How a gathering becomes a holiday. Modern social practices of migrants from flooded zones in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2022.61.9Palabras clave
remembrance practices, resettlement from flooded areas, gatherings of migrants, sacralisation of place and time, common meal, modern ritual formsResumen
The article presents the modern practices of remembering sunken Ukrainian villages at annual or periodic gatherings of migrants from flooded areas in various regions of Ukraine. It describes the subsequent stages of organising such events, from spontaneous visits to the flooded place to a solemn meeting of the villagers on the banks of the reservoir. It also discusses the ritualised mechanisms and means by which an ordinary meeting of group of people is transformed into a festival through the sacralisation of the gathering’s time and place (by building memorials, such as chapels, crosses or monuments, the publication of memoirs, organization of exhibitions, etc.), through the appropriate selection of participants and the use of suitable identifiers of a celebration time (e.g. a shared meal, musical accompaniment, the performance of special songs, the use of national costumes, the taking of memorial photographs).
Citas
Assmann, A. (2013). Między historią a pamięcią. Antologia (trans. M. Saryusz-Wolska). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Assmann, A. (2014). Dlinnaia ten proshlogo: Memorialnaia kultura i istoricheskaya politika. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.
Assmann, A. (2016). Novoe nedovolstvo memorialnoi kulturoi. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.
Babenko, O., Petrenko, I. (2016). Nove nashe more… Storinkamy istoriji budivnyctva Kremenchucjkogho ghidrovuzla. Kropyvnyckyi: Imeks-LTD.
Connerton, P. (2010). How Societies Remember. Cambridge: Cambridge University Press.
Domańska, E. (2010). Wprowadzenie. In: E. Domańska (ed.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia (p. 7–20). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Horbniak, T. (2020). Abetka bakotjanyna. Kamyanets-Podilskyi: Aksioma.
Horbovyi, O. (2020). Kompleksna transformacija ukrajinskogho Prydniprovia u konteksti ghidroenerhetychnogho osvojennja Dnipra (kin. XIX st.–1980-ti rr.). Dysertacija kand. ist. nauk. Pereiaslav.
Godyń, M. (2015). Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Hajduk-Nijakowska, J. (2016). Doświadczanie pamięci: folklorystyczny kontekst opowieści wspomnieniowych. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kostiukova, O., Jevtushenko, M. (2010). Nezatoplena pamiat. Cherkasy: Vertykal.
Koval-Fuchylo, I. (2020a). Nominacia lokusiv ta personahziv v opovidiach pro prymusove pereselenna iz zony zatoplenna. Movoznavstvo, 6, 44–56. Obtained from: https://doi.org/10.33190/0027-2833-315-2020-6-004.
Koval-Fuchylo, I. (2020b). Utrachennoe mesto v vospominaniiakh o prinuditelnom pereselenii i v sotsialnykh praktikakh. Folkloristika, 5/1, 73–88. Obtained from: https://doi.org/10.18485/folk.2020.5.1.3.
Koval-Fuchylo, I. (2017). Pro zatopleni sela v polskii etnolohii (rec. Godyń Maria. Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci. Kraków, 2015). Narodna tvorchist ta etnolohia, 3 (367), 110–112.
Kuzmenko-Lisovenko, K. (2018). Zatoplena prydniprovska tsyvilizaciia. Istoriia. Ludski doli. Kyiv: TOV „Interkontynental–Ukraina”.
Lesyk, M. (2007). Tcybli – moie ridne selo. Pereiaslav.
Myhniak, M. (2020). Buly nad Dniprom Trakhtemyriv i Monastyrok. Dokumenty, spoghady, svitlyny. Kyiv: Ukrainskyi priorytet.
Myhniak, M. (2018). Zatoplenyi rai: Andrushi u spoghadakh ta dokumentakh. Kyiv: Ukrainskyi priorytet.
Myhniak, M., Zuber, S. (2019). Nam Pidsinne teper tilky snytsia. Selo u spoghadakh ta dokumentakh. Kyiv: Ukrainskyi priorytet.
Thompson, P., Bornat, J. (2017). The voice of the past. Oral history. Fourth edition. Oxford: Oxford University Press.
Tolstaia, S. (2009). Prazdnik. In: N. Tolstoj (ed.) Slavianskie drevnosti. Etnolingvisticheskiy slovar. Vol. 4 (p. 237–240). Moskva: Mezhdunarodnye otnosheniia.
Valentsova, M., Uzneva, Y. (2012). Trapeza. In: N. Tolstoj (ed.), Slavianskie drevnosti. Etnolingvisticheskiy slovar. T. 5 (p. 307–312). Moskva: Mezhdunarodnye otnosheniia.
Zerubavel, Y. (2011). Recovered Roots: Collective Memory and the Making of Israeli National Tradition. In: J. Olick, V. Vinitzky-Seroussi, D. Levy (eds.), The Collective Memory Reader (p. 237–241). Oxford: Oxford University Press.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Lodz Ethnographic Studies
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Stats
Number of views and downloads: 313
Number of citations: 0