Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Learning Systems. Development of Professional Competences of School Heads and Teachers
  • Home
  • /
  • Learning Systems. Development of Professional Competences of School Heads and Teachers
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 27 (2018) /
  4. Meta-analyses of research on education

Learning Systems. Development of Professional Competences of School Heads and Teachers

Authors

  • Eliza Czerka-Fortuna http://orcid.org/0000-0002-9219-9330

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.023

Keywords

educational policy, educational leadership, self-determination theory

Abstract

The aim of the article is to provoke reflection on the professional competences of head teachers of schools and of teachers, especially in the area of educational leadership. Research on this subject (among others, Mazurkiewicz, 2011, 2014, 2014a) shows that the dominant tradition of education in the Polish school leads to a reduced vision of leadership perceived as a strategy for managing the institution and for exercising control over the staff/students. The consequence is the alienation of school heads who focus on solving administrative problems, and to a small extent engage in educational problems. A similar dilemma applies to teachers who, in spite of their knowledge of many teaching methods and tools, use common patterns in their contact with the student. The article proposes getting out of the crisis by referring to Richard Ryan and Edward Deci’s theory of self-determination, which puts emphasis on building positive motivation through the implementation of such needs as autonomy, competence, and affiliation. The implementation of this concept in the field of education can increase the involvement of all entities that are a part of the education process, which in turn is a guarantee of greater efficiency and educational success.

References

Bąk, O. (2015). Informacje zwrotne w szkole. Perspektywa nauczycieli i uczniów. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 3(71), pp. 85–100.

Bertalanffy von, L. (1984). Ogólna teoria systemów: podstawy, rozwój, zastosowania. Warszawa: PWN.

Caena, F. (2014). Teacher competence frameworks in Europe: policyas-discourse and policy-as-practice. European Journal of Education, 3(49), pp. 311–331.

Deci, E. L., Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development and health. Canadian Psychology, 49, 3, pp. 181–185.

Deci, E. L., Ryan, R. M. (2012). Self-determination theory in health care and its relations to motivational interviewing: a few comments. Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 24.

Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkól na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą. Raport tematyczny (2012). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Dweck, C. (2013). Nowa psychologia sukcesu. Warszawa: Muza.

Dziewguć, M. (2016). Zatrzymajmy eksport talentów. In: A. Leśniewicz, P. Zbieranek (ed.). Kompetencje przyszłości – jakich postaw i umiejętności potrzebujemy? Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Fedorowicz, M., Biedrzycki, K., Karpiński, M., Rycielska, L., Sitek, M., Walczak, D. (2015). Dynamika przemian w edukacji i diagnoza problemów do rozwiązania. Warszawa: IBE.

Goleman, D. (2012). Inteligencja emocjonalna. Poznań: MediaRodzina.

Groenwald, M. (2015). Między trudnym wyborem a „sytuacją bez wyjścia”. O moralnych i pozamoralnych uzasadnieniach nauczycielskich decyzji. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 1(69), pp. 133–150.

Hernik, K., Malinowska, K., Piwowarski, R., Przewłocka, J., Smak, M., Wichrowski, A. (2014). Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Janicki, M (2017). Elita znika. Polityka, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1710972,1,kto-w-polsce-nalezy-do-elity.read [access: 4.07.2017].

Jones, J. (2013). Tworzenie uczącej się społeczności w szkole i w sieci. Doświadczenia brytyjskie. In: D. Elsner (ed.). Sieci współpracy i samokształcenia. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kadzikowska-Wrzosek, R. (2013). Siła woli. Autonomia, samoregulacja i kontrola działania. Sopot: Smak Słowa

.

Kunter, M., Baumert, J., Voss, T., Klusmann, U., Richter, D., Hachfeld, A. (2013). Professional competence of teachers: effects on instructional quality and student development. Journal of Educational Psychology, 3(105), pp. 805–820.

Krzyżanowska, Ł., Stec, M. (2011). Tajemnica sukcesu, przyczyny porażki: edukacyjna wartość dodana w liceach ogólnokształcących. Raport z jakościowego modułu badania. Warszawa: IFiS PAN.

Laloux, F. (2015). Pracować inaczej (Reinventing Organizations). Warszawa: Studio Emka.

Lewis, M., Haviland-Jones, J. M. (2005). Psychologia emocji. Sopot: GWP.

Mazurkiewicz, G. (2014). Edukacja i przywództwo. Krakow: Wyd UJ.

Mazurkiewicz, G. (2014a). Przywództwo edukacyjne – ambitny projekt zmiany. In: S.M. Kwiatkowski, J. Madalińska-Michalak (ed.). Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania. Warszawa: Wolters Kluwer.

Mazurkiewicz, G. (2011). Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat? In: S. M. Kwiatkowski, J. M. Michalak, I. Nowosad (ed.). Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. Warszawa: Difin.

Mikiewicz, P. (2005). Społeczne światy szkół średnich. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Wydawnictwo Naukowe.

Mikiewicz, P. (2008). Nauczyciel jako istotny aktor społecznego świata szkoły. In: P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (ed.). Nauczyciel: misja i zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Wydawnictwo Naukowe.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2008). „Wielki przegrany współczesności”. Polski nauczyciel jako podmiot i przedmiot kształcenia. In: P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (ed.). Nauczyciel: misja i zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Wydawnictwo Naukowe.

Oatley, K., Jenkins, J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.

Perspektywa Uczenia się Przez Całe Życie (2013). Załącznik do uchwały Nr 160/2013 Rady Ministrów z dnia 10 września 2013 r.

https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/01/plll_2013_09_10zal_do_uchwaly_rm.pdf [access: 4.09.2017].

Pyżalski, J. (2014). Kompetencje przywódcze dyrektorów szkół i placówek w krajach Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Rubacha, K. (2001). O społecznej roli nauczyciela w świetle teorii roli indywidualnej Levinsona. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 4(16), pp. 39–52.

Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development , and well-being. American Psychologist, 55, 1, pp. 68–78.

Ryan, R. M., Deci, E. L. (2006). Self-regulation and the problem of human autonomy: does psychology need choice, self-determination, and will? Journal of Personality, 74, 6.

West-Burnham, J. (2004), Building Leadership Capacity – Helping Leaders Learn. In: J. Creasy, P. Smith, J. West-Burnham, I. Barnes (ed.). Meeting the Challenge – Growing Tomorrow’s School Leaders. National College for School Leadership. https://www.rtuni.org/uploads/docs/meeting-the-challenge-growing-tomorrows-school-leaders.pdf [access: 29.07.2017].

Wittenberg, A. (2015). MEN wycofuje się z badań nauczycieli. Niejasne tłumaczenia resortu.

http://edukacja.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/481248,men-wycofuje-sie-z-badan-nauczycieli-talis-tlumaczenia-resortu-koszty.html [access: 2.09.2017].

Wojciszke, B. (2004). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar.

Vidović, V., Domović, V. (2013). Teachers in Europe – main trends, issues and challenges. Croatian Journal of Education, 3, pp. 219–246.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF

Published

2018-11-29

How to Cite

1.
CZERKA-FORTUNA, Eliza. Learning Systems. Development of Professional Competences of School Heads and Teachers. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 29 November 2018. Vol. 2, no. 27, pp. 167-181. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.023.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 27 (2018)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 727
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

educational policy, educational leadership, self-determination theory
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop