The Axiological Space of School I. Theoretical Construct
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2016.077Keywords
socio-moral school education, axiological space of school, effects of moral educationAbstract
The article is a meta-analysis aiming to create a construct of the axiological space of school, understood as a structure of the communications (transfers) relating to morality, experienced in everyday school life. Elements of this space create a set of factors which potentially affectstudents’ socio-moral development. This is a hypothetical construct which provides the basis for the operationalization of everyday school life and the study of its participation in the cognitive, affective and behavioral effects of school moral education programs.
References
Adrjan B. (2011), Kultura szkoły, Impuls, Kraków.
Baryła-Matejczuk M. (2013), Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki aktualnym zadaniem szkoły, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Berkowitz M.W., Battistich V.A., Bier M.C. (2008), What Works in Character Education: What Is Known and What Needs to BE Known, in: Nucci L.P., Narvaez D. (eds.), Handbook of Moral and Character Education, Routledge, New York.
Chomczyńska-Rubacha M. (2003), Szkolne środowisko uczenia się, w: Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Dudzikowa M. (2002), Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Impuls, Kraków.
Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.) (2013), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Impuls, Kraków.
Garstka T., Leśniewska K. (2008), Jak tworzyć program wychowawczy szkoły – opis modelu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Gordon T. (2007), Wychowanie bez porażek w szkole, IW Pax, Warszawa.
Gurycka A. (1979), Struktura i dynamika procesu wychowawczego, PWN, Warszawa.
Jackson P. (1990), Live in the Classrooms, Teachers College Press, New York.
Janowski A. (1989), Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa.
Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn.
Kwieciński Z. (1992), Socjopatologia edukacji, Edytor, Toruń.
Meighan R. (1993), Socjologia edukacji, tłum. Kiszkurno-Koziej E., Knutsen Z., Kwieciński P., Toruń.
Pankowska D. (2015), Programowanie i ewaluacja pracy wychowawczej, w: Pankowska D., Sokołowska-Dzioba T., Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Polak K. (2007), Kultura szkoły, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Rylke H. (1984), Drugi program w szkole, Rola osobistego wymiaru w pracy, „Kwartalnik Pedagogiczny” , nr 1.
Szymańska J. (2015), Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Tuohy D. (2002), Dusza szkoły, tłum. Kruszewski K., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Woynarowska B. (2012), Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego jako fundament dla szkolnego programu profilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 980
Number of citations: 0