–246.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 593
Number of citations: 0