Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Linguistica Copernicana

The expansion of Anglicisms in Polish press advertising
  • Home
  • /
  • The expansion of Anglicisms in Polish press advertising
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 4 No. 2 (2010) /
  4. ARTYKUŁY

The expansion of Anglicisms in Polish press advertising

Authors

  • Aleksandra Wieluniecka Uniwersytet Szczeciński Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa

DOI:

https://doi.org/10.12775/LinCop.2010.032

Keywords

zapożyczenia, anglicyzmy, reklama, prasa

Abstract

 The aim of the article is to show the tendencies in the expansion of English loanwords in the language of Polish press advertisements. The analysed material has been drawn from three different types of press: weekly magazines, specialist press, and magazines for teenagers. This choice of sources allows to show a strict relation between form, amount and ways of incorporating Anglicisms, and the target reader. The analysis focuses on types of English loanwords used in examined advertisements, and their functions within the advertising texts.

References

ANISIMOWICZ A., 2001, Spójnościowe aspekty zapożyczeń angielskich we współczesnej prasie polskiej, w: G. Habrajska (red.), Język w komunikacji, t. 3, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, s. 13–21.

CHŁOPICKI W., ŚWIĄTEK J., 2001, Wpływ języka angielskiego na współczesny język polskiej reklamy, w: G. Habrajska (red.), Język w komunikacji, t. 1, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, s. 319–326.

DUNAJ B. (red.), 2001, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa: Przegląd Reader’s Digest.

FISIAK J. (red.), 2003, Nowy słownik Fundacji Kościuszkowskiej angielsko-polski, New York: The Kosciuszko Foundation.

KOCHAN M., 2003, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa: Trio.

MARKOWSKI A. (red.), 2000, Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

OTWINOWSKA-KASZTELANIC A., 1998, Wpływ języka angielskiego na polszczyznę, Poradnik Językowy, z. 1, s. 57–65.

PHILIPS J. (red.), 1997, Oxford Wordpower. Słownik angielsko-polski, Oxford: Oxford University Press.

POLAŃSKI E. (red.), 2007, Wielki słownik języka polskiego, Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.

SZANIAWSKI J., 1997, Duży słownik informatyczny, Warszawa: Arskom.

Linguistica Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2010-07-01

How to Cite

1.
WIELUNIECKA, Aleksandra. The expansion of Anglicisms in Polish press advertising. Linguistica Copernicana. Online. 1 July 2010. Vol. 4, no. 2, pp. 263-272. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/LinCop.2010.032.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 4 No. 2 (2010)

Section

ARTYKUŁY

Stats

Number of views and downloads: 1928
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

zapożyczenia, anglicyzmy, reklama, prasa
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop