School Accessibility Assessment Questionnaire (KODS) – Presentation of the Tool and of Its Application
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2025.011Keywords
school functional assessment, inclusive education, accessibility, special educational needsAbstract
Problem: The aim of the study was to develop and validate the School Accessibility Assessment Questionnaire (KODS) to assess the degree of accessibility of the school environment for students with disabilities and additional learning needs. Method: The tool consists of two parts: KODS-A to assess the accessibility of a school in general and KODS-B to assess accessibility for a specific student. A total of 462 Polish teachers and 1,302 parents took part in the survey, the former assessing the accessibility of schools for 3,838 students, and the latter – for 1,387 students. Results: The analyses confirmed the three-factor structure of the tool including architectural, didactic and socio-emotional accessibility. The KODS showed satisfactory psychometric properties, including reliability and validity. The results indicated significant differences in accessibility scores by type of school, educational stage and assessor. Conclusion: The KODS can serve as a tool for a comprehensive assessment of school accessibility and as a component of the School Functional Assessment of students.
References
Balcerak, A., Białek, M., Bilicki, T., ..., & Weremczuk, Z. (2021). Karta dostępności obiektow [Facility Accessibility Scorecard]. Retrieved 24 August 2024 from: https://m.rcpslodz.pl/content/artykuly/files/2021-12-31-karta-dostepnosci-obiektow.pdf.
Bright, D. (2022). An Integrative Review of the Potential of Wireless Assistive Technologies and Internet of Things (IoT) to Improve Accessibility to Education for Students with Disabilities. Assistive Technology, 34(6), 653–660. Retrieved 10 August 2024 from: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10400435.2021.1956639.
Byra, S., & Gajdzica, Z. (2024). Teachers’ Beliefs About Inclusive Education: A Study in the Context of Major Increases in Refugee Learners. Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht Unipress.
Cichocka-Segiet, K., Mostowski, P., & Rutkowski, P. (2019). Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zrożnicowanych potrzeb edukacyjnych [Universal Design in Learning as a Way of Satisfying Diverse Educational Needs]. In: I. Chrzanowska, & G. Szumski (Eds.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole [Inclusive Education in Pre-Schools and Schools] (pp. 218–227). Warszawa: FRSE.
Domagała-Zyśk, E. (2018). Racjonalne dostosowania i modyfikacje w edukacji uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne [Rational Adaptations and Modifications in the Education of Learners with Special Educational Needs]. In: S.M. Kwiatkowski (Ed.), Kompetencje przyszłości [Competencies of the Future] (pp. 270–287). Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Domagała-Zyśk, E. (2019). Projektowanie uniwersalne w inkluzyjnej edukacji uczniow ze spektrum autyzmu. Strategie i rekomendacje [Universal Design in Inclusive Education of Learners on the Autism Spectrum. Strategies and Recommendations]. In: A. Prokopiak (Ed.), Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia [Persons on the Autism Spectrum in the Life Course] (pp. 139–158). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Domagała-Zyśk, E. (2023). Dostępna edukacja akademicka [Accessible Academic Education]. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Domagała-Zyśk, E., Mariańczyk, K., Chrzanowska, I., Czarnocka, M., Jachimczak, B., Olempska-Wysocka, M., Otrębski, W., Papuda-Dolińska, B., Pawlak K., & Podgorska-Jachnik, D. (2022). Szkolna ocena funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa [School Functional Assessment: Conducting the Process with Regard to Assessing Activities and Participation]. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Gajdzica, Z., Widawska, E., Byra, S., Domagała-Zyśk, E., Jachimczak, B., Piotrowicz, R., & Neroj, E. (2024). Ocena funkcjonalna w edukacji włączającej. Ocena funkcjonalna w szkole dla każdego – założenia, pomiar, zastosowanie [Functional Assessment in Inclusive Education. Functional Assessment in School for All – Assumptions, Measurement, Application]. Katowice–Krakow: Wydawnictwo AT.
Hollenweger, J., & Lienhard, P. (2007). Konsultacje szkolne. Metodyka planowania działań wspierających oraz klasyfikacja działań z zakresu pedagogiki specjalnej [School Consultations. Methodology for Planning Support Activities and Classification of Special Pedagogy Activities]. Department of Education for the Canton of Zurich [Internal Materials of the Polish Ministry of National Education].
Jachimczak, B., & Podgorska-Jachnik, B. (2023). Edukacja włączająca w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego [Inclusive Education in the Perspective and Tasks of Local Authorities]. Warszawa–Łodź: Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.
Karta dostępności obiektow [Facility Availability Sheet] (2021). Łodź: ROPS. Retrieved 11 August 2024 from: https://m.rcpslodz.pl/content/artykuly/files/2021-12-31-karta-dostepnosci-obiektow.pdf.
Knopik, T., & Domagała-Zyśk, E. (2021). Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego (PREiS) w nauczycielskiej ocenie funkcjonalnej [Emotional and Social Development Profile (PREiS) in Teachers’ Functional Assessment]. Edukacja, 2(157), 7–23.
Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K., & Krasowicz-Kupis, G. (2021). Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej [Universal Design as a Methodological Perspective for Inclusive Education]. Niepełnosprawność – Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 42, 53–69.
Konwencja o prawach osob niepełnosprawnych (2006). Nowy Jork, 13 grudnia 2006 r., Dz.U. z 2012 r. poz. 1169 [Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006). New York, 13 December 2006, Polish Journal of Laws: Dz.U. of 2012, item 1169].
Mishra, P., & Koehler, M.J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054, doi: 10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x.
Model Dostępnej Szkoły [Accessible School Model] (2022). Retrieved 10 August 2024 from: https://www.dostepnaszkola.info/.
Narkun-Jakubińska, Z., Smogorzewska, J., Trębacz-Ritter, A., Wołowicz, A., & Szumski, G. (2022). Wspołnauczanie w praktyce – poradnik metodyczny dla nauczycieli i nauczycieli wspołorganizujących kształcenie w oddziałach ogolnodostępnych i integracyjnych [Co-Teaching in Practice – A Methodological Guide for Teachers, Including Teachers Co-Organising Teaching in Mainstream and Inclusive Classes]. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Otrębski, W., Mariańczyk, K., Amilkiewicz-Marek, A., Bieńkowska, K.I., Domagała-Zyśk, E., Kostrubiec-Wojtachnio, B., Papuda-Dolińska, B., & Pisula, E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego [Standards for Functional Assessment Performance and Planning of Educational/Specialised Support]. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rieser, R. (2008). Implementing Inclusive Education: A Commonwealth Guide to Implementing Article 24 of the UN Convention on the Rights of People with Disabilities. London: Commonwealth Secretariat.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. poz. 1696 ze zm.) [Act of 19 July 2019 on Ensuring Accessibility for Persons with Special Needs (Polish Journal of Laws Dz.U. item 1696, as amended)].
Wdówik, P. (2009). Dostępna edukacja [Accessible Education]. Krakow: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ewa Domagała-Zyśk, Stanisława Byra, Zenon Gajdzica, Beata Jachimczak, Radosław Piotrowicz, Edyta Widawska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 154
Number of citations: 0