Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

The jazz environment in Trójmiasto – gender perspective
  • Home
  • /
  • The jazz environment in Trójmiasto – gender perspective
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 105 (2021) /
  4. ARTYKUŁY

The jazz environment in Trójmiasto – gender perspective

Authors

  • Weronika Maria Kwiatkowska Uniwersytet Warszawski. Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej https://orcid.org/0000-0001-7094-040X

DOI:

https://doi.org/10.12775/lud105.2021.07

Keywords

music, jazz, gender, male domination, discrimination, sexism, female jazz instrumentalists

Abstract

The jazz environment is dominated by men, which leads to many different consequences for women who want to participate in it. In this article,
I depict the situation of female jazz instrumentalists who face sexism in every area of their activity and discrimination in the labour market. I also describe the essences of masculinity (mainly jazzmen) and femininity (mostly female vocalists)
as two possible behaviour patterns in the group. In addition, I try to extract several different strategies which women use to survive in this masculinized environment. The article is based on the ethnographic research conducted in Trójmiasto in 2017-2019 among male and female jazz instrumentalists. 

Author Biography

Weronika Maria Kwiatkowska, Uniwersytet Warszawski. Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej

Osiągnięcia:

Wyróżnienie za pracę magisterską pt. „Gender trójmiejskiego środowiska jazzowego” (napisaną pod kierunkiem dr hab. Magdaleny Radkowskiej-Walkowicz) w konkursie na najlepszą pracę licencjacką i magisterską z zakresu socjologii sztuki organizowanego przez Sekcję Socjologii Sztuki Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz Galerię „Zderzak” (2020).

Publikacje:

Kwiatkowska, W. (2018). (Od)grywanie żydowskości. Muzyka jako narzędzie konstruowania tożsamości. W: M. Zatorska (red.), „Lelowianie, Polacy, Żydzi. Szkice etnograficzne o konstruowaniu lokalnego dziedzictwa” (s. 43-54). Warszawa: WUW.

References

Anderson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10 (3), 144- 167.

Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bartky, S. L. (2007). Foucault, kobiecość i unowocześnienie władzy patriarchalnej. W: R. E. Hryciuk, A. Kościańska (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna, t. 2 Kobiecość, męskość, seksualność (s. 50-75). Warszawa: PWN.

Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Brodacki, K. (2010). Historia jazzu w Polsce. Kraków: PWM.

Bruliński, M. (2015). Czy pianiści to również aktorzy, czyli kilka refleksji nad gestem w muzyce. Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ, nr 3, 44-56.

Buchowski, M. (2008). Widmo orientalizmu w Europie. Od egzotycznego Innego do napiętnowania swojego. Recykling Idei, nr 10, 98-107.

Budrowska, B. (2004). „Szklany sufit”, czyli co blokuje kariery kobiet. Kultura i Historia, nr 6, Pozyskano z http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/158

Butler, J. (2008). Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Cartwright, J. (2012). Conscious Inclusion Of Women Musicians. Gender Studies, vol. 11, 235-242. doi: 10.2478/v10320-012-0021-x

Caudwell J. (2012). Jazzwomen: music, sound, gender, and sexuality. Annals of Leisure Research, 15 (4), 389-403. doi: 10.1080/11745398.2012.744275

Ceraso, S. (2006). Swinging Through Spheres: Jazz, Gender, and Mobility. Nebula, no. 3 (2- 3), 46-54.

Chmura-Rutkowska, I., Ostrouch J. (2008). Od optymizmu do cynizmu. Studium męskiej przyjaźni. W: A. Radomski, B. Truchlińska (red.), Męskość w kulturze współczesnej (s. 119-130). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Ciesielski, R. (2014). „Jazz w Polsce” czy „polski jazz”? W: R. Ciesielski (red.), Jazz w kulturze polskiej, t. 1. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.

Cieślikowska, D. (2010). Edukacja antydyskryminacyjna – Wiedza. W: M. Branka, D. Cieślikowska (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski (s. 66-132). Kraków: Villa Decius.

Danielewicz, S. (2011). Jazzowisko Trójmiasta. Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1945-2010. Kraków: PWM.

Danielewicz, S. (2014). Jazzowisko Trójmiasta. Czwarta zmiana. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Gwizdalanka, D. (2001). Muzyka i płeć. Kraków: PWM.

Jones, M. D. E. (2011). Opening the Canary's Cage: Sex, Gender, and the Jazz Body. W: M. D. E. Jones, The Muse Is Music: Jazz Poetry from the Harlem Renaissance to Spoken Word (s. 129-166). Urbana, Chicago and Springfield: University of Illinois Press.

Karłowski, M. Ladies First!. Jazzarium, Pozyskano z https://www.jazzarium.pl/przeczytaj/artyku%C5%82y/ladies-first

Kędziora, K. (2014). Dyskryminacja. W: M. Rudaś-Grodzka i in. (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze (s. 103-106). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Knauer, W. (ed.) (2016). Gender and Identity in Jazz. Darmstadt: Jazzinstitut Darmstadt.

Kopciewicz, L., Rzepecka, K. (2009). Uniwersytet, kobiety i władza: o obecności kobiet w okolicach szczytu akademickich hierarchii. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, nr 3 (47), 87-104.

Kościańska, A. (2009). Potęga ciszy. Konwersja a rekonstrukcja porządku płci na przykładzie nowego ruchu religijnego Brahma Kumaris. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Kurz, I. (2014). Stereotyp. W: M. Rudaś-Grodzka i in. (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze (s. 520-522). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Kuźma-Markowska, S. (2014). Herstory (herstoria). W: M. Rudaś-Grodzka i in. (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze (s. 179-182). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Kwiatkowska, A. (2014). Seksizm. W: M. Rudaś-Grodzka i in. (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze (s. 501-503). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Lis, B. (2015). „Męska przyjaźń”. Kilka uwag o kondycji męsko-męskich relacji we współczesnej kulturze Zachodu. InterAlia. Pismo poświęcone studiom queer, nr 10, 57-72.

McKeage, K. (2002). „Where Are All The Girls?” Women In Collegiate Instrumental Jazz. GEMS (Gender, Education, Music, & Society), vol. 1, no 1.

Mękarski, M. (2017). (Nie)widzialny przedmiot – okulary. Antropologia przedmiotu. Tematy z Szewskiej, nr 1(18), 125-137.

Millet, K. (1982). Teoria polityki płciowej. W: T. Hołówka (red.), Nikt nie rodzi się kobietą (s. 58-111). Warszawa: Czytelnik.

Niedziela-Meira, J. (2017). Nagranie wykładu Kobiety Jazzu w ramach festiwalu JAZZtrzębie w Jastrzębiu-Zdroju, 25 kwietnia, Pozyskano z https://www.youtube.com/watch?v=6Vxxs2weCeE

Okely, J. (2015). Chwile buntu. Płeć, opór i jednostka. W: A. Pasieka, K. Zielińska (red.), Opór i dominacja. Antologia tekstów (s. 318-340). Kraków: NOMOS.

Ortner, S. (2015). Opór i problem etnograficznej odmowy. W: A. Pasieka, K. Zielińska (red.), Opór i dominacja. Antologia tekstów (s. 159-180). Kraków: NOMOS.

Pietraszewski, I. (2016). Jak odróżnić się od konkurencji, czyli strategie dominacji w polu jazzu. W: R. Ciesielski (red.), Jazz w kulturze polskiej, t. 2 (s. 35-46). Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.

Pinheiro, R. (2011). The creative process in the context of jazz jam sessions. Journal of Music and Dance, vol. 1(1), 1-5. doi: 10.5897/JMD.9000002

Reinharz, S. (2015). Feministyczne badania w działaniu. W: K. Dąbrowska, M. Grabowska, A. Kościańska (red.), Antropologia wobec dyskryminacji (s. 51-85). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Rogowska, L., Stoecker E. (2010). Seksizm. W: M. Branka, D. Cieślikowska (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski (s. 174-178). Kraków: Villa Decius.

Rustin, N. T., Tucker, S. (eds.) (2008). Big Ears: Listening for Gender in Jazz Studies. Durham, London: Duke University Press.

Rustin, N. T., Tucker, S. (2008). Introduction. W: N. T. Rustin, S. Tucker (eds.), Big Ears: Listening for Gender in Jazz Studies (s. 1-28). Durham, London: Duke University Press.

Said, E. (2005). Orientalizm. Poznań: Zysk i S-ka.

Schmidt, A. (2009). Historia jazzu. Lublin: Polihymnia.

Szymanowski, K. (2013). Edukacja w dziedzinie jazzu i muzyki estradowej w wyższym szkolnictwie artystycznym. W: A. Białkowski (red.), Edukacja w dziedzinie jazzu i muzyki estradowej w Polsce (s. 15-39). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.

Trębaczewska, M. (2009). Kobiety w muzyce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 34, 205-227. Pozyskano z http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/310/205_tr%c4%99ba czewskafolia%20sociologica%2034.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tucker, S. (2002). Big Ears: Listening for Gender in Jazz Studies. Current Musicology, nos. 71-73, 375-408. doi: 10.7916/cm.v0i71-73.4831

WIMUST (2013). Women in Music Uniting Strategies for Talent Final Report. Fondazione Adkins Chiti: Donne in Musica. Pozyskano z http://www.donneinmusica.org/wimust/pdf/e-book-wimust/Ebook-WIMUST-FINAL-REPORT.pdf

Źródła internetowe:

http://www.amuz.gda.pl/o-nas/historia-uczelni/historia-wydzialu-iv/, [dostęp: 10.06.2019 r.]

https://www.berklee.edu/jazz-gender-justice, [dostęp: 20.11.2019 r.]

http://jazzherstory.co.uk/#5, [dostęp: 11.11.2019 r.]

LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-12-21

How to Cite

1.
KWIATKOWSKA, Weronika Maria. The jazz environment in Trójmiasto – gender perspective. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Online. 21 December 2021. Vol. 105, pp. 175-202. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/lud105.2021.07.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 105 (2021)

Section

ARTYKUŁY

License

Copyright (c) 2021 LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego i Komitetu Nauk Etnologicznych PAN

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

  1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:
    • recording of a Work / subject of a related copyright;
    • reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
    • marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
    • introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
    • dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
  2. The authors give the publisher the license free of charge.
  3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 643
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

music, jazz, gender, male domination, discrimination, sexism, female jazz instrumentalists
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop