Men’s Experiences in Feminized Occupations on the Example of Selected Professions
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.036Abstract
The issues raised in this article concern the functioning of men in feminized professions. The aim of the study was to gather experiences of men working in jobs dominated by women. The research included twenty men and was conducted between February and April 2020 in Poland, using a narrative interview. Research problems were focused on men’s attitudes toward their jobs, the assessment of career advancement opportunities, advantages and disadvantages resulting from working in a feminine environment, relations with colleagues and employers, and reactions of their environment. The interviews revealed a relatively positive image of men’s experiences relating to working with women. The respondents did not notice any specific difficulties in their professions caused by gender stereotypes. They expressed a view that working among women was like any other job. Few difficulties mentioned by the respondents were related mostly to the issue of assistance in activities requiring strength or technical knowledge rather than competences related to a specific profession. Moreover, the interviewees treated their professions as an opportunity for self-development and for gaining experience that they would not have been able to gain in a typically male environment.
References
Arcimowicz, K. (2008). Przemiany męskości w kulturze współczesnej [Transformations of Manhood in Contemporary Culture]. In: M. Fuszara (Ed.), Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce [New Males? The Changing Models of Manhood in Contemporary Poland] (pp. 21–60). Warszawa: Wydawnictwo TRIO.
Arnot, M. (2002). Reproducing Gender? Essays on Educational Theory and Feminist Politics. London: Routledge.
Blau, F., Ferber, M., & Winkler, A. (2006). The Economics of Women, Men, and Work. Upper Saddle River, NJ: Pearson, Prentice Hall; England.
Blau, F.D., & Kahn, L.M. (2000). Gender Differences in Pay. Journal of Economic Perspectives. American Economic Association, 14(4), 75–99, doi: 10.1257/jep.14.4.75.
Cross, S., & Bagilhole, B. (2002). Girls’ Jobs for the Boys? Men, Masculinity and Non-Traditional Occupations. Gender, Work and Organization, 9(2), 204–226, doi: 10.1111/1468-0432.00156.
Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych [The SAGE Handbook of Qualitative Research]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Domagała, P., Kretowicz, K., & Żuralska, R. (2013). Percepcja mężczyzn wykonujących zawód pielęgniarza w społeczeństwie [Social Perception of Males Performing in Nursing]. Problemy Pielęgniarstwa, 21(4), 462–470.
Domański, H. (1999). Zadowolony niewolnik idzie do pracy [A Happy Serf Goes to Work]. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Dudak, A. (2016). Wizerunek współczesnego mężczyzny w roli ojca [An Image of the Contemporary Male as Father]. In: E. Ogrodzka-Mazur, G. Błahut, & T.B. Chmiel (Eds.), Współczesne ojcostwo. Konteksty kulturowe, pedagogiczne i prawne [Contemporary Fatherhood. Cultural, Pedagogical and Legal Contexts] (pp. 13–23). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Dudak, A. (2019). Mężczyźni w zawodach sfeminizowanych – funkcjonujące stereotypy i ich konsekwencje w percepcji studentów [Males in Feminized Professions: Students’ Perception of Active Stereotypes and their Consequences]. Annales UMCS, Sectio J, Paedagogia – Psychologia, 32(4), 217–230, doi: 10.17951/j.2019.32.4.217-230.
Dudak, A. (2019). Teachers’ Perception of Men in the Feminised Occupations. Szkoła – Zawód – Praca, 17, 308–319, doi:10.34767/SZP.2019.01.20.
Dudak, A. (2020). Motywy wyboru przez mężczyzn zawodów sfeminizowanych [Motives for Male Choices of Feminized Professions]. In: S.M. Kwiatkowski, & M. Piorunek (Eds.), Jednostka. Edukacja. Organizacja wobec przemian rynku pracy [An Individual. Education. Organization Versus Changes on the Labour Market] (pp. 29–38). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
England, P. (2010). The Gender Revolution: Uneven and Stalled. Gender and Society, 24(2), 149–166, doi: 10.1177/0891243210361475.
Folga, A. (2016). Wizerunek bibliotekarza w opinii studentów I roku Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie [An Image of Male Librarian in the Opinions of the 1st Year Students at the Pedagogical University of Krakow]. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis FOLIA 210, Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 14, 153–165, doi: 10.24917/20811861.14.10.
Fuszara, M. (Ed.) (2008). Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce [New Males? The Changing Models of Manhood in Contemporary Poland]. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Gromkowska-Melosik, A. (2013). Feminizacja zawodu nauczycielskiego – „różowe kołnierzyki” i paradoksy rynku pracy [Feminization of the Teaching Profession: “Pink Collars” and Paradoxes of the Labour Market]. Studia Edukacyjne, 25, 75–90.
Herudzińska, M. (2015). Męskość na manowcach? (Nie)męski mężczyzna w opiniach mężczyzn [Manhood Gone Astray? (Un)manly Man in Male Opinions]. Dyskurs Młodych Andragogów, 16, 293–310.
Huffman, M. (2004). Gender Inequality Across Local Wage Hierarchies. Work and Occupations, 31, 323–345, doi: : 10.1177/0730888404266384.
Janicka, K. (1995). Kobiety i mężczyźni w strukturze społeczno-zawodowej: podobieństwa i różnice [Females and Males in Social and Professional Structures]. In: A. Titkow, & H. Domański (Eds.), Co to znaczy być kobietą w Polsce [What Does it Mean to Be a Woman in Poland] (pp. 89–91). Warszawa: Wydawnictwo PAN.
Kamińska-Berezowska, S., & Suchacka, M. (2015). Socjologiczne uwarunkowania problemów zadowolenia z pracy i rozwoju zawodowego bibliotekarzy [Sociological Conditioning of Job Satisfaction and Professional Development Among Librarians]. Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy, 4(42), 117–138.
Kapała, W., & Rucki, P. (2008). Mężczyźni w polskim pielęgniarstwie. Jak widzą i oceniają swój zawód polscy pielęgniarze [Males in Nursing Profession in Poland: How they Perceive and Assess their Job]. Pielęgniarstwo Polskie, 1(27), 7–13, doi: 10.20883/issn.0860-8466.
Kaźmierczak, T. (2013). Mężczyźni – pracownicy socjalni, czyli o polskiej pracy socjalnej w perspektywie gender studies [Males – Social Workers: Polish Social Work in the Perspective of Gender Studies]. In: A. Kotlarska-Michalska (Ed.), Kobiety w pracy socjalnej [Females in Social Work] (pp. 501–514). Poznań: Wydawnictwo UAM.
Klimczak-Ziółek, J. (2005). Bibliotekarz jako zawód sfeminizowany – przyczyny i skutki [The Librarian as a Feminized Profession: Causes and Consequences]. In: Z. Dacko-Pikiewicz, & M. Chmielowska (Eds.), Rola biblioteki narodowej w tworzeniu społeczeństwa wiedzy [The Role of the National Library in Building Knowledge Society] (pp. 105–124). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo WSB.
Kluczyńska, U. (2009). Mężczyźni jako grupa niejednorodna w dostępie do władzy i prestiżu [Males as a Heterogenous Group in Access to Power and Prestige]. In: K. Marzec-Holka, & H. Guzy-Steinke (Eds.), Kapitał społeczny a nierówności – kumulacja i redystrybucja [Social Capital and Inequalities: Accumulation and Redistribution] (pp. 371–380), Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Kluczyńska, U. (2012). (Nie)obecność mężczyzn w pielęgniarstwie – funkcjonujące stereotypy i ich konsekwencje [(In)activity of Males in the Nursing Profession: Active Stereotypes and their Consequences]. Nowiny Lekarskie, 81, 5, 564-568.
Kluczyńska, U. (2017). Mężczyźni w pielęgniarstwie. W stronę męskości opiekuńczej [Males in Nursing: Towards a Caring Manhood]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego. Kobiety i mężczyźni na rynku pracy [Males and Females on the Labour Market]. (2018). Retrieved 10 September 2020 from: file:///C:/Users/user/Downloads/kobiety_i_mezczyzni_na_rynku_pracy_2018%20(2).pdf.
Kuropatwa, A. (2014). Problem dyskryminacji kobiet – analiza wybranych teorii neoklasycznych opartych na założeniu o niekonkurencyjnych rynkach pracy [Female Discrimination: Selected Neo-classical Theories Based on the Assumption of Non-competitive Labour Markets]. Ekonomia – Wroclaw Economic Review, 20, 4, 53–68.
Lipińska-Grobelny, A., & Goździk, I. (2012). Płeć psychologiczna a zadowolenie z pracy w zawodach stereotypowo męskich i kobiecych [Psychological Gender and Job Satisfaction in Stereotypically Male and Female Occupations]. Medycyna Pracy, 63, 5, 531–540.
Marcinkowski, P. (2005). Bibliotekarz. Stereotyp czy wizerunek? [The Librarian: A Stereotype or an Image?]. In: E. Bieniarz, K. Serwatko, & B. Jaskowska (Eds.), Tradycja i nowoczesność bibliotek akademickich: materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej [Tradition and Contemporaneity of Academic Libraries: Proceedings of the National Research Conference] (pp. 93–106). Rzeszów–Czarna: Wydawnictwo Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
McDonald, J. (2013). Conforming to and Resisting Dominant Gender Norms: How Male and Female Nursing Students Do and Undo Gender. Gender, Work and Organization, 20(5), 561–579, doi:10.1111/j.1468-0432.2012.00604.x.
Moore, T.S. (2018). Occupational Career Change and Gender Wage Inequality. Work and Occupations, 45(1), 82–121, doi: 10.1177/0730888417742691.
Nowak, B.M. (2018). At Risk of Social Exclusion. Labor Market Disadvantage of Ex-Convicts – The Case of Poland. Przegląd Badań Edukacyjnych, 27(2), 85–96, doi:
12775/28158.
Ostrouch, J. (2004). Nieuchwytne. Relacje matek i córek w codzienności [Intangible: About the Daily Relations of Mothers and Daughters]. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Pokrzywa, M. (2016). Feminizacja zawodu pracownika socjalnego [Feminization of the Social Work Profession]. In: J. Husár, M. Machalová, T. Hangoni, & B. Kuzyšin (Eds.), Nová sociálna edukácia človeka iv (duchovné, antropologické, filozofické, psychologické a sociálne aspekty terapie, výchovy, vzdelávania a poradenstva dneška) [The New Social Education of Man (Spiritual, Anthropological, Philosophical, Psychological and Social Aspects of Therapy, Education, Training and Counselling Today] (pp. 154–164). Prešov: Wydawnictwo Prešovská Univerzita v Prešove.
Pokrzywa, M. (2017). Segregacja płciowa na rynku pracy na przykładzie zawodu pracownika socjalnego – przyczyny i konsekwencje [Gender Discrimination on the Labour Market: A Case Study of the Social Worker. Causes and Consequences]. Młoda Humanistyka. com, 3. Retrived 22 October 2020 from: http://www.humanistyka.com/index.php/MH/article/view/110/99.
Reskin, B.F., & Ross, P. (1999). Job Queues, Gender Queues: Explaining Women Inroads Into Male Occupations. Philadelphia: Temple University Press.
Shen-Miller, D., & Smiler, A.P. (2015). Men in Female-Dominated Vocation: A Rationale for Academic Study and Introduction to the Special Issue. Sex Roles, 72, 269–276, doi: 10.1007/s11199-015-0471-3.
Shen-Miller, D., Smiler, A.P. (2015). Men in Female-Dominated Vocation: A Rationale for Academic Study and Introduction to the Special Issue. Sex Roles, 72, 269–276, doi: 10.1007/s11199-015-0471-3.
Simpson, R. (2009). Men in Caring Occupations: Doing Gender Differently. Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.
Urbaniak-Zając, D., & Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice [Qualitative Research in Education Studies]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Walczak, D. (2016). Prestiż zawodu nauczyciela w percepcji różnych aktorów życia szkoły [The Prestige of the Teaching Profession as Perceived by Various Stakeholders in School Life]. Studia z Teorii Wychowania, VII, 4(17), 93–115.
Whitaker, T. (2008). Who Wants to Be a Social Worker? Career Influences and Timing. NASW Membership Workforce Study. Washington DC: National Association of Social Workers.
Zachorowska-Mazurkiewicz, A. (2006). Kobiety i instytucje. Kobiety na rynku pracy w Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej i w Polsce [Women and Organizations. Females in the US, EU and Poland’s Labour Market]. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Ziarkowski, D. (2019). Zaufaj mi, jestem bibliotekarzem, czyli mężczyzna w bibliotece [Trust Me, I Am a Librarian: Males in the Library]. Biblioteka i Edukacja, 16, 111–120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 437
Number of citations: 0