Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Stay calm and beshen khere. Internet i transnarodowa intensyfikacja życia polskich Romów w czasie pandemii COVID-19
  • Home
  • /
  • Stay calm and beshen khere. Internet i transnarodowa intensyfikacja życia polskich Romów w czasie pandemii COVID-19
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 104 (2020) /
  4. ETNOGRAFIE CZASU ZARAZY

Stay calm and beshen khere. Internet i transnarodowa intensyfikacja życia polskich Romów w czasie pandemii COVID-19

Authors

  • Ignacy Jóźwiak Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Badań nad Migracjami https://orcid.org/0000-0003-0143-6845
  • Elżbieta Mirga-Wójtowicz Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Politologii
  • Sonia Styrkacz Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Społecznych
  • Monika Szewczyk Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytet Jagielloński, Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych

DOI:

https://doi.org/10.12775/lud104.2020.10

Keywords

koronawirus (covid-19), epidemia, internet, media społecznościowe, Romowie, romanipen, e-romanipen, cyfrowe rodzinowanie

Abstract

Artykuł podejmuje, nieobecną do tej pory w polskich badaniach romologicznych, tematykę internetowych (rodzinnych i towarzyskich) praktyk polskich Romów. Głównego kontekstu dostarcza pandemia koronawirusa (Covid-19) i towarzyszący jej stan zamknięcia (lockdown)  i konieczność zachowania tzw. dystansu społecznego w okresie od połowy marca do końca kwietnia 2020 roku.  Badania przeprowadzone zostały online wśród polskich Romów w Polsce i zagranicą. Internet stanowi dla nas źródło informacji oraz możliwość kontaktu z uczestnikami badania. Wskazujemy tym samym na specyfikę „romskiego internetu” zarówno przed pandemią, jak i w jej trakcie. W tym obszarze zwracamy uwagę na zjawisko „wpasowowania się” internetu w kulturę romską i związane z nią prawo zwyczajowe. Na tym gruncie wprowadzamy pojęcie e-romanipen oznaczające przeniesienie kultury romskiej i w przestrzeń online. Internetową aktywność w czasie pandemii interpretujemy jako przejaw kolektywnej sprawczości i kreatywności w działaniach na rzecz spójności grupy w sytuacji zagrożenia.

References

Airoldi, M. (2018). Ethnography and the digital fields of social media. International Journal of Social Research Methodology, 21(6), 661-673. https://doi.org/10.1080/13645579.2018.1465622

Anthias, F., & Yuval-Davis, N. (2005). Racialized boundaries: Race, Nation, Gender, Colour and Class and the Anti-Racist Struggle. London: Routledge.

Baldassar, L. and Krzyzowski, L. (2020). Physical, not social distancing: what we can learn from migrants. UWA Social Care and Social Ageing Living Lab News, April 2020: https://livinglab.com.au/4548-2/

Baldassar, L. and Wilding, R. (2020). Migration, Aging, and Digital Kinning: The Role of Distant Care Support Networks in Experiences of Aging Well, “The Gerontologist” 60(2): 313-321. https://doi.org/10.1093/geront/gnz156

Barth, F. (2004), Grupy i granice etniczne, w: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa: PWN, ss. 348-377.

Bartosz, A. (2004). Nie bój się Cygana. Sejny: Pogranicze.

Bedyński, W. (2020). Liminality: Black Death 700 years after. What lessons are for us from the Medieval pandemic? “Society Register” 4(3): 129-144. https://doi.org/10.14746/sr.2020.4.3.07

Boellstorff, T., Nardi, B., Pearce, C., and Taylor, T. L. (2012). Ethnography and virtual worlds: A handbook of method. Princeton-Oxford: Princeton University Press.

Caliandro, A. (2018). Digital methods for ethnography: Analytical concepts for ethnographers exploring social media environments. Journal of Contemporary Ethnography, 47(5), 551-578. https://doi.org/10.1177/0891241617702960

Fiałkowska, K. (2018). Cyber Space: A Refuge for Hegemonic Masculinity among Polish Migrants in the UK, w: Ch. Timmerman, M. L. Fonseca, L. Van Praag, and S. Pereira (red.) Gender and Migration. A Gender-Sensitive Approach to Migration Dynamics, Leuven: Leuven University Press, ss. 95-118.

Fiałkowska, K., Garapich, M. P., & Mirga-Wójtowicz, E. (2018a). Krytyczna analiza naukowej ciszy, czyli dlaczego Romowie migrują (z naszego pola widzenia). Kultura i Społeczeństwo, 2, 39-67.

Fiałkowska, K., Garapich, M. P., & Mirga-Wójtowicz, E. (2018b). Antropologia migracji polskich Romów – wypełnianie luki w badaniach migracyjnych i romologicznych, Studia Romologica 11: 299-336.

Ficowski, J. (1985). Cyganie na polskich drogach. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Goudsblom, J. (1986). Public health and the civilizing process. “The Milbank Quarterly” 64(2): 161-188.

Glouftsios, G. (2020). In Heterotopic Times; (Im)mobility, Social-Distancing, and Surveillance, The Coronavirus and Mobility Forum, https://www.compas.ox.ac.uk/2020/in-heterotopic-times-immobility-social-distancing-and-surveillance/

Hajská, M. (2019). The presentation of social status on a social network: The role of Facebook among the Vlax Romani community of Eastern-Slovak origin in Leicester, UK. Romani Studies, 29(2), 123-158. doi: https://doi.org/10.3828/rs.2019.6

Kapralski, S. (2016). Milczenie, pamięć, tożsamość. Fantazmat „Cygana” i ambiwalencja nowoczesności. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(1): 185-202.

Kapralski, S. (2018). Gender, History, and Roma Identities: From Cultural Determinism to the Long Shadow of the Past, Slovenský národopis 66 (4): 467–86.

Pink, S., Horst, H., Postill J., Hjorth, L., Lewis, T. and Tacchi J. (2016). Digital Ethnography. Principles and Practice. Los Angeles-London-New Delhi-Singapore-Washington DC: Sage.

Sheller, M. (2018). Mobility justice: The politics of movement in an age of extremes. London – New York: Verso Books.

Trumpener, K. (1992). The Time of the Gypsies: A ‘People without History’ in the Narratives of the West, Critical Inquiry 18 (4): 843–84.

Mirga, A., Mróz, L. (1994). Cyganie: odmienność i nietolerancja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nagy, V. (2018). Roma Networks. Ethnic Solidarity in an Internet Age?. Intersections. East European Journal of Society and Politics, 4(3), 158-179. DOI: 10.17356/ieejsp.v4i3.440

Okely, J. (1983). The traveller-gypsies. Cambridge-New York: Cambridge University Press.

Okely, J. (2018). Untangling Gypsy ethnic identity, thanks to Barth, w: T.H. Eriksen, M. Jakoubek (red.), Ethnic groups and boundaries today. A legacy of fifty years, London-New York: Routledge.

Osipovič, D. (2013). ‘If I get ill, It’s onto the plane, and off to Poland.’use of health care services by polish migrants in London, Central and Eastern European Migration Review, 2(2): 98-114.

Silverman, C. (1988). Negotiating "Gypsiness": Strategy in Context, “Journal of American Folklore” 101(401): 261-275. https://www.jstor.org/stable/540467

Zdrodowska, M. (2014). Zwrot cyfrowy w antropologii?. Prace Etnograficzne, 42(4): 279-291. doi: 10.4467/22999558.PE.14.018.3547

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-10-20

How to Cite

1.
JÓŹWIAK, Ignacy, MIRGA-WÓJTOWICZ, Elżbieta, STYRKACZ, Sonia and SZEWCZYK, Monika. Stay calm and beshen khere. Internet i transnarodowa intensyfikacja życia polskich Romów w czasie pandemii COVID-19. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Online. 20 October 2020. Vol. 104, pp. 235-257. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/lud104.2020.10.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 104 (2020)

Section

ETNOGRAFIE CZASU ZARAZY

License

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 656
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

koronawirus (covid-19), epidemia, internet, media społecznościowe, Romowie, romanipen, e-romanipen, cyfrowe rodzinowanie
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop