Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

The Axiological Space of School I. Theoretical Construct
  • Home
  • /
  • The Axiological Space of School I. Theoretical Construct
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 23 (2016) /
  4. Meta-analyses of research on education

The Axiological Space of School I. Theoretical Construct

Authors

  • Mariola Chomczyńska-Rubacha Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Krzysztof Rubacha Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2016.077

Keywords

socio-moral school education, axiological space of school, effects of moral education

Abstract

The article is a meta-analysis aiming to create a construct of the axiological space of school, understood as a structure of the communications (transfers) relating to morality, experienced in everyday school life. Elements of this space create a set of factors which potentially affect
students’ socio-moral development. This is a hypothetical construct which provides the basis for the operationalization of everyday school life and the study of its participation in the cognitive, affective and behavioral effects of school moral education programs.

References

Adrjan B. (2011), Kultura szkoły, Impuls, Kraków.

Baryła-Matejczuk M. (2013), Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki aktualnym zadaniem szkoły, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Berkowitz M.W., Battistich V.A., Bier M.C. (2008), What Works in Character Education: What Is Known and What Needs to BE Known, in: Nucci L.P., Narvaez D. (eds.), Handbook of Moral and Character Education, Routledge, New York.

Chomczyńska-Rubacha M. (2003), Szkolne środowisko uczenia się, w: Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Dudzikowa M. (2002), Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Impuls, Kraków.

Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.) (2013), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Impuls, Kraków.

Garstka T., Leśniewska K. (2008), Jak tworzyć program wychowawczy szkoły – opis modelu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Gordon T. (2007), Wychowanie bez porażek w szkole, IW Pax, Warszawa.

Gurycka A. (1979), Struktura i dynamika procesu wychowawczego, PWN, Warszawa.

Jackson P. (1990), Live in the Classrooms, Teachers College Press, New York.

Janowski A. (1989), Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa.

Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn.

Kwieciński Z. (1992), Socjopatologia edukacji, Edytor, Toruń.

Meighan R. (1993), Socjologia edukacji, tłum. Kiszkurno-Koziej E., Knutsen Z., Kwieciński P., Toruń.

Pankowska D. (2015), Programowanie i ewaluacja pracy wychowawczej, w: Pankowska D., Sokołowska-Dzioba T., Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Polak K. (2007), Kultura szkoły, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Rylke H. (1984), Drugi program w szkole, Rola osobistego wymiaru w pracy, „Kwartalnik Pedagogiczny” , nr 1.

Szymańska J. (2015), Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Tuohy D. (2002), Dusza szkoły, tłum. Kruszewski K., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Woynarowska B. (2012), Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego jako fundament dla szkolnego programu profilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-02-20

How to Cite

1.
CHOMCZYŃSKA-RUBACHA, Mariola & RUBACHA, Krzysztof. The Axiological Space of School I. Theoretical Construct. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 20 February 2017, T. 2, nr 23, s. 145–164. [accessed 31.3.2023]. DOI 10.12775/PBE.2016.077.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 23 (2016)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 325
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

socio-moral school education, axiological space of school, effects of moral education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop