How a gathering becomes a holiday. Modern social practices of migrants from flooded zones in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2022.61.9Słowa kluczowe
praktyki upamiętniania, przesiedlenia z terenów zatopionych, spotkania przesiedleńców, sakralizacja miejsca i czasu, wspólna uczta, współczesne formy rytualneAbstrakt
W artykule zostały przedstawione współczesne praktyki upamiętniania zatopionych wsi ukraińskich, podejmowane w trakcie corocznych lub okazjonalnych spotkań przesiedleńców z terenów zalanych w różnych regionach Ukrainy. Opisano kolejne etapy organizowania tego rodzaju
działań, od spontanicznych odwiedzin zalanego miejsca do uroczystych spotkań mieszkańców wsi nad brzegiem zbiornika wodnego. Ukazano zrytualizowane mechanizmy i środki, dzięki którym zwykłe spotkanie grupy ludzi nabiera charakteru święta poprzez sakralizację czasu i miejsca spotkania (budowanie obiektów pamięci, takich jak kaplice, krzyże, pomniki, publikację wspomnień, organizację wystaw itp.), dobór uczestników, wykorzystanie odpowiednich identyfikatorów świętowania (wspólna uczta, akompaniament muzyczny, wykonywanie pieśni okolicznościowych, użycie strojów ludowych, pamiątkowe fotografie).
Bibliografia
Assmann, A. (2013). Między historią a pamięcią. Antologia (trans. M. Saryusz-Wolska). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Assmann, A. (2014). Dlinnaia ten proshlogo: Memorialnaia kultura i istoricheskaya politika. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.
Assmann, A. (2016). Novoe nedovolstvo memorialnoi kulturoi. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.
Babenko, O., Petrenko, I. (2016). Nove nashe more… Storinkamy istoriji budivnyctva Kremenchucjkogho ghidrovuzla. Kropyvnyckyi: Imeks-LTD.
Connerton, P. (2010). How Societies Remember. Cambridge: Cambridge University Press.
Domańska, E. (2010). Wprowadzenie. In: E. Domańska (ed.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia (p. 7–20). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Horbniak, T. (2020). Abetka bakotjanyna. Kamyanets-Podilskyi: Aksioma.
Horbovyi, O. (2020). Kompleksna transformacija ukrajinskogho Prydniprovia u konteksti ghidroenerhetychnogho osvojennja Dnipra (kin. XIX st.–1980-ti rr.). Dysertacija kand. ist. nauk. Pereiaslav.
Godyń, M. (2015). Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Hajduk-Nijakowska, J. (2016). Doświadczanie pamięci: folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kostiukova, O., Jevtushenko, M. (2010). Nezatoplena pamiat. Cherkasy: Vertykal.
Koval-Fuchylo, I. (2020a). Nominacia lokusiv ta personahziv v opovidiach pro prymusove pereselenna iz zony zatoplenna. Movoznavstvo, 6, 44–56. Obtained from: https://doi.org/10.33190/0027-2833-315-2020-6-004.
Koval-Fuchylo, I. (2020b). Utrachennoe mesto v vospominaniiakh o prinuditelnom pereselenii i v sotsialnykh praktikakh. Folkloristika, 5/1, 73–88. Obtained from: https://doi.org/10.18485/folk.2020.5.1.3.
Koval-Fuchylo, I. (2017). Pro zatopleni sela v polskii etnolohii (rec. Godyń Maria. Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci. Kraków, 2015). Narodna tvorchist ta etnolohia, 3 (367), 110–112.
Kuzmenko-Lisovenko, K. (2018). Zatoplena prydniprovska tsyvilizaciia. Istoriia. Ludski doli. Kyiv: TOV „Interkontynental–Ukraina”.
Lesyk, M. (2007). Tcybli – moie ridne selo. Pereiaslav.
Myhniak, M. (2020). Buly nad Dniprom Trakhtemyriv i Monastyrok. Dokumenty, spoghady, svitlyny. Kyiv: Ukrainskyi priorytet.
Myhniak, M. (2018). Zatoplenyi rai: Andrushi u spoghadakh ta dokumentakh. Kyiv: Ukrainskyi priorytet.
Myhniak, M., Zuber, S. (2019). Nam Pidsinne teper tilky snytsia. Selo u spoghadakh ta dokumentakh. Kyiv: Ukrainskyi priorytet.
Thompson, P., Bornat, J. (2017). The voice of the past. Oral history. Fourth edition. Oxford: Oxford University Press.
Tolstaia, S. (2009). Prazdnik. In: N. Tolstoj (ed.) Slavianskie drevnosti. Etnolingvisticheskiy slovar. Vol. 4 (p. 237–240). Moskva: Mezhdunarodnye otnosheniia.
Valentsova, M., Uzneva, Y. (2012). Trapeza. In: N. Tolstoj (ed.), Slavianskie drevnosti. Etnolingvisticheskiy slovar. T. 5 (p. 307–312). Moskva: Mezhdunarodnye otnosheniia.
Zerubavel, Y. (2011). Recovered Roots: Collective Memory and the Making of Israeli National Tradition. In: J. Olick, V. Vinitzky-Seroussi, D. Levy (eds.), The Collective Memory Reader (p. 237–241). Oxford: Oxford University Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Łódzkie Studia Etnograficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 317
Liczba cytowań: 0