Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Contemporary Competencies from the Perspective of Students in the Humanities and Social Studies at Three Central European Universities. Research Findings from the Project “Enhancing Quality Teaching of Humanities and Social Sciences in Higher Education for 21+”*
  • Strona domowa
  • /
  • Contemporary Competencies from the Perspective of Students in the Humanities and Social Studies at Three Central European Universities. Research Findings from the Project “Enhancing Quality Teaching of Humanities and Social Sciences in Higher Education for 21+”*
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 47 (2024): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Contemporary Competencies from the Perspective of Students in the Humanities and Social Studies at Three Central European Universities. Research Findings from the Project “Enhancing Quality Teaching of Humanities and Social Sciences in Higher Education for 21+”*

Autor

  • Dorota Mroczkowska Adam Mickiewicz University, Poznań, Polska https://orcid.org/0000-0003-4410-0276
  • Agnieszka Jeran Adam Mickiewicz University, Poznań, Polska https://orcid.org/0000-0002-9670-8585
  • Maja Brzozowska-Brywczyńska Adam Mickiewicz University, Poznań, Polska https://orcid.org/0000-0002-7306-430X
  • Agnieszka Nymś-Górna Adam Mickiewicz University, Poznań, Polska https://orcid.org/0000-0001-5538-1953
  • Barbara Jankowiak Adam Mickiewicz University, Poznań, Polska https://orcid.org/0000-0002-7660-2070

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2024.019%20

Słowa kluczowe

contemporary competencies, job-relevant competencies, labour market, humanities, social sciences, students

Abstrakt

Tekst odnosi się do kluczowych kompetencji z perspektywy studentów nauk humanistycznych i społecznych. Opiera się na badaniach przeprowadzonych na trzech uniwersytetach: w Polsce, Czechach i na Słowacji (łącznie przebadano 603 studentów) w 2022 roku w ramach grantu KA220-HED projektu Erasmus+.

Kompetencje 4C wraz z umiejętnościami rozwiązywania problemów okazały się najważniejsze dla studiujących Polaków, Czechów i Słowaków. Jeśli chodzi o samoocenę własnych kompetencji, studenci najwyżej ocenili swoje umiejętności rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, komunikacji, kreatywności i współpracy. Podobnie, te same kompetencje ocenili najwyżej jako najbardziej przydatne na rynku pracy. Niskie znaczenie przypisywane kompetencjom cyfrowym w pracy jest zaskakujące, ponieważ są one, jak konsekwentnie podkreśla się w literaturze, istotnym elementem udanej profesjonalizacji. Jeśli chodzi o kompetencje związane z zarządzaniem sobą, obraz jest bardziej zróżnicowany, również między uczelniami, ale ogólnie odzwierciedla mniejszą spójność między poziomem opanowania danej kompetencji a jej przyszłą użytecznością.

Bibliografia

Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers, 41. Paris: OECD Publishing, doi: 10.1787/218525261154.

Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining Twenty-First Century Skills. In: P. Griffin, B. McGaw, & E. Care (Eds.), Assessment and Teaching of 21st Century Skills (pp. 17–66). Springer, doi: 10.1007/978-94-007-2324-5_2.

Bronstein, L.R. (2003). A Model for Interdisciplinary Collaboration. Social Work, 48, 3, 297–306, doi: 10.1093/sw/48.3.297.

Cedefop (2018). Skills Forecast: Trends and Challenges to 2030. Luxembourg: Publications Office. Cedefop Reference Series, 108, doi: 10.2801/626296.

Chalkiadaki, A. (2018). A Systematic Literature Review of 21st Century Skills and Competencies in Primary Education. International Journal of Instruction, 11(3), doi: 10.12973/iji.2018.1131a.

Dede, C. (2010). Comparing Frameworks for 21st Century Skills. In: J. Bellanca, & R. Brandt (Eds.), 21st Century Skills (pp. 51–76). Bloomington, IN: Solution Tree Press.

Edmond, C. (2017). 7 Skills Your Child Needs to Survive the Changing World of Work. Retrieved 17 May 2023 from: https://www.weforum.org/agenda/2017/09/skills-children-need-work-future/.

Egan, A., Maguire, R., Christophers, L., & Rooney, B. (2017). Developing Creativity in Higher Education for 21st Century Learners: A Protocol for a Scoping Review. International Journal of Educational Research, 82, 21–27, doi: 10.1016/j.ijer.2016.12.004.

Funke, J., Fischer, A., & Holt, V.D. (2018). Competencies for Complexity: Problem Solving in the Twenty-First Century. In: P. Griffin, B. McGaw, & E. Care (Eds.), Assessment and Teaching of 21st Century Skills (pp. 41–53). Springer, doi: 10.1007/978-3-319-65368-6_3.

Guerra, N., Modecki, K., & Cunningham, W. (2014). Developing Social-Emotional Skills for the Labor Market: The Practice Model, World Bank Policy Research Working Paper, 7123. Retrieved 24 April 2023 from: http://documents.worldbank.org/curated/ en/970131468326213915/pdf/WPS7123.pdf.

Gut, D.M. (2011). Integrating 21st Century Skills Into the Curriculum. In: G. Wan, & D. Gut (Eds.), Bringing Schools Into the 21st Century (pp. 137–157). Dordrecht: Springer, doi: 10.1007/978-94-007-0268-4_7.

Herrmann, K.J., Lindvig, K., & Aagaard, J. (2021). Curating the Use of Digital Media in Higher Education: A Case Study. Journal of Further and Higher Education, 45, 389–400, doi: 10.1080/0309877X.2020.1770205.

Jackson, D., & Tomlinson, M. (2020). Investigating the Relationship Between Career Planning, Proactivity and Employability Perceptions Among Higher Education Students in Uncertain Labour Market Conditions. High Education, 80, 435–455, doi: 10.1007/s10734-019-00490-5.

Jenkins, A., Vignoles, A., Wolf, A., & Galindo-Rueda, F. (2010). The Determinants and Labour Market Effects of Lifelong Learning. Applied Economics, 35(16), 711–721, doi: 10.1080/0003684032000155445.

Kay, K., & Greenhill, V. (2011). Twenty-First Century Students Need 21st Century Skills. In: G. Wan, & D.M. Gut (Eds.), Bringing Schools Into the 21st Century (pp. 41–65). Springer, Dordrecht, doi: 10.1007/978-94-007-0268-4_3.

Kwiatkowski, S.M. (Ed.) (2018). Kompetencje przyszłości [Competencies of the Future]. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Laar van, E., Deursen van, M.A.J.A., Dijk van, M.G.A.J., & Haan de, J. (2020). Determinants of 21st-Century Skills and 21st-Century Digital Skills for Workers: A Systematic Literature Review. SAGE Open, 1–14, journals.sagepub.com/home/sgo, doi: 10.1177/2158244019900176.

Marszałek, A. (2010). Wspólna taksonomia kompetencji oraz zawodów jako instrument wspomagający funkcjonowanie systemów kształcenia oraz rynków pracy [A Common Taxonomy of Competencies and Occupations as an Instrument to Support the Functioning of Education Systems and Labour Markets]. E-mentor, 3(35), 67–72. Retrieved 10 Mai 2023 from: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/35/id/760.

Meda, D. (2016). The Future of Work: The Meaning and Value of Work in Europe. ILO Research Paper, 18. Retrieved 20 February 2023 from: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---inst/documents/publication/wcms_532405.pdf.

OECD (2019). Trends Shaping Education. OECD Publishing. Retrieved 24 April 2024 from: https://read.oecd-ilibrary.org/education/trends-shaping-education-2019_trends_edu-2019-en#page1.

OECD (2022). Trends Shaping Education. OECD Publishing. Retrieved 24 April 2024 from: https://www.oecd.org/education/trends-shaping-education-22187049.htm?_ga=2.117178182.153955308.1661758915-364794439.1524065259.

Hora, T.M. (2016). Beyond the Skills Gap: Preparing College Students for Life and Work. Harvard Educational Press.

Vincent-Lancrin, S., Urgel, J., Soumyajit, K., & Gwénaël, J. (2019). Measuring Innovation in Education 2019: What Has Changed in the Classroom? Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing, doi: 10.1787/9789264311671-en.

McKinsey Health Institute (2022). Heat Waves, the War in Ukraine, and Stigma: Gen Z’s Perspectives on Mental Health. Retrieved 30 March 2023 from: https://www.mckinsey.com/mhi/our-insights/heat-waves-the-war-in-ukraine-and-stigmagen-zs-perspectives-on-mental-health.

Moczydłowska, J.M. (2021). Kluczowe Kompetencje Zmieniających się Organizacji –Nowe Wyzwania na Rynku Pracy [Key Competencies of Changing Organisations – New Challenges in the Labour Market]. Journal of Marketing and Market Studies, 1, 3–10, doi: 10.33226/1231-7853.2021.1.

Oldham, R.G., & Cummings, A. (1996). Employee Creativity: Personal and Contextual Factors at Work. Academy of Management Journal, 39(3), 607–634, doi: 10.2307/256657.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6, doi: 10.1108/10748120110424816.

Pew Research Center (2019). Most U.S. Teens See Anxiety and Depression as a Major Problem Among Their Peers. Retrieved 17 April 2023 from: https://www.pewresearch.org/social-trends/2019/02/20/most-u-s-teens-see-anxiety-and-depression-as-a-major-problem-among-their-peers/.

Peeters, M.A.G., & Rutte, C.G. (2005). Time Management Behavior as a Moderator for the Job Demand-Control Interaction. Journal of Occupational Health Psychology, 10(1), 64–75, doi: 10.1037/1076-8998.10.1.64.

Rausch, A., Seifried, J., Wuttke, E., & Brandt, S. (2016). Reliability and Validity of a Computer-Based Assessment of Cognitive and Non-Cognitive Facets of Problem-Solving Competence in the Business Domain. Empirical Research in Vocational Education and Training, 8(1), doi: 10.1186/s40461-016-0035-y.

Riemer, M.J. (2007). Communication Skills for the 21st Century Engineer. Global Journal of Engineering Education, 11(1), 89–100.

Sainz, M.A., Ferrero, M.A., & Ugidos, A. (2019). Time Management: Skills to Learn and Put Into Practice. Education + Training, 61(5), 635–648, doi: 10.1108/ET-01-2018-0027.

Serrat, O. (2017). Understanding and Developing Emotional Intelligence. In: O. Serrat (Ed.), Knowledge Solutions (pp. 329–339). Singapore: Springer, doi: 0.1007/978-981-10-0983-9_37.

Silva, E. (2009). Measuring Skills for 21st Century Learning. The Phi Delta Kappan, 90, 630–634, doi: 10.1177/003172170909000905.

Starkey, L. (2011). Evaluating Learning in the 21st Century: A Digital Age Learning Matrix. Technology Pedagogy and Education, 20(1), 19–39, doi: org/10.1080/1475939X.2011.554021.

Salas-Pilco, Z.S. (2013). Evolution of the Framework for 21st Century Competencies. Knowledge Management and E-Learning, 5(1), 10–24.

Serrat, O. (2017). Understanding and Developing Emotional Intelligence. In: O. Serrat (Ed.), Knowledge Solutions. Singapore: Springer, doi: 10.1007/978-981-10-0983- 9_37.

Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.

Wagner, T. (2010). The Global Achievement Gap: Why Even Our Best Schools Don’t Teach the New Survival Skills Our Children Need – and What We Can Do About It. New York: Basic Books.

World Economic Forum (2016). Ten 21st-Century Skills Every Student Needs. Retrieved 28 June 2023 from: https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21stcentury-skills-future-jobs-students/.

Voogt, J., & Roblin, N.P. (2012). A Comparative Analysis of International Frameworks for 21st Century Competences: Implications for National Curriculum Policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), doi: 10.1080/00220272.2012.668938.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-05-19

Jak cytować

1.
MROCZKOWSKA, Dorota, JERAN, Agnieszka, BRZOZOWSKA-BRYWCZYŃSKA, Maja, NYMŚ-GÓRNA, Agnieszka & JANKOWIAK, Barbara. Contemporary Competencies from the Perspective of Students in the Humanities and Social Studies at Three Central European Universities. Research Findings from the Project “Enhancing Quality Teaching of Humanities and Social Sciences in Higher Education for 21+”*. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 19 maj 2025, T. 2, nr 47, s. 127–146. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PBE.2024.019 .
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 47 (2024): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Dorota Mroczkowska, Agnieszka Jeran, Maja Brzozowska-Brywczyńska, Agnieszka Nymś-Górna, Barbara Jankowiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 103
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

contemporary competencies, job-relevant competencies, labour market, humanities, social sciences, students
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa