Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Śladami polskiego dziedzictwa na mapie Ukrainy. Językowa gra edukacyjna
  • Strona domowa
  • /
  • Śladami polskiego dziedzictwa na mapie Ukrainy. Językowa gra edukacyjna
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 60 (2021): Mapa /
  4. Komentarze i omówienia

Śladami polskiego dziedzictwa na mapie Ukrainy. Językowa gra edukacyjna

Autor

  • Barbara Januszkiewicz Kamianets-Podilsky Ivan Ohienko National University Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7636-093X

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2021.60.16

Słowa kluczowe

gra, mapa, dziedzictwo, nauczanie i promocja języka polskiego jako obcego, Podole

Abstrakt

Artykuł opisuje koncepcję gry edukacyjnej Polskie dziedzictwo na mapie Podola, której celem jest nauka języka polskiego jako obcego przy wykorzystaniu mapy historycznej. W artykule została zaprezentowana mapa (jako plansza do stworzenia gry), którą sporządził XVII-wieczny kartograf Guillaume Le Vasseur de Beauplan. Mapa Podola staje się punktem wyjścia do napisania scenariuszy zajęć dydaktycznych prezentujących postaci, miejsca, wydarzenia i zabytki architektury związane z Polską. Gra ma na celu wzmacniać zainteresowanie nauką języka pol- skiego, uczyć szacunku dla wspólnego dziedzictwa historycznego i kulturowego, a także skłonić młodych ludzi do zainteresowania przeszłością i odkrywania „małej ojczyzny”. Autorka artykułu proponuje, aby w proces nauczania języka polskiego włączyć grę planszową, co z pewnością przyczyni się do uatrakcyjnienia kształcenia językowego.

Bibliografia

Czwórnóg-Jadczak, B. (1996). Tymon Zaborowski (1799–1828). In: T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński (eds), Pisarze polskiego oświecenia, t. 3 (pp. 639–643). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce (transl. A. Jankowski). Poznań: Media Rodzina.

Gosławski, M. (2005). Wybór poezji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Kotuła, K. (2012). Gra komputerowa na lekcji języka obcego. Języki Obce w Szkole, 2, 122–124.

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej. Obtainted from: https://nawa.gov.pl/jezyk-polski/promocja-jezyka-polskiego.

Niesporek-Szamburska, B. (2010). Uczyć przez zabawę – od nabywania języka ojczystego do nauki ję- zyka obcego (pp. 191–202). In: A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor (eds), Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Pol- ski i polskiego. Katowice: Wydawnictwo Gnome.

Osadczy, W. (2007). Podole w polskiej historii i kulturze. Teka Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych, 2, 5–14.

Ryba, R.(2016). Staropolskie żródła romantycznego obrazu Podola (wybrane przykłady). Colloquia Litteraria, 20(1), 159–174. DOI: 10.21697/cl.2016.1.11.

Wolski, K. (1994). „Podole” Oskara Kolberga (pp. V–VI). In: Kolberg, O. Dzieła Wszystkie, t. 47: Podole. Wrocław–Poznań: Polskie Wydawnictwo Ludoznawcze.

Łódzkie Studia Etnograficzne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2021-11-07

Jak cytować

1.
JANUSZKIEWICZ, Barbara. Śladami polskiego dziedzictwa na mapie Ukrainy. Językowa gra edukacyjna. Łódzkie Studia Etnograficzne [online]. 7 listopad 2021, nr 60, s. 297–302. [udostępniono 10.12.2025]. DOI 10.12775/LSE.2021.60.16.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 60 (2021): Mapa

Dział

Komentarze i omówienia

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Łódzkie Studia Etnograficzne

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 649
Liczba cytowań: 1

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

gra, mapa, dziedzictwo, nauczanie i promocja języka polskiego jako obcego, Podole
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa