Śladami polskiego dziedzictwa na mapie Ukrainy. Językowa gra edukacyjna
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2021.60.16Słowa kluczowe
gra, mapa, dziedzictwo, nauczanie i promocja języka polskiego jako obcego, PodoleAbstrakt
Artykuł opisuje koncepcję gry edukacyjnej Polskie dziedzictwo na mapie Podola, której celem jest nauka języka polskiego jako obcego przy wykorzystaniu mapy historycznej. W artykule została zaprezentowana mapa (jako plansza do stworzenia gry), którą sporządził XVII-wieczny kartograf Guillaume Le Vasseur de Beauplan. Mapa Podola staje się punktem wyjścia do napisania scenariuszy zajęć dydaktycznych prezentujących postaci, miejsca, wydarzenia i zabytki architektury związane z Polską. Gra ma na celu wzmacniać zainteresowanie nauką języka pol- skiego, uczyć szacunku dla wspólnego dziedzictwa historycznego i kulturowego, a także skłonić młodych ludzi do zainteresowania przeszłością i odkrywania „małej ojczyzny”. Autorka artykułu proponuje, aby w proces nauczania języka polskiego włączyć grę planszową, co z pewnością przyczyni się do uatrakcyjnienia kształcenia językowego.
Bibliografia
Czwórnóg-Jadczak, B. (1996). Tymon Zaborowski (1799–1828). In: T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński (eds), Pisarze polskiego oświecenia, t. 3 (pp. 639–643). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce (transl. A. Jankowski). Poznań: Media Rodzina.
Gosławski, M. (2005). Wybór poezji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Kotuła, K. (2012). Gra komputerowa na lekcji języka obcego. Języki Obce w Szkole, 2, 122–124.
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej. Obtainted from: https://nawa.gov.pl/jezyk-polski/promocja-jezyka-polskiego.
Niesporek-Szamburska, B. (2010). Uczyć przez zabawę – od nabywania języka ojczystego do nauki ję- zyka obcego (pp. 191–202). In: A. Achtelik, M. Kita, J. Tambor (eds), Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Pol- ski i polskiego. Katowice: Wydawnictwo Gnome.
Osadczy, W. (2007). Podole w polskiej historii i kulturze. Teka Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych, 2, 5–14.
Ryba, R.(2016). Staropolskie żródła romantycznego obrazu Podola (wybrane przykłady). Colloquia Litteraria, 20(1), 159–174. DOI: 10.21697/cl.2016.1.11.
Wolski, K. (1994). „Podole” Oskara Kolberga (pp. V–VI). In: Kolberg, O. Dzieła Wszystkie, t. 47: Podole. Wrocław–Poznań: Polskie Wydawnictwo Ludoznawcze.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Łódzkie Studia Etnograficzne

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 531
Liczba cytowań: 1