Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

University Support for Coping with Studying During the Fourth Wave of the Pandemic: A Thematic Analysis of Student Perspectives
  • Strona domowa
  • /
  • University Support for Coping with Studying During the Fourth Wave of the Pandemic: A Thematic Analysis of Student Perspectives
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 46 (2024): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

University Support for Coping with Studying During the Fourth Wave of the Pandemic: A Thematic Analysis of Student Perspectives

Autor

  • Rene Henry Univeristy of Silesia in Katowice https://orcid.org/0000-0001-9969-5639
  • Anita Pollak Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0002-9921-6607
  • Aleksandra Dzierzenga Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Barbara Kożusznik Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0002-0574-8742

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2024.006

Abstrakt

Wsparcie ze strony uniwersytetu w procesie edukacji podczas czwartej fali pandemii: analiza tematyczna opinii studentów

Streszczenie

Przeprowadzone w styczniu 2022 roku badanie jakościowe koncentrowało się na doświadczeniach studentów ostatniego semestru psychologii na studiach magisterskich. W sytuacji rekordowej liczby zachorowań na COVID w tamtym okresie, studenci zostali proszeni o przedstawienie pisemnych opinii na temat stresu wynikającego z nauki w czasie pandemii oraz sugestii, jakie wsparcie uniwersytet mógłby im zaoferować w radzeniu sobie z takim obciążeniem. Dane zostały przeanalizowane przy użyciu analizy tematycznej w celu zidentyfikowania i interpretacji wzorców dotyczących doświadczanego stresu i proponowanych rozwiązań. Badanie uwydatniło obawy zdrowotne, technostres, wyzwania komunikacyjne oraz ograniczony kontakt interpersonalny jako kluczowe źródła stresu w trakcie zdalnej nauki. Wyniki wskazują, że poziom przeżywanego stresu można znacząco obniżyć poprzez właściwą organizację i szybką komunikację zmian w zakresie nauczania i egzaminowania. Ponadto klarowne określenie wymagań dotyczących kursów oraz zasad zaliczenia, w połączeniu z uwzględnieniem opinii i sugestii studentów, były kluczowymi elementami oczekiwanej strategii uniwersytetu. W oparciu o uzyskane w badaniu dane rekomenduje się dostęp do kursów radzenia sobie ze stresem, organizację dodatkowych spotkań z wykładowcami i promocję działań społecznych w celu zwalczania izolacji. Podkreślono także znaczenie dostępnego wsparcia psychologicznego, wskazując na potencjalne korzyści z interwencji, tj. np. programy uważności. Wprowadzenie tych sugestii może przyczynić się do wspierania rozwoju osób, które staną się bardziej odporne i skuteczne, gotowe sprostać wyzwaniom technologicznie zaawansowanego świata.

Biogramy autorów

Rene Henry - Univeristy of Silesia in Katowice

René Henry is a doctoral student in psychology at the University of Silesia in Katowice. Current research focuses on student psychological needs and how universities, especially through student service and administrative staff roles, are supporting them. Additional areas of interest include identity development in emerging adulthood, college student mental health, professional practice in student affairs, and diversity and equity initiatives. As a higher education professional, René has over 14 years of experience in supporting student psychological well-being and development in the United States.

Anita Pollak - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Anita Pollak is a psychologist with expertise in both clinical psychology and work & organizational psychology. Her scientific involvement spans numerous publications and projects, addressing organizational dynamics, individual behaviors, stress management, and the well-being of students and employees. She employs both quantitative (questionnaires) and qualitative (interviews) research methodologies, alongside electrophysiological measurement techniques, to enrich her insights.

Aleksandra Dzierzenga - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Aleksandra Dzierzenga is a psychologist specialising in clinical and forensic psychology. Her scientific interests revolve around neuropsychology, resocialization psychology, and modern and creative methods of providing psychological support. Currently, she actively engages in school practice, providing psychological support to children and adolescents.

Barbara Kożusznik - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Prof. dr hab.. Barbara Kożusznik  - Full professor of psychology of work and organization. Vice-rector of the University of Silesia in the terms of office 2002 - 2005 and 2005 - 2008. President of Division 1 (Organizational Psychology) of the International Association of Applied Psychology (IAAP) 2018 - 2022 and President of the Alliance for Organizational Psychology (AOP) 2022 - 2026. Author of more than 100 publications on social influence, organizational behavior and employee leadership. 

Bibliografia

Arbaugh, J.B., Cleveland-Innes, M., Diaz, S., Garrison, D.R., Ice, P., Richardson, J.C., Shea, P., & Swan, K. (2009). Developing a Community of Inquiry Instrument: Testing a Measure of the Community of Inquiry Framework Using a Multi-Institutional Sample. The Internet and Higher Education, 11, 133–136.

Arnett, J.J. (2000). Emerging Adulthood: A Theory of Development from the Late Teens Through the Twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480, doi: 10.1037//0003-066X.55.5.469.

Arnett, J.J. (2007). Emerging Adulthood: What Is It, and What Is It Good For? Child Development Perspectives, 1(2), 68–73, doi: 10.1111/j.1750-8606.2007.00016.x.

Beiter, R., Nash, R.A., McCrady, M., Rhoades, D.A., Linscomb, M., Clarahan, M.M., & Sammut, S. (2015). The Prevalence and Correlates of Depression, Anxiety, and Stress in a Sample of College Students. Journal of Affective Disorders, 173, 90–96, doi: 10.1016/j.jad.2014.10.054.

Bland, H.W., Melton, B.F., Welle, P.D., & Bigham, L.E. (2012). Stress Tolerance: New Challenges for Millennial College Students. College Student Journal, 46(2), 362– 375.

Bruggeman, B., Garone, A., Struyven, K., Pynoo, B., & Tondeur, J. (2022). Exploring University Teachers’ Online Education During COVID-19: Tensions Between Enthusiasm and Stress. Computers and Education Open, 3, doi: 10.1016/j.caeo.2022.100095.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101, doi: 10.1191/1478088706qp063oa.

Danna, K., & Griffin, R.W. (1999). Health and Well-Being in the Workplace: A Review and Synthesis of the Literature. Journal of Management, 25(3), 357–384, doi: 10.1177/014920639902500305.

Deci, E.L., Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., & Ryan, R.M. (1991). Motivation and Education: The Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26(3–4), 325–346, doi: 10.1207/s15326985ep2603&4_6.

Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22, doi: 10.1177/0047239520934018.

Favale, T., Soro, F., Trevisan, M., Drago, I., & Mellia, M. (2020). Campus Traffic and E-Learning During COVID-19 Pandemic. Computer Networks, 176, doi: 10.1016/j.comnet.2020.107290.

Garrison, D.R., Anderson, T., & Archer, W. (1999). Critical Inquiry in a Text-Based Environment: Computer Conferencing in Higher Education. The Internet and Higher Education, 2(2–3), 87–105, doi: 10.1016/s1096-7516(00)00016-6.

Garrison, D.R. (2007). Online Community of Inquiry Review: Social, Cognitive, and Teaching Presence Issues. Journal of Asynchronous Learning Networks, 11(1), 61– 72, doi: 10.24059/olj.v11i1.1737.

Gross, R.D. (2009). Psychology: The Science of Mind and Behaviour. 5th ed. Hodder Arnold.

Halliburton, A.E., Hill, M.B., Dawson, B.L., Hightower, J.M., & Rueden, H. (2021). Increased Stress, Declining Mental Health: Emerging Adults’ Experiences in College During COVID-19. Emerging Adulthood, 9(5), 433–448, doi: 10.1177/21676968211025348.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. Retrieved 17 April 2023 from: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.

Hurst, C.S., Baranik, L.E., & Daniel, F. (2013). College Student Stressors: A Review of the Qualitative Research. Stress and Health, 29(4), 275–285, doi: 10.1002/smi.2465.

Jarymowicz, M. (1989). Próba konceptualizacji pojęcia “tożsamość”: spostrzegana odrębność “ja–inni” jako atrybut własnej tożsamości [An Attempt to Conceptualize the Notion “Identity”: The Perceived Distinctiveness of Me-Others as an Attribute of One’s Own Identity]. Przegląd Psychologiczny, 32(3), 655–669.

Kahu, E.R. (2013). Framing Student Engagement in Higher Education. Studies in Higher Education, 38(5), 758–773, doi: 10.1080/03075079.2011.598505.

Kebritchi, M., Lipschuetz, A., & Santiague, L. (2017). Issues and Challenges for Teaching Successful Online Courses in Higher Education: A Literature Review. Journal of Educational Technology Systems, 46(1), 4–29.

Kiltz, L., Trippenzee, M., Fleer, J., Fokkens-Bruinsma, M., & Jansen, E. (2023). Student Well-Being in Times of COVID-19 in the Netherlands: Basic Psychological Need Satisfaction and Frustration within the Academic Learning Environment. European Journal of Psychology of Education, 39, 319–339, doi: 10.1007/s10212-023-00680-x.

Kumari, A., & Jain, J. (2014). Examination Stress and Anxiety: A Study of College Students. Global Journal of Multidisciplinary Studies, 4(1), 31–40.

Lee, J. (2020). Mental Health Effects of School Closures During COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(6), 421, doi: 10.1016/S2352-4642(20)30109-7.

Li, Y., Wang, A., Wu, Y., Han, N., & Huang, H. (2021). Impact of the COVID-19 Pandemic on the Mental Health of College Students: A Systematic Review and Meta-Analysis. Frontiers in Psychology, 12, doi: 10.3389/fpsyg.2021.669119.

Magolda, M.B., & Taylor, K.B. (2015). Developing Self-Authorship in College To Navigate Emerging Adulthood. In: J.J. Arnett (Ed.), The Oxford Handbook of Emerging Adulthood (pp. 299–315). Oxford University Press.

Matheny, K.B., Aycock, D.W., Pugh, J.L., Curlette, W.L., & Silva Cannella, K.A. (1986). Stress Coping: A Qualitative and Quantitative Synthesis with Implications for Treatment. The Counselling Psychologist, 14(4), 499–549.

NASPA: Student Affairs Administrators in Higher Education (2022). The Compass Report: Charting the Future of Student Affairs. Retrieved 1 March 2023 from: https://www.naspa.org/about/future-of-student-affairs-report/the-compass-reportcharting-the-future-of-student-affairs.

Păduraru, M.E. (2019). Coping Strategies for Exam Stress. Mental Health: Global Challenges Journal, 1(1), 64–66, doi: 10.32437/mhgcj.v1i1.26.

Parkes, M., Stein, S., & Reading, C. (2015). Student Preparedness for University E-Learning Environments. The Internet and Higher Education, 25, 1–10.

Peer, J.W., Hillman, S.B., & van Hoet, E. (2015). The Effects of Stress on the Lives of Emerging Adult College Students: An Exploratory Analysis. Adultspan Journal, 14(2), 90–99, doi: 10.1002/adsp.12007.

Popławska, A., Bocharova, O., & Sufa, B. (2023). Challenges Related to the Postulates of Students Towards Education in Post-Pandemic Times. International Journal of Research in E-Learning, 9(1), 1–22, doi: 10.31261/IJREL.2023.9.1.07.

Qi, C. (2019). A Double-Edged Sword? Exploring the Impact of Students’ Academic Usage of Mobile Devices on Technostress and Academic Performance. Behaviour & Information Technology, 38(12), 1337–1354, doi: 10.1080/0144929X.2019.1585476.

Sahu, P.K. (2020). Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID 19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus, 12, e7541, doi: 10.7759/cureus.7541.

Schwartz, S.J., & Petrova, M. (2019). Prevention Science in Emerging Adulthood: A Field Coming of Age. Prevention Science, 20(3), 305–309, doi: 10.1007/s11121-019-0975-0.

Senior, R.M., Bartholomew, P., Soor, A., Shepperd, D., Bartholomew, N., & Senior, C. (2018). “The Rules of Engagement”: Student Engagement and Motivation to Improve the Quality of Undergraduate Learning. Frontiers in Education, 3, 32, doi: 10.3389/feduc.2018.00032.

Sharaievska, I., McAnirlin, O., Browning, M.H.E.M., Larson, L.R., Mullenbach, L., Rigolon, A., D’Antonio, A., Cloutier, S., Thomsen, J., Metcalf, E.C., & Reigner, N. (2022). “Messy Transitions”: Students’ Perspectives on the Impacts of the COVID-19 Pandemic on Higher Education. Higher Education, 1–18, doi: 10.1007/s10734-022-00843-7.

Singh, V., & Thurman, A. (2019). How Many Ways Can We Define Online Learning? A Systematic Literature Review of Definitions of Online Learning (1988–2018). American Journal of Distance Education, 33(4), 289–306, doi: 10.1080/08923647.2019.1663082.

Strutynska, O., & Umryk, M. (2021). Distance, Online and Blended Learning as Main Educational Trends During Pandemic 2020 Conditions. International Journal of Research in E-Learning, 7(1), 1–25, doi: 10.31261/IJREL.2021.7.1.02.

Szeto, E. (2015). Community of Inquiry as an Instructional Approach: What Effects of Teaching, Social and Cognitive Presences are There in Blended Synchronous Learning and Teaching? Computers & Education, 81, 191–201, doi: 10.1016/j.compedu.2014.10.015.

Teti, M., Schatz, E., & Liebenberg, L. (2020). Methods in the Time of COVID-19: The Vital Role of Qualitative Inquiries. International Journal of Qualitative Methods, 19, doi: 10.1177/1609406920920962.

Tremblay, S., Castiglione, S., Audet, L.A., Desmarais, M., Horace, M., & Pelaez, S. (2021). Conducting Qualitative Research To Respond To COVID-19 Challenges: Reflections for the Present and Beyond. International Journal of Qualitative Methods, 20, doi: 10.1177/16094069211009679.

Upadhyaya, P., & Vrinda, A. (2021). Impact of Technostress on Academic Productivity of University Students. Education and Information Technologies, 26(2), 1647– 1664, doi: 10.1007/s10639-020-10319-9.

Williamson, B., Eynon, R., & Potter, J. (2020). Pandemic Politics, Pedagogies and Practices: Digital Technologies and Distance Education During the Coronavirus Emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 107–114, doi: 10.1080/17439884.2020.1761641.

Zapata-Ros, M. (2018). The Smart University: The Transition from Learning Management Systems (LMS) To Smart Learning Systems (SLS) in Higher Education. Revista De Educacion a Distancia, 57, doi: 10.6018/red/57/10.

Zhai, Y., & Du, X. (2020). Addressing Collegiate Mental Health Amid COVID-19 Pandemic. Psychiatry Research, 288, doi: 10.1016/j.psychres.2020.113003.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2024-09-24

Jak cytować

1.
HENRY, Rene, POLLAK, Anita, DZIERZENGA, Aleksandra & KOŻUSZNIK, Barbara. University Support for Coping with Studying During the Fourth Wave of the Pandemic: A Thematic Analysis of Student Perspectives. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 24 wrzesień 2024, T. 1, nr 46, s. 103–123. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PBE.2024.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 46 (2024): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Rene Henry, Anita Pollak, Aleksandra Dzierzenga, Barbara Kożusznik

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 204
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa