Media Representations of Speech Disorders in Characters from Selected Films for Children
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2023.028Abstract
Research so far shows that animated films are present in children's lives from an early age. Young audiences are looking for role models, which often take the form of characters from animated films. The aim of the research presented in this article was to reconstruct media representations of speech disorders specific to characters in selected animated films aimed at children. The author used archive searching as a data collection method and content analysis as a method to analyse the collected material. The paper presents results of a speech disorder analysis of 18 children from Poland. Research shows that the most common speech disorder in animated films is lisping, followed by rhotacism and pararhotacism; there is also a relationship between animated characters' speech disorders and their charakcter traits.
References
American Academy of Pediatrics (2021). Media and Children. Retrieved 12 May 2022 from: https://www.aap.org/.
Bandura, A. (1973). Aggression: A Social Learning Analysis. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się [Social Learning Theory]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bańczyk, E. (2018). O kilku płaszczyznach oddziaływania mediów na dzieci [On Several Levels of Media Influence on Children]. In: E. Bańczyk, & N. Moćko (Eds.), Medialne kody w wyobraźni i języku dziecka [Media Codes in Child Imagination and Language], (pp. 133–171). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Blow, C.M. (2021). Six Seuss Books Bore a Bias. The New York Times. Retrieved 10 May 2022 from: https://www.nytimes.com/2021/03/04/opinion/suess-booksrace-bias.html.
Cieszyńska, J. (2000). Kocham Czytać. Seria logopedyczna [I Love Reading. Speech Therapy Series]. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Cieszyńska, J., & Korendo, M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia [Early Therapeutic Intervention. Stimulation of Child Development from Newborn to 6 Years of Age]. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Drzewiecki, P. (2010). Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? [Media Active. Why and How To Teach Media Education]. Otwock–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Izdebska, J. (2001). Rodzina – dziecko – telewizja: szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji [Family-Child-Television: Educational Opportunities and Threats of Television]. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie “Trans Humana.”
Juszczyk, S. (2000). Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia [Man in the World of Electronic Media – Opportunities and Threats]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Juszczyk, S. (2011). Przekazy medialne a czas wolny dzieci w wieku wczesnoszkolnym [Media Messages and the Free Time of Early School Children]. In: S. Juszczyk, M. Kisiel, & A. Budniak (Eds.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej: studia- rozprawy-praktyka [Preschool and Early School Pedagogy in the Situation of Social, Cultural and Educational Change: Studies – Dissertations – Practice], (pp. 215–233). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kita, M. (1993). Odmiany językowe w telewizyjnych programach dla dzieci i młodzieży [Language Varieties in Television Programs for Children and Teenagers]. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, XII, 96–109.
Kołodziejczyk, A. (2003). Dziecięca koncepcja fikcji, czyli co jest “na niby” w telewizji [Children’s Concept of Fiction, or What is ‘Pretend’ on Television]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna [How To Do Educational Research. Practical Methodology]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.
Korzeniowska, M. (2014). Ulubieni bohaterowie bajek animowanych dzieci w wieku przedszkolnym [Favourite Heroes of Animated Films of Preschool Children]. Roczniki Pedagogiczne, 6(42), 2, 109–125.
Korzeniowska, M. (2016). Bohaterowie bajek animowanych w życiu dziecka w świetle własnych badań empirycznych [Heroes of Animated Films in Children’ Lives in the Light of Their Own Empirical Research]. In: M. Butkiewicz, A. Gralczyk, & K. Marcyński (Eds.), Dziecko w mediach [Child in the Media], (pp. 73–92). Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Kosicka, M. (2018). Zaburzenia mowy postaci z bajek i ich wpływ na rozwój mowy dzieci [Speech Disorders of Animated Films Characters and Their Impact on the Development of Children’s Speech]. Logopaedica Lodziensia, 2, 63–76, doi: 10.18778/2544-7238.02.05.
Kowalik-Paluch, K. (2019). Wpływ rodziców na rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym [The Influence of Parents on the Speech Development of Preschool Children]. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXVIII, 155–166, doi: 10.17951/lrp.2019.38.4.155-166.
Lisowska-Magdziarz, M. (2004). Analiza zawartości mediów: przewodnik dla studentów [Media Content Analysis: A Guide for Students]. Kraków: Wydawnictwa UJ.
Lisowska-Magdziarz, M. (2006). Analiza tekstu w dyskursie medialnym: przewodnik dla studentów [Text Analysis in Media Discourse: A Guide for Students]. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Lisowska-Magdziarz, M. (2009). Medialne reprezentacje wiedzy [Media Representations of Knowledge]. In: M. Filiciak, & G. Ptaszek (Eds.), Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych: język, edukacja, semiotyka [Communicating in Electronic Media: Language, Education, Semiotics], (pp. 186–203). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Lisowska-Magdziarz, M. (2014). Władza24: dziennikarz informacyjny w świecie polityki mediatyzowanej [Władza24: News Journalist in the World of Mediatized Politics]. E-Politikon, 12, 41–65.
Łangowska, P. (2022). Medialne reprezentacje zaburzeń mowy u bohaterów wybranych bajek dla dzieci [Media Representations of Speech Disorders in Characters of Selected Children’s Animated Film]. Master’s Thesis Written Under the Supervision of dr hab. Helena Ostrowicka, associated professor of the University of Bydgoszcz: Kazimierz Wielki University.
Łobos, A. (2003). Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci [The Language of Children’s Magazines and Television Programs]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Markowski, M.P. (2006). O reprezentacji [About Representation]. In: M.P. Markowski, & R. Nycz (Eds.), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy [Cultural Theory of Literature. Main Concepts and Problems], (pp. 317–350). Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Mortbitzer, J. (2017). Edukacja medialna (małego) dziecka [Media Education of a (Little) Baby]. In: J. Pyżalski (Ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami [Young Children in the World of Information and Communication Technologies Between Utopian Possibilities and Exaggerated Threats], (pp. 205–227). Łódź: Wydawnictwo “Eter.”
Moscovici, S. (2000). Social Representations. Explorations in Social Psychology. Cambridge:
Polity Press.
Puchała, J. (2016). Dwuadresowość filmu animowanego dla dzieci [Dual Address of an Animated Film for Children]. In: A. Zych, & A. Charciarek (Eds.), Dyskurs w aspekcie porównawczym [Discourse in a Comparative Aspect], (pp. 213–229). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją [Methodology of Educational Research]. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sak, K. (2016). Wpływ telewizji na rozwój dzieci [The Impact of Television on Children’s Development]. In: E. Brzyszcz, & S. Kozieja (Eds.), Dziecko i nauczyciel w świecie mediów [Child and Teacher in the World of Media], (pp. 179–187). Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Samborska, I. (1999). O języku bajek w telewizji [About the Language of Animated Film on Television]. Wychowanie w Przedszkolu, 10, 727–731.
Samborska, I. (2003). Przedszkolak i bajki telewizyjne [Preschooler and TV Cartoons]. Wychowanie w Przedszkolu, 5, 265–268.
Samborska, I. (2016). Telewizja w życiu małego dziecka [Television in the Life of a Small Child]. In: T. Dyrda (Ed.), Życie rodzinne – wybrane konteksty [Family Life – Selected Contexts], (pp. 281–292). Ostrowiec Świętokrzyski: Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości.
Samborska, I. (2004). Dziecko i telewizja. Reklamy i bajki telewizyjne a zachowania językowe współczesnego przedszkolaka [Child and Television. Television Commercials and Cartoons and the Linguistic Behaviour of Contemporary Preschoolers]. Bielsko-Biała: Wydawnictwo ATH – Akademii Techniczno-Humanistycznej.
Sitkiewicz, P. (2009). Małe wielkie kino: film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego [Little Big Cinema: Animated Film From the Birth To the End of the Classical Period]. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.
Skowronek, B. (2014). Mediolingwistyka. Teoria. Metodologia. Idea [Mediolinguistics. Theory. Methodology. Idea]. Postscriptum Polonistyczne, 2(14), 15–26.
Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja [Digital Dementia]. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Wilkoń, A. (2000). Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny [Typology of Linguistic Varieties of Contemporary Polish]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
Śląskiego.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paulina Łangowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 369
Number of citations: 0