Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Heterotopiczny charakter miasta w opowiadaniu Eileen Chang „Czerwona róża, biała róża”
  • Strona domowa
  • /
  • Heterotopiczny charakter miasta w opowiadaniu Eileen Chang „Czerwona róża, biała róża”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 38 Nr 2 (2021): Chiny: utopie i dystopie /
  4. Studia i rozprawy

Heterotopiczny charakter miasta w opowiadaniu Eileen Chang „Czerwona róża, biała róża”

Autor

  • Zofia Jakubów Zakład Sinologii, Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2021.013

Słowa kluczowe

literatura chińska, Eileen Chang, Zhang Ailing, Czerwona róża, biała róża, heterotopie

Abstrakt

Twórczość Eileen Chang zawiera przede wszystkim dogłębne obserwacje szczegółów miejskiego życia w obliczu upadku starego porządku i zniszczeń przez wojenne katastrofy w Chinach lat 30. i 40. XX wieku. Jej proza często ukazuje rozdarcie między pozostałościami tradycji chińskiej arystokracji a wpływami zachodnich państw kolonialnych. Poczucie zawieszenia, niepewności przekłada się w utworach Chang na zaburzenie jednorodności przestrzeni. W artykule Inne przestrzenie Michel Foucault twierdził, że „żyjemy w sieci relacji, wyznaczających miejsca (emplacements) wzajemnie do siebie nieredukowalne i absolutnie nie dające się jedne na drugie nakładać”. Tak oto Szanghaj, Paryż i Edynburg opisane w opowiadaniu Czerwona róża, biała róża jawią się jako ukonstytuowane przez gmatwaninę szczegółów zbiory idei i skojarzeń, istniejące w umysłach postaci jedynie w odniesieniu do siebie nawzajem, na zasadzie kontrastów lub analogii. Protagonista opowiadania może funkcjonować wyłącznie na pograniczu różnych miejsc, szukając w nich na przemian ucieczki od ograniczających go tradycyjnych zasad moralności wyniesionych z rodzinnego Szanghaju i przestrzeni do realizacji tych zasad, starając się utrzymać niepewną równowagę.

Bibliografia

Carson, Susan 2009. „From Sydney and Shanghai: Australian and Chinese Women Writing Modernism”. W: Mary A. Gillies, Helen Sword, Steven Yao (red.). Pacific Rim Modernisms. Toronto–Buffalo–London: University of Toronto Press.

Chang, Eileen 2009. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Chow, Rey 1997. Woman and Chinese Modernity. The Politics of Reading between West and East. London: University of Minnesota Press.

Foucault, Michel 2005. „Inne przestrzenie”. Tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska. Teksty Drugie 6: 117–125.

Kingsbury, Karen S. 2009. „Przedmowa”. W: Eileen Chang. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Lim Chin Chown 2002. Castration Parody and Male „Castration”: Eileen Chang’s Female Writing and Her Anti-patriarchal Strategy. W: Peng-hsiang Chen, Whitney Crothers Dilley (red.). Feminism/Femininity in Chinese Literature. Amsterdam–New York: Rodopi B.V.

Liu, Joyce Chi-Hui 2002. „Filmic Transposition of the Roses: Stanley Kwan’s Feminine Response to Eileen Chang’s Women”. W: Peng-hsiang Chen, Whitney Crothers Dilley (red.). Feminism/Femininity in Chinese Literature. Amsterdam–New York: Rodopi B.V.

Schorske, Carl E. 1963. „The Idea of the City in European Thought: Voltaire to Spengler”. W: Oscar Handlin, John Burchard (red.). The Historian and the City . Cambridge: M.I.T. Press.

Zhang Ailing, „Hong meigui yu bai meigui”. https://www.kanunu8.com/book3/7115/155399.html [30.10.2019].

Zhang, Yingjin 1996. The City in Modern Chinese Literature and Film: Configurations of Space, Time and Gender. Stanford: Stanford University Press.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

1.
JAKUBÓW, Zofia. Heterotopiczny charakter miasta w opowiadaniu Eileen Chang „Czerwona róża, biała róża”. Litteraria Copernicana [online]. 30 czerwiec 2021, T. 38, nr 2, s. 29–39. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2021.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 38 Nr 2 (2021): Chiny: utopie i dystopie

Dział

Studia i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 636
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

literatura chińska, Eileen Chang, Zhang Ailing, Czerwona róża, biała róża, heterotopie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa