Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Contact
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Stay calm and beshen khere. Internet i transnarodowa intensyfikacja życia polskich Romów w czasie pandemii COVID-19
  • Accueil
  • /
  • Stay calm and beshen khere. Internet i transnarodowa intensyfikacja życia polskich Romów w czasie pandemii COVID-19
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 104 (2020) /
  4. ETNOGRAFIE CZASU ZARAZY

Stay calm and beshen khere. Internet i transnarodowa intensyfikacja życia polskich Romów w czasie pandemii COVID-19

Auteurs

  • Ignacy Jóźwiak Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Badań nad Migracjami https://orcid.org/0000-0003-0143-6845
  • Elżbieta Mirga-Wójtowicz Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Politologii
  • Sonia Styrkacz Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Społecznych
  • Monika Szewczyk Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytet Jagielloński, Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych

DOI :

https://doi.org/10.12775/lud104.2020.10

Mots-clés

koronawirus (covid-19), epidemia, internet, media społecznościowe, Romowie, romanipen, e-romanipen, cyfrowe rodzinowanie

Résumé

Artykuł podejmuje, nieobecną do tej pory w polskich badaniach romologicznych, tematykę internetowych (rodzinnych i towarzyskich) praktyk polskich Romów. Głównego kontekstu dostarcza pandemia koronawirusa (Covid-19) i towarzyszący jej stan zamknięcia (lockdown)  i konieczność zachowania tzw. dystansu społecznego w okresie od połowy marca do końca kwietnia 2020 roku.  Badania przeprowadzone zostały online wśród polskich Romów w Polsce i zagranicą. Internet stanowi dla nas źródło informacji oraz możliwość kontaktu z uczestnikami badania. Wskazujemy tym samym na specyfikę „romskiego internetu” zarówno przed pandemią, jak i w jej trakcie. W tym obszarze zwracamy uwagę na zjawisko „wpasowowania się” internetu w kulturę romską i związane z nią prawo zwyczajowe. Na tym gruncie wprowadzamy pojęcie e-romanipen oznaczające przeniesienie kultury romskiej i w przestrzeń online. Internetową aktywność w czasie pandemii interpretujemy jako przejaw kolektywnej sprawczości i kreatywności w działaniach na rzecz spójności grupy w sytuacji zagrożenia.

Références

Airoldi, M. (2018). Ethnography and the digital fields of social media. International Journal of Social Research Methodology, 21(6), 661-673. https://doi.org/10.1080/13645579.2018.1465622

Anthias, F., & Yuval-Davis, N. (2005). Racialized boundaries: Race, Nation, Gender, Colour and Class and the Anti-Racist Struggle. London: Routledge.

Baldassar, L. and Krzyzowski, L. (2020). Physical, not social distancing: what we can learn from migrants. UWA Social Care and Social Ageing Living Lab News, April 2020: https://livinglab.com.au/4548-2/

Baldassar, L. and Wilding, R. (2020). Migration, Aging, and Digital Kinning: The Role of Distant Care Support Networks in Experiences of Aging Well, “The Gerontologist” 60(2): 313-321. https://doi.org/10.1093/geront/gnz156

Barth, F. (2004), Grupy i granice etniczne, w: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa: PWN, ss. 348-377.

Bartosz, A. (2004). Nie bój się Cygana. Sejny: Pogranicze.

Bedyński, W. (2020). Liminality: Black Death 700 years after. What lessons are for us from the Medieval pandemic? “Society Register” 4(3): 129-144. https://doi.org/10.14746/sr.2020.4.3.07

Boellstorff, T., Nardi, B., Pearce, C., and Taylor, T. L. (2012). Ethnography and virtual worlds: A handbook of method. Princeton-Oxford: Princeton University Press.

Caliandro, A. (2018). Digital methods for ethnography: Analytical concepts for ethnographers exploring social media environments. Journal of Contemporary Ethnography, 47(5), 551-578. https://doi.org/10.1177/0891241617702960

Fiałkowska, K. (2018). Cyber Space: A Refuge for Hegemonic Masculinity among Polish Migrants in the UK, w: Ch. Timmerman, M. L. Fonseca, L. Van Praag, and S. Pereira (red.) Gender and Migration. A Gender-Sensitive Approach to Migration Dynamics, Leuven: Leuven University Press, ss. 95-118.

Fiałkowska, K., Garapich, M. P., & Mirga-Wójtowicz, E. (2018a). Krytyczna analiza naukowej ciszy, czyli dlaczego Romowie migrują (z naszego pola widzenia). Kultura i Społeczeństwo, 2, 39-67.

Fiałkowska, K., Garapich, M. P., & Mirga-Wójtowicz, E. (2018b). Antropologia migracji polskich Romów – wypełnianie luki w badaniach migracyjnych i romologicznych, Studia Romologica 11: 299-336.

Ficowski, J. (1985). Cyganie na polskich drogach. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Goudsblom, J. (1986). Public health and the civilizing process. “The Milbank Quarterly” 64(2): 161-188.

Glouftsios, G. (2020). In Heterotopic Times; (Im)mobility, Social-Distancing, and Surveillance, The Coronavirus and Mobility Forum, https://www.compas.ox.ac.uk/2020/in-heterotopic-times-immobility-social-distancing-and-surveillance/

Hajská, M. (2019). The presentation of social status on a social network: The role of Facebook among the Vlax Romani community of Eastern-Slovak origin in Leicester, UK. Romani Studies, 29(2), 123-158. doi: https://doi.org/10.3828/rs.2019.6

Kapralski, S. (2016). Milczenie, pamięć, tożsamość. Fantazmat „Cygana” i ambiwalencja nowoczesności. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(1): 185-202.

Kapralski, S. (2018). Gender, History, and Roma Identities: From Cultural Determinism to the Long Shadow of the Past, Slovenský národopis 66 (4): 467–86.

Pink, S., Horst, H., Postill J., Hjorth, L., Lewis, T. and Tacchi J. (2016). Digital Ethnography. Principles and Practice. Los Angeles-London-New Delhi-Singapore-Washington DC: Sage.

Sheller, M. (2018). Mobility justice: The politics of movement in an age of extremes. London – New York: Verso Books.

Trumpener, K. (1992). The Time of the Gypsies: A ‘People without History’ in the Narratives of the West, Critical Inquiry 18 (4): 843–84.

Mirga, A., Mróz, L. (1994). Cyganie: odmienność i nietolerancja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nagy, V. (2018). Roma Networks. Ethnic Solidarity in an Internet Age?. Intersections. East European Journal of Society and Politics, 4(3), 158-179. DOI: 10.17356/ieejsp.v4i3.440

Okely, J. (1983). The traveller-gypsies. Cambridge-New York: Cambridge University Press.

Okely, J. (2018). Untangling Gypsy ethnic identity, thanks to Barth, w: T.H. Eriksen, M. Jakoubek (red.), Ethnic groups and boundaries today. A legacy of fifty years, London-New York: Routledge.

Osipovič, D. (2013). ‘If I get ill, It’s onto the plane, and off to Poland.’use of health care services by polish migrants in London, Central and Eastern European Migration Review, 2(2): 98-114.

Silverman, C. (1988). Negotiating "Gypsiness": Strategy in Context, “Journal of American Folklore” 101(401): 261-275. https://www.jstor.org/stable/540467

Zdrodowska, M. (2014). Zwrot cyfrowy w antropologii?. Prace Etnograficzne, 42(4): 279-291. doi: 10.4467/22999558.PE.14.018.3547

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publiée

2020-10-20

Comment citer

1.
JÓŹWIAK, Ignacy, MIRGA-WÓJTOWICZ, Elżbieta, STYRKACZ, Sonia et SZEWCZYK, Monika. Stay calm and beshen khere. Internet i transnarodowa intensyfikacja życia polskich Romów w czasie pandemii COVID-19. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Online. 20 octobre 2020. Vol. 104, pp. 235-257. [Accessed 1 juillet 2025]. DOI 10.12775/lud104.2020.10.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence bibliographique
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 104 (2020)

Rubrique

ETNOGRAFIE CZASU ZARAZY

Licence

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

  • utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
  • reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
  • wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
  • wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
  • rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

 

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Stats

Number of views and downloads: 656
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Explorer l'Index des auteurs
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informations

  • Pour les lecteurs
  • Pour les auteurs
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

koronawirus (covid-19), epidemia, internet, media społecznościowe, Romowie, romanipen, e-romanipen, cyfrowe rodzinowanie
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop