Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • English
    • Deutsch
    • Język Polski
    • Español (España)
    • Italiano
    • Français (Canada)
    • Čeština
    • Français (France)
    • Hrvatski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Avvisi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Łódzkie Studia Etnograficzne

Mapy dźwiękowe i wyobraźnia audiogeograficzna – kartograficzne i społeczne praktyki soundmappingu
  • Home
  • /
  • Mapy dźwiękowe i wyobraźnia audiogeograficzna – kartograficzne i społeczne praktyki soundmappingu
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. N. 60 (2021): Mapa /
  4. Rozprawy

Mapy dźwiękowe i wyobraźnia audiogeograficzna – kartograficzne i społeczne praktyki soundmappingu

Autori

  • Agata Stanisz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0001-9649-1489

DOI:

https://doi.org/10.12775/LSE.2021.60.06

Parole chiave

krytyczna kartografia, mapa dźwiękowa, słuchanie immersyjne, soundmapping, soundscape, wyobraźnia dźwiękowa

Abstract

Artykuł dotyczy społecznej praktyki wytwarzania cyfrowych map dźwiękowych (soundmappingu) w perspektywie interdyscyplinarnej łączącej antropologię dźwięku, ekologię akustyczną, psychogeografię oraz krytyczną kartografię. Mapy dźwiękowe są tu ujęte jako czasoprzestrzenne, audiowizualne, cyfrowe (re)prezentacje powstające kolektywnie w oparciu o mechanizm user-generated content i bazujące na globalnych mapach takich jak Google Maps czy OpenStreetMap. W artykule rozważam kwestię map dźwiękowych rozumianych jako doświadczenie o charakterze lokatywnym i transfonicznym, które pozawalają definiować użycie map dźwiękowych jako proces wyobrażeniowy.

Biografia autore

Agata Stanisz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

antropolożka społeczna, field recordist i artystka dźwiękowa, twórczyni pierwszego polskiego podcastu antropologicznego Antropofon, autorka polsko i angojęzycznych artykułów pisanych w nurcie antropologii dźwięku

Riferimenti bibliografici

Anderson, I. (2016), Soundmapping Beyond The Grid: alternative cartographies of sound. Journal of Sonic Studies, 11. Pozyskano z https://www.researchcatalogue.net/view/234645/234646/0/0.

Aporee – Sounds of the World – Radio Aporee. Pozyskano z: https://radio.aporee.org/.

Bailey, J., Biggs, I. (2012). Either Side of Delphy Bridge: A Deep Mapping Project Evoking and Engaging the Lives of Older Adults in Rural North Cornwall. Journal of Rural Studies, 28, 318–328. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2012.01.001

Bailt, D. (2015). For an Ecological Music – Max Neuhaus. Theory & Criticism, 44. https://doi.org/10.4000/critiquedart.17143

Black, J. (1997). Maps and Politics. Chicago: University of Chicago Press.

Brock, A., Jouffrais, Ch. (2015). Interactive Audio-tactile Maps for Visually Impaired People. ACM SI- GACCESS Accessibility and Computing, 113. DOI:10.1145/2850440.2850441.

Brussels Sound Map. Pozyskano z: http://www.bna-bbot.be/brusselssoundmap/#sounds/254.

Butler, J. (1988). Performative acts and gender constitution: An essay in phenomenology and feminist theory. Theatre Journal, 40, 519-531. https://doi.org/10.2307/3207893

Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York and London: Routledge.

Caquard, S. (2013). Cartography I: Mapping narrative cartography. Progress in Human Geography, 37(1), 135-144. https://doi.org/10.1177/0309132511423796

Classen, C. (1993). Worlds of Sense: Exploring the Senses in History and Across Cultures. New York: Routledge.

Del Casino, V. J., Hanna, S. P. (2006). Beyond the 'binaries': A methodological intervention for interrogating maps as representational practices. ACME: An International E-Journal for Critical Geographies, 4 (1), 34-56. Pozyskano z https://acmejournal.org/index.php/acme/article/view/727

Deleuze, G., Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis: University of Minnesota.

Dwyer, O. (2003). Memory on the margins: Alabama's Civil Rights Journey as a memorial text. In: S. Hanna, V. Del Casino (eds.), Mapping Tourism (pp. 28-50). Minneapolis: University of Minnesota Press.

Edler, D., Kühne, O. Keil, J., Dickmann, F. (2019). Audiovisual Cartography: Established and New Multimedia Approaches to Represent Soundscapes. Journal of Cartography and Geographic Information, 69, 5–17. https://doi.org/10.1007/s42489-019-00004-4

Feld, S. (1982). Sound and sentiment: Birds, weeping, poetics, and song in Kaluli expression. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Feld, S. (1996). Waterfalls of song: An acoustemology of place resounding in Bosavi, Papua

New Guinea. In: S. Feld, K. H. Basso (eds.), Senses of place (pp. 91-135). Santa Fe, NM: School of American Research Press.

Gell, A. (1995). The Language of the Forest: Landscape and Phonological Iconism in Umeda. In: E. Hirsch, O. Michael (eds.). The Anthropology of Landscape: Perspectives on Place and Space (pp. 232–254). Oxford: Clarendon Press.

Gibson, K. (2001). Regional subjection and becoming. Environment and Planning D: Society and Space, 19 (6), 639-667. https://doi.org/10.1068/d290

Harley, J.B. (1988). Maps, knowledge, and power. In: D. Cosgrove, S. Daniels (eds.). The Iconography of Landscape: Essays on Symbolic Representation, Design and Use of Past Environments (pp. 277-312). Cambridge: Cambridge University Press.

Harley, J.B. (1989). Deconstructing the map. Cartographica, 26 (2), 1-20. https://doi.org/10.3138/E635-7827-1757-9T53

Harley, J.B. (1990). Cartography, ethics, and social theory. Cartographica, 27 (2), 1-23. https://doi.org/10.3138/C211-1512-0603-XJ14

Herzfeld, M. (2004). Zmysły. W: M. Herzfeld. Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie (s. 331–350). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Howes, D. (ed.) (1991). Varieties of Sensory Experience: a Sourcebook in the Anthropology of the Senses. Toronto: University of Toronto Press.

Ingold, T. (2007). Against Soundscape. In: A. Carlyle (ed.)2007. Autumn Leaves: Sound

and the Environment in Artistic Practice (pp. 10-13). London: Double Entendre.

Jacob, C. (2006). The Sovereign Map: Theoretical Approaches in Cartography Throughout History (Transl. Tom Conley). Chicago: University of Chicago Press.

Järviluoma, H. (ed.) (2009).Acoustic Environments in Change. Turku: MS.

Jentsch, E. (1906). On the Psychology of the Uncanny. Pozyskano z http://art3idea.psu.edu/locus/Jentsch_uncanny.pdf

Laakso, M., Sarjakoski, L.T. (2010). Sonic Maps for Hiking – Use of Sound in Enhancing the Map Use Experience. Cartogr J, 47(4), 300–307. DOI: https ://doi.org/10.1179/00087 0410X 12911 29827 6237.

Locus Sonus. Pozyskano z: https://locusonus.org/soundmap/051/.

Lydenberg, R. (1997). Freud's Uncanny Narratives. PMLA, 112(5), 1072-1086. https://doi.org/10.2307/463484.

Kim, M. (2017). Imagine Sound Map – Time, Temporality and Temporariness in the Soundscape of OĀZE. Conference Paper. Invisible Places 7– 9 April 2017 São Miguel Island, Azores, Portugal. Pozyskano z http://invisibleplaces.org/2017/pdf/Kim.pdf

Kornfeld, A-L., Schiewe, J., Dykes, J. (2011). Audio Cartography: Visual Encoding of Acoustic Parameters. In: Advances in Cartography and GIScience. Volume 1 (pp 13-31). Berlin, Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-19143-5

Krygier, J. B (1994) Sound and geographic visualization. In: A. M. MacEachren, D. R. F. Taylor (eds.). Visualization in modern cartography (pp. 149–166). Oxford: Elsevier.

Labelle, B. (2010). Acoustic Territories: Sound Culture and Everyday Life. London:

Bloomsbury Publishing.

Leadley, M. (2015). In Situ Listening: Soundscape, Site and Transphonia. PhD Sonic Arts. Goldsmiths, University of London. DOI:10.25602/GOLD.00015066

Lee, L. (b.d.). Ear-Walking Woman: An Interview With Annea Lockwood. Orlando. Pozyskano z http://www.weareorlando.co.uk/page55.php

Lentjes, R. (2017). Surreal Conjuntions. An Interview with Annea Lockwood. https://van-us.atavist.com/surreal-conjunctions (dostęp 31.12.2020).

Lockwood, A. (2004). Sound Mapping the Danube River from the Black Forest to the Black Sea: Progress Report, 2001-03. Soundscape: Journal of Acoustic Ecology, 5(1), 32–34. Pozyskano z https://www.wfae.net/journal.html

Lockwood, A. (2007). What is a River? Soundscape: Journal of Acoustic Ecology, 7(1), 43-44. Pozyskano z https://www.wfae.net/journal.html

Lynch, A. K. (1960). The image of the city. Cambridge : The Technology Press : Harvard University Press.

MacEachren, A. M. (2004). How maps work. Representation, visualization, and design. New York: Guilford Press.

McMurray, P. (2018). Ephemeral cartography: on mapping sound, Sound Studies, 4(2), 110-142. https://doi.org/10.1080/20551940.2018.1512696

Montreal Sound Map. Pozyskano z: https://www.montrealsoundmap.com/?lang=en.

Morris, L.(2001). The Sound of Memory. The German Quarterly, 74(4), 368-378. https://doi.org/10.2307/3072631.

Natter, W, Jones, J. P. (1997). Identity, space, and other uncertainties. In: G. Benko, U. Strohmayer (eds.). Space and Social Theory: Interpreting Modernity and Postmodernit pp. 143-161. Oxford, Cambridge: Blackwell.

Noll Udo (2019). Making Waves: Udo Noll on Radio Aporee (Audio). Podcast Wave Farm, May 11, 2019. Pozyskano z https://wavefarm.org/wf/archive/7aef63

Oliveros, P. (2005). Deep Listening: A Composer’s Sound Practice. New York: iUniverse, Inc.

Ouzounian, G. (2014). Acoustic Mapping. In: M. Gandy, B. J. Nelson (eds.). The Acoustic City (pp. 164–173). Berlin: JOVIS Verlag.

Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście (Wybór i przekład M. Kwaterko i Paweł Krzeczkowski). (2015). Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.

Radicchi, A. (2013). Emotional geography & soundscape studies: beyond the cognitive approach in (sound)mapping urban spaces. Paper Conference: the EAEA11 Envisioning Architecture: Design, Evaluation, Communication. Pozyskano z https://www.researchgate.net/publication/305929511_Emotional_Geography_Soundscape_Studies_beyond_the_cognitive_approach_in_soundmapping_urban_spaces

Roberts, L. (2016). Deep Mapping and Spatial Anthropology. Humanities 5(1), pp. 5. https://doi.org/10.3390/h5010005

Rundstrom, R. A. (1990). A Cultural Interpretation of Inuit Map Accuracy. Geographical Review, 80(2), 155-168. https://doi.org/10.2307/215479

Schafer, R. M. (1969). The New Soundscape. England: Universal Edition.

Schafer, R. M. (1977). The soundscape. Our sonic environment and the tuning of the world. Rochester: Destiny Books.

Schiavini, C. (2004/2005). Writing the Land: Horizontality, Verticality and Deep Travel inWilliam Least Heat-Moon’s PrairyErth. Revista di Studi Americani, 15/16, 93–113.

Schlüter, F. (2013). Walking in the City. Hidden Sounds and Mobile Places. Sonic Agents, Posted on October 25, 2013. Pozyskano z https://sonicagents.wordpress.com/2013/10/25/walking-in-the-city/

Silverman, E. (2001). Masculinity, Motherhood, and Mockery: Psychoanalyzing Culture and the Iatmul Naven Rite in New Guinea. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Sonic Wonderland. Pozyskano z: http://www.sonicwonders.org/.

Sons de Barcelona. Pozyskano z: https://barcelona.freesound.org/.

Sound Around You. Pozyskano z: http://www.soundaroundyou.com/#.

Soundcities. Pozyskano z: https://www.soundcities.com/.

Southworth, M. (1969).The Sonic Environment of Cities, Environment and Behaviour, 1(1), 49-70. https://doi.org/10.1177/001391656900100104

Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy, 1 (31), 1-19. DOI: 10.4467/20843860PK.17.001.6930

Stanisz, A. (2018/2019). Collecting Sounds. Online Sharing of Field Recordings as Cultural Practice. Ethnologia Polona, 39, 127-144. Pozyskano z https://journals.iaepan.pl/ethp/article/view/2007

Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów. Miscellanea Anthropologica Et Sociologica, 20 (2), 83–105. Pozyskano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/3671

Stoller, P. (1989). The Taste of Ethnographic Things. The Senses in Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Sumikawa, D.A. (1985). Guidelines for the integration of audio cues into computer user interfaces. M.S. University of California, Davis.

The Noise Observation & Information Service for Europe. Pozyskano z: https://noise.eea.europa.eu/.

Thrift, N. (1996). Spatial Formations. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications.

Toop, D. (2010). Sinister Resonance, The Mediumship of the Listener. New York: Continuum International.

Truax, B. (2001). Acoustic Communication. Westport: Greenwood Publishing.

Turner, A. (2006). An introduction to neogeography. Sebastapol, CA: O’Reilly Media.

Uimonen, H. (2015). Transphonic Sounds. Commercial radio music in a shared urban environment. Etnomusikologian vuosikirja, 7. https://doi.org/10.23985/evk.66772

Uimonen, H. (2008). Pure Geographer. Observations on J.G. Granö and Soundscape Studies Soundscape: The Journal of Acoustic Ecology, 8(1), 14-16. Pozyskano z https://www.wfae.net/journal.html

Unseen Soundwalks: Downtown Warsaw. Pozyskano z: https://explore.echoes.xyz/collections/HGqT- tsm5WCbTqTUj.

Von Glahn, D., Sciuchetti, M. (2019). A New or Another Sound Map: Annea Lockwood and Mark Sciuchetti Listen to the Hudson River. Ecomusicology Review, 7. Pozyskano z https://ecomusicology.info/a-new-or-another-sound-map/

Waldock, J. (2011). Soundmapping: Critiques And Reflections On This New Publicly Engaging Medium. Journal of Sonic Studies, 1(1). http://journal.sonicstudies.org/vol01/nr01/a08

Walking Festival of Sound. Pozyskano: https://wfos.net/about.html.

Westerkamp, H. (2000). Sound excursion: Plano Pilato, Brasilia. Soundscape: The Journal of Acoustic Ecology, 1, 20–21. Pozyskano z: https://www.wfae.net/journal.html

Wissmann, T. (2014) Geographies of urban sound. Abingdon: Routledge.

Wood, D. (1992). The Power of Maps. New York and London: The Guilford Press.

Wood, D. (2012). Anthropology of Cartography. In: Les Roberts (ed.). Mapping Cultures. Place, Practice, Performance (pp.280-303). London: Palgrave Macmillan.

Wood, D., Fels, J. (1986). Designs on Signs: Myth and Meaning In Maps. Cartograpllica, 23 (3), 54-103.

Wood, D. , Krygier, J. (2009). Cartography: Critical Cartography. In: R. Kitchin, N. Thrift (eds.). International Encyclopedia of Human Geography (pp.340-344). Amsterdam, Boston: Elsevier.

Wood, D. (2013). Everything Sings: Maps for a Narrative Atlas. Los Angeles: Siglio Press.

World Forum for Acoustic Ecology. Pozyskano z: https://www.worldlisteningproject.org/.

World Soundscape Project (WSP). Pozyskano: https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html.

World Wide Web Internet Archive. Pozyskano z: https://archive.org/web/.

Łódzkie Studia Etnograficzne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2021-11-07

Come citare

1.
STANISZ, Agata. Mapy dźwiękowe i wyobraźnia audiogeograficzna – kartograficzne i społeczne praktyki soundmappingu. Łódzkie Studia Etnograficzne. Online. 7 novembre 2021. No. 60, pp. 93-112. [Accessed 5 luglio 2025]. DOI 10.12775/LSE.2021.60.06.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

N. 60 (2021): Mapa

Sezione

Rozprawy

Licenza

Copyright (c) 2021 Łódzkie Studia Etnograficzne

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).

2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

Stats

Number of views and downloads: 575
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • English
  • Deutsch
  • Język Polski
  • Español (España)
  • Italiano
  • Français (Canada)
  • Čeština
  • Français (France)
  • Hrvatski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

krytyczna kartografia, mapa dźwiękowa, słuchanie immersyjne, soundmapping, soundscape, wyobraźnia dźwiękowa
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop