Stay calm and beshen khere. Internet i transnarodowa intensyfikacja życia polskich Romów w czasie pandemii COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.12775/lud104.2020.10Słowa kluczowe
koronawirus (covid-19), epidemia, internet, media społecznościowe, Romowie, romanipen, e-romanipen, cyfrowe rodzinowanieAbstrakt
Artykuł podejmuje, nieobecną do tej pory w polskich badaniach romologicznych, tematykę internetowych (rodzinnych i towarzyskich) praktyk polskich Romów. Głównego kontekstu dostarcza pandemia koronawirusa (Covid-19) i towarzyszący jej stan zamknięcia (lockdown) i konieczność zachowania tzw. dystansu społecznego w okresie od połowy marca do końca kwietnia 2020 roku. Badania przeprowadzone zostały online wśród polskich Romów w Polsce i zagranicą. Internet stanowi dla nas źródło informacji oraz możliwość kontaktu z uczestnikami badania. Wskazujemy tym samym na specyfikę „romskiego internetu” zarówno przed pandemią, jak i w jej trakcie. W tym obszarze zwracamy uwagę na zjawisko „wpasowowania się” internetu w kulturę romską i związane z nią prawo zwyczajowe. Na tym gruncie wprowadzamy pojęcie e-romanipen oznaczające przeniesienie kultury romskiej i w przestrzeń online. Internetową aktywność w czasie pandemii interpretujemy jako przejaw kolektywnej sprawczości i kreatywności w działaniach na rzecz spójności grupy w sytuacji zagrożenia.
Bibliografia
Airoldi, M. (2018). Ethnography and the digital fields of social media. International Journal of Social Research Methodology, 21(6), 661-673. https://doi.org/10.1080/13645579.2018.1465622
Anthias, F., & Yuval-Davis, N. (2005). Racialized boundaries: Race, Nation, Gender, Colour and Class and the Anti-Racist Struggle. London: Routledge.
Baldassar, L. and Krzyzowski, L. (2020). Physical, not social distancing: what we can learn from migrants. UWA Social Care and Social Ageing Living Lab News, April 2020: https://livinglab.com.au/4548-2/
Baldassar, L. and Wilding, R. (2020). Migration, Aging, and Digital Kinning: The Role of Distant Care Support Networks in Experiences of Aging Well, “The Gerontologist” 60(2): 313-321. https://doi.org/10.1093/geront/gnz156
Barth, F. (2004), Grupy i granice etniczne, w: M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa: PWN, ss. 348-377.
Bartosz, A. (2004). Nie bój się Cygana. Sejny: Pogranicze.
Bedyński, W. (2020). Liminality: Black Death 700 years after. What lessons are for us from the Medieval pandemic? “Society Register” 4(3): 129-144. https://doi.org/10.14746/sr.2020.4.3.07
Boellstorff, T., Nardi, B., Pearce, C., and Taylor, T. L. (2012). Ethnography and virtual worlds: A handbook of method. Princeton-Oxford: Princeton University Press.
Caliandro, A. (2018). Digital methods for ethnography: Analytical concepts for ethnographers exploring social media environments. Journal of Contemporary Ethnography, 47(5), 551-578. https://doi.org/10.1177/0891241617702960
Fiałkowska, K. (2018). Cyber Space: A Refuge for Hegemonic Masculinity among Polish Migrants in the UK, w: Ch. Timmerman, M. L. Fonseca, L. Van Praag, and S. Pereira (red.) Gender and Migration. A Gender-Sensitive Approach to Migration Dynamics, Leuven: Leuven University Press, ss. 95-118.
Fiałkowska, K., Garapich, M. P., & Mirga-Wójtowicz, E. (2018a). Krytyczna analiza naukowej ciszy, czyli dlaczego Romowie migrują (z naszego pola widzenia). Kultura i Społeczeństwo, 2, 39-67.
Fiałkowska, K., Garapich, M. P., & Mirga-Wójtowicz, E. (2018b). Antropologia migracji polskich Romów – wypełnianie luki w badaniach migracyjnych i romologicznych, Studia Romologica 11: 299-336.
Ficowski, J. (1985). Cyganie na polskich drogach. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Goudsblom, J. (1986). Public health and the civilizing process. “The Milbank Quarterly” 64(2): 161-188.
Glouftsios, G. (2020). In Heterotopic Times; (Im)mobility, Social-Distancing, and Surveillance, The Coronavirus and Mobility Forum, https://www.compas.ox.ac.uk/2020/in-heterotopic-times-immobility-social-distancing-and-surveillance/
Hajská, M. (2019). The presentation of social status on a social network: The role of Facebook among the Vlax Romani community of Eastern-Slovak origin in Leicester, UK. Romani Studies, 29(2), 123-158. doi: https://doi.org/10.3828/rs.2019.6
Kapralski, S. (2016). Milczenie, pamięć, tożsamość. Fantazmat „Cygana” i ambiwalencja nowoczesności. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 29(1): 185-202.
Kapralski, S. (2018). Gender, History, and Roma Identities: From Cultural Determinism to the Long Shadow of the Past, Slovenský národopis 66 (4): 467–86.
Pink, S., Horst, H., Postill J., Hjorth, L., Lewis, T. and Tacchi J. (2016). Digital Ethnography. Principles and Practice. Los Angeles-London-New Delhi-Singapore-Washington DC: Sage.
Sheller, M. (2018). Mobility justice: The politics of movement in an age of extremes. London – New York: Verso Books.
Trumpener, K. (1992). The Time of the Gypsies: A ‘People without History’ in the Narratives of the West, Critical Inquiry 18 (4): 843–84.
Mirga, A., Mróz, L. (1994). Cyganie: odmienność i nietolerancja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nagy, V. (2018). Roma Networks. Ethnic Solidarity in an Internet Age?. Intersections. East European Journal of Society and Politics, 4(3), 158-179. DOI: 10.17356/ieejsp.v4i3.440
Okely, J. (1983). The traveller-gypsies. Cambridge-New York: Cambridge University Press.
Okely, J. (2018). Untangling Gypsy ethnic identity, thanks to Barth, w: T.H. Eriksen, M. Jakoubek (red.), Ethnic groups and boundaries today. A legacy of fifty years, London-New York: Routledge.
Osipovič, D. (2013). ‘If I get ill, It’s onto the plane, and off to Poland.’use of health care services by polish migrants in London, Central and Eastern European Migration Review, 2(2): 98-114.
Silverman, C. (1988). Negotiating "Gypsiness": Strategy in Context, “Journal of American Folklore” 101(401): 261-275. https://www.jstor.org/stable/540467
Zdrodowska, M. (2014). Zwrot cyfrowy w antropologii?. Prace Etnograficzne, 42(4): 279-291. doi: 10.4467/22999558.PE.14.018.3547
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
- utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
- wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
- wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
- rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 516
Liczba cytowań: 0