Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Heterotopiczny charakter miasta w opowiadaniu Eileen Chang „Czerwona róża, biała róża”
  • Home
  • /
  • Heterotopiczny charakter miasta w opowiadaniu Eileen Chang „Czerwona róża, biała róża”
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 38 Nr. 2 (2021): Chiny: utopie i dystopie /
  4. Studia i rozprawy

Heterotopiczny charakter miasta w opowiadaniu Eileen Chang „Czerwona róża, biała róża”

Autor/innen

  • Zofia Jakubów Zakład Sinologii, Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2021.013

Schlagworte

literatura chińska, Eileen Chang, Zhang Ailing, Czerwona róża, biała róża, heterotopie

Abstract

Twórczość Eileen Chang zawiera przede wszystkim dogłębne obserwacje szczegółów miejskiego życia w obliczu upadku starego porządku i zniszczeń przez wojenne katastrofy w Chinach lat 30. i 40. XX wieku. Jej proza często ukazuje rozdarcie między pozostałościami tradycji chińskiej arystokracji a wpływami zachodnich państw kolonialnych. Poczucie zawieszenia, niepewności przekłada się w utworach Chang na zaburzenie jednorodności przestrzeni. W artykule Inne przestrzenie Michel Foucault twierdził, że „żyjemy w sieci relacji, wyznaczających miejsca (emplacements) wzajemnie do siebie nieredukowalne i absolutnie nie dające się jedne na drugie nakładać”. Tak oto Szanghaj, Paryż i Edynburg opisane w opowiadaniu Czerwona róża, biała róża jawią się jako ukonstytuowane przez gmatwaninę szczegółów zbiory idei i skojarzeń, istniejące w umysłach postaci jedynie w odniesieniu do siebie nawzajem, na zasadzie kontrastów lub analogii. Protagonista opowiadania może funkcjonować wyłącznie na pograniczu różnych miejsc, szukając w nich na przemian ucieczki od ograniczających go tradycyjnych zasad moralności wyniesionych z rodzinnego Szanghaju i przestrzeni do realizacji tych zasad, starając się utrzymać niepewną równowagę.

Literaturhinweise

Carson, Susan 2009. „From Sydney and Shanghai: Australian and Chinese Women Writing Modernism”. W: Mary A. Gillies, Helen Sword, Steven Yao (red.). Pacific Rim Modernisms. Toronto–Buffalo–London: University of Toronto Press.

Chang, Eileen 2009. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Chow, Rey 1997. Woman and Chinese Modernity. The Politics of Reading between West and East. London: University of Minnesota Press.

Foucault, Michel 2005. „Inne przestrzenie”. Tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska. Teksty Drugie 6: 117–125.

Kingsbury, Karen S. 2009. „Przedmowa”. W: Eileen Chang. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Lim Chin Chown 2002. Castration Parody and Male „Castration”: Eileen Chang’s Female Writing and Her Anti-patriarchal Strategy. W: Peng-hsiang Chen, Whitney Crothers Dilley (red.). Feminism/Femininity in Chinese Literature. Amsterdam–New York: Rodopi B.V.

Liu, Joyce Chi-Hui 2002. „Filmic Transposition of the Roses: Stanley Kwan’s Feminine Response to Eileen Chang’s Women”. W: Peng-hsiang Chen, Whitney Crothers Dilley (red.). Feminism/Femininity in Chinese Literature. Amsterdam–New York: Rodopi B.V.

Schorske, Carl E. 1963. „The Idea of the City in European Thought: Voltaire to Spengler”. W: Oscar Handlin, John Burchard (red.). The Historian and the City . Cambridge: M.I.T. Press.

Zhang Ailing, „Hong meigui yu bai meigui”. https://www.kanunu8.com/book3/7115/155399.html [30.10.2019].

Zhang, Yingjin 1996. The City in Modern Chinese Literature and Film: Configurations of Space, Time and Gender. Stanford: Stanford University Press.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2021-06-30

Zitationsvorschlag

1.
JAKUBÓW, Zofia. Heterotopiczny charakter miasta w opowiadaniu Eileen Chang „Czerwona róża, biała róża”. Litteraria Copernicana. Online. 30 Juni 2021. Vol. 38, no. 2, pp. 29-39. [Accessed 5 Juli 2025]. DOI 10.12775/LC.2021.013.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 38 Nr. 2 (2021): Chiny: utopie i dystopie

Rubrik

Studia i rozprawy

Stats

Number of views and downloads: 637
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

literatura chińska, Eileen Chang, Zhang Ailing, Czerwona róża, biała róża, heterotopie
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop