Extraverted consciousness, introverted consciousness, and composition of lyrical discourse
DOI:
https://doi.org/10.12775/LinCop.2016.015Słowa kluczowe
świadomość ekstrawertyczna, świadomość introwertyczna, liryka, kompozycja, pierwszy plan dyskursu, drugi plan dyskursuAbstrakt
Świadomość ekstrawertyczna, świadomość introwertyczna i kompozycja dyskursu lirycznego
Jest znanym faktem (Chafe 1994), że ludzka świadomość może funkcjonować w trybie ekstra- bądź introwersyjnym. W pierwszym przypadku odpowiednie wydarzenie jest postrzegane w kontekście innych wydarzeń, w powiązaniu z nimi, w drugim zaś jest postrzegane jako bezkontekstowe, wyizolowane. W artykule wykazuje się, że to rozróżnienie wchodzi w bezpośrednią korelację ze strukturą dyskursu lirycznego, ponieważ tzw. plan bliższy tego dyskursu jest nacechowany wyraźną tendencją do introwersji.
Bibliografia
Chafe W., 1994, Discourse, Consciousness, and Time: The Flow and Displacement of Consciousness in Speaking and Writing, Chicago: The University of Chicago Press.
Chafe W., 2013, How Language Creates Beauty by Transcending Mundane Experience, Cognitive and Poetics Conference, Osnabrück, Germany, April, 2013, p. 25–27.
Fleischman S., 1990, Tense and Narrativity: From Medieval Performance to Modern Fiction, Austin: University of Texas Press.
Hopper P., 1979, Aspect and foregrounding in discourse, in: Givón T. (ed.). Discourse and Syntax. Syntax and Semantics, 12, N.Y., etc.: Academic Press, p. 213–241.
Hopper P., Thompson S., 1980, Transitivity in grammar and discourse, Language, 56, p. 251–299.
Hopper P., Thompson S. (eds.), 1982, Studies in Transitivity. Syntax and Semantics, 15, N.Y., etc.: Academic Press.
Leech G.N., 1969, A Linguistic Guide to English Poetry, London: Longman.
Manin D., 2012, The right word in the left place, Scientific Study of Literature, 2, N 2, p. 273–300.
Nofal K.H., 2011, Syntactic aspects of poetry: A pragmatic perspective, International Journal of Business and Social Science, 2, N 16, September 2011, p. 47–63.
Shen Y., 2007, Foregrounding in poetic discourse: between deviation and cognitive constraints, Language and Literature, 16, N 2, p. 169–181.
Talmy L., 2010, Attention phenomena, in: Geeraerts D., Cuykens H. (eds.), The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics, Oxford: Oxford University Press, p. 264–293.
Zeldowicz G., 2015, Об одном способе маркировать дискурсивную перспективу в лирической поэзии. Композиция и референциальные связи, или В чем не правы П. Хоппер и С. Томпсон, Linguistica Copernicana, N 12, p. 245–270.
Zeldowicz G., forthcoming, Discourse new entities and composition of lyric poem: High informativeness as foregrounding device (submitted to Journal of Pragmatics).
Зельдови ч Г., 2015, О дискурсивной перспективе в лирической поэзии, Слова. Слова. Слова, Чикаго–Москва, N 2, c. 456–499.
Си льм а н Т.И., 1977, Заметки о лирике, Ленинград: Советский писатель.
Тын я нов Ю.Н., 1924/1965, Проблема стихотворного языка, Москва: Совет- ский писатель.
Яковлева Е.С., 1994, Фрагменты русской языковой картины мира (модели пространства, времени и восприятия), Москва: Гнозис.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 424
Liczba cytowań: 0