Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Wokół poematów dramatycznych Franciszka Lasockiego. Rozważania po lekturze „Przed wybuchem”, „Całopalenia”, „Po klęsce”
  • Strona domowa
  • /
  • Wokół poematów dramatycznych Franciszka Lasockiego. Rozważania po lekturze „Przed wybuchem”, „Całopalenia”, „Po klęsce”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 3 (2022): Poemat dramatyczny /
  4. Studia i rozprawy

Wokół poematów dramatycznych Franciszka Lasockiego. Rozważania po lekturze „Przed wybuchem”, „Całopalenia”, „Po klęsce”

Autor

  • Maria Jolanta Olszewska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0001-6230-0621

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.031

Słowa kluczowe

powstanie styczniowe, walka, ofiara, krew, romantyzm

Abstrakt

Franciszek Lasocki swą trylogię o powstaniu styczniowym wpisał w struktury poematu dramatycznego. Tę formę uznał za adekwatną, aby mówić o sprawach walki o wolność Ojczyzny. Jest to popularny gatunek wywodzący się z romantyzmu, mający budowę hybrydową. Łączy w swej strukturze elementy epickie, liryczne i dramatyczne. Lasocki nie był nastawiony na działania eksperymentalne. W jego przypadku poemat dramatyczny to strategia budowania tekstu literackiego, czasu i przestrzeni, a także ważnych dla twórcy i odbiorców problemów. W swych poematach dramatycznych Lasocki chciał ukonkretnić tragedię narodu w niewoli, który domaga się prawa do samodzielnego istnienia. Starał się uwydatnić rys martyrologiczny, jak i metafizyczny styczniowej irredenty wpisanej w mit, tłumaczący jej istotę i duchową siłę. Autor prezentuje się jako rewelator polskości. Powiela utrwalone w świadomości społecznej romantyczne wzorce, działając w przekonaniu, że literatura popularna, zachowując wierność wobec przyjętego wzorca, przynosi odbiorcy ulgę, której źródłem jest głoszona przez Lasockiego wiara w zwycięstwo nieśmiertelnej idei wolności i triumf sprawiedliwości dziejowej.

Bibliografia

Balbus, Stanisław 1999. „Zagłada gatunków”. Teksty Drugie 6: 25–39.

Bartoszyński, Kazimierz 2000. „Wobec genologii”. Teksty Drugie 5: 17–29.

Bończa-Tomaszewski, Nikodem 2006. Źródła narodowości. Powstanie i rozwój polskiej świadomości w II połowie XIX i na początku XX wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Burska, Lidia 1998. Kłopotliwe dziedzictwo. Szkice o literaturze i historii. Warszawa: Wydawnictwo IBL.

Chmielowski, Piotr 1898. Zarys najnowszej literatury polskiej. Petersburg–Kraków: K. Grendyszyński; G. Gebethner i Spółka.

Forstner, Dorothea OSB 1990. Świat symboliki chrześcijańskiej. Tłum. i oprac. Wanda Zakrzewska [&] Paweł Pachciarek [&] Ryszard Turzyński. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Fulińska, Agnieszka 2003. „Dlaczego literatura popularna jest popularna?”. Teksty Drugie 4: 55–66.

Ginkowa, Łucja 1991. Poemat. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury XIX w. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Halbwachs, Maurice 1969. Społeczne ramy pamięci. Tłum. i wstęp Marcin Król. Warszawa: PWN.

Hertz, Paweł (red.) 1975a. Zbiór poetów polskich. T. 6. Warszawa: PIW.

Hertz, Paweł (red.) 1975b. Zbiór poetów polskich. T. 7. Warszawa: PIW.

Jakubowski, Jan Zygmunt [&] Janina Kulczycki-Saloni [&] Stanisław Frybes (red.) 1964. Dziedzictwo literackie Powstania Styczniowego. Warszawa: PIW.

Janion, Maria [&] Maria Żmigrodzka 1978. Romantyzm i historia. Warszawa: PIW.

Jedynak, Krystyna 1995. „Kilka uwag o poemacie prozą”. Ruch Literacki 4: 495–502.

Kluba, Agnieszka 2010. „Poemat prozą. Rozważania genologiczne”. Pamiętnik Literacki 101(22): 5–29.

Kostkiewiczowa, Teresa 1996. „Odległe źródła o wzniosłości: co się stało między Boileau a Burke’em”. Teksty Drugie 2–3: 5–13.

Kościesza, Iwona 2012. „Sublime (w) historii. Wzniosłość jako narzędzie i przedmiot badań”. Pamięć i Sprawiedliwość 2(20): 115–137.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-11-05 — zaktualizowane 2022-11-06

Wersje

  • 2022-11-06 - (2)
  • 2022-11-05 - (1)

Jak cytować

1.
OLSZEWSKA, Maria Jolanta. Wokół poematów dramatycznych Franciszka Lasockiego. Rozważania po lekturze „Przed wybuchem”, „Całopalenia”, „Po klęsce”. Litteraria Copernicana [online]. 6 listopad 2022, T. 43, nr 3, s. 35–52. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2022.031.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 3 (2022): Poemat dramatyczny

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Maria Jolanta Olszewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 532
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

powstanie styczniowe, walka, ofiara, krew, romantyzm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa